Vandaag geklust aan de fiets
Met kruipolie een nachtje laten intrekken, daarna met inbussleutel en (stevige) pedaalsleutel losdraaien.
Misschien overbodig:
Linker pedaal heeft schroefdraad die linksom vast draait.
Rechter pedaal heeft schroefdraad dat rechtsom vast draait.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Vanmiddag nog eens naar het euvel gekeken en het lijkt er op dat de rechterpedaal de bron van de kraak is. Na nog eens trekken en duwen duwde ik ook tegen het bewegende/klem deel van de pedaal en daar zit speling (in de richting van de gele pijl) en je voelt het ook dan wat knarsen (vermoedelijk de uiteinde van de veren die over de body schuren). De kraak was ook bij rechts kracht zetten heftiger dan links.Ramon73 schreef: ↑08 mar 2025 16:54 Kraakjes zitten vaak genoeg niet in de draaiende delen
Met aanzetten, zeg je. Is dat in of uit het zadel? Bij in het zadel aanzetten zou ik zadelpen, aansluiting op zadelrails ook controleren. Ik heb mijn bb ook al eens vervangen voor een kraakje dat achteraf in het zadel zelf zat.

In de linkerpedaal is die speling er zo goed als niet. Als het door slijtage komt is dat op zich vreemd want links is mijn standbeen en klik ik veel vaker in en uit.
Ik heb andere pedalen (SPD) er op gezet en op de plaatselijke brughelling getest maar nu 0,0 kraak. Morgenvroeg met ons pensionado clubritje nog eens een rit maken, indien de kraak wegblijft dan wordt het dus een nieuw setje SPD-SL pedalen want zo aan de pedalen te zien valt daar niks aan bij te stellen qua deze speling.
-
- Forum-lid
Gister mijn 'goed weer' fiets van zolder gehaald en klaar gemaakt.
banden opgepompt daar was er 1 van lek nieuwe tpu erin de versnelling afgesteld omdat er een een nieuwe kooi en voor derailleur was geplaatst en eindelijk mijn vorkbuis afgezaagd
banden opgepompt daar was er 1 van lek nieuwe tpu erin de versnelling afgesteld omdat er een een nieuwe kooi en voor derailleur was geplaatst en eindelijk mijn vorkbuis afgezaagd
Elke bocht is mooi, het is maar net hoe snel je hem neemt. 

5800 11-speed achterderailleur vervangen door een nieuwe, tweedehandse, R7000 derailleur. Ik vergeet steeds weer hoe goed die Shadow-derailleurs zijn in vergelijking met hun voorgangers, makkelijker af te stellen en veel beter schakelend.
Één nachtje was niet genoeg om de linker pedaal los te krijgen. Begrijp er niets van omdat ik jaarlijks de pedalen er af haal en na reiniging er met montage pasta weer op draaiMet kruipolie een nachtje laten intrekken, daarna met inbussleutel en (stevige) pedaalsleutel losdraaien.

...
Ik moet ook af en toe naar de fietsenmaker hiermee. Hij zet er dikwijls een echt lange sleutel op en dan met veel macht.
Ik haal ze normaal elke maand of 6 af en doe er vet aan. Toch krijg ik ze soms echt niet los.
Eigenlijk iedere maand of twee even lossen, invetten en dan zou dat niet gebeuren.
Maar weten en doen zijn twee verschillende dingen.
Ik haal ze normaal elke maand of 6 af en doe er vet aan. Toch krijg ik ze soms echt niet los.
Eigenlijk iedere maand of twee even lossen, invetten en dan zou dat niet gebeuren.
Maar weten en doen zijn twee verschillende dingen.
-
- Forum-lid
Moment=kracht maal arm.
Verleng de arm met een buis of pijp of wat dan ook en je krijgt hem los.
En natuurlijk toch nog altijd even de de dubbel check: draai ik de juiste kant op?
Verleng de arm met een buis of pijp of wat dan ook en je krijgt hem los.
En natuurlijk toch nog altijd even de de dubbel check: draai ik de juiste kant op?
Adversity is the Catalyst of Change