Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

SRAM force 22 on ontluchtbaar

kobayashi
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 sep 2017 00:46

kobayashi 01 mar 2025 18:54

Hoi,

Ik heb een SRAM Force 22-groepset op mijn fiets en zoals elk jaar bij de start van de zomer geef ik hem een grondig onderhoud. Maar telkens opnieuw lukt het me niet om mijn remmen echt scherp te krijgen.

Ik heb mijn remmen al meerdere keren ontlucht en ben zelfs bij verschillende fietsenmakers langs geweest, maar niemand slaagt erin om ze perfect af te stellen. De remmen werken op zich wel, maar ik kan bijvoorbeeld mijn achterwiel niet volledig blokkeren. Mijn remhendel raakt het stuur voordat mijn wiel zou kunnen blokkeren. Het voelt ook alsof de eerste vijf centimeter in knijpen van de hendel helemaal geen effect heeft.

Heeft iemand hier ervaring mee of kent iemand een fietsenmaker die dit probleem goed kan oplossen? Ik begin er stilaan over na te denken om gewoon een nieuwe groepset te kopen.

Ik volg de GCN en n SRAM videos over deze specifieke set maar krijg het maar niet goed.

Alvast bedankt!

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 01 mar 2025 19:22

Idd zeer wrschlk tijd voor een nieuwe groepset.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2527
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 01 mar 2025 23:28

Ook eens gehad met Shimano grx600 ontluchten. Bleek dat zowat elke filmpje op youtube de verkeerde methode volgde.....
Handgrepen moeten horizontaal staan, anders lukt het niet.

Of de botte bijl methode: ontluchten, remhendel 1-2-3x in knijpen zonder blokken. Blokken erin, wiel erin en knetterharde remmen.
Dogma F

Gebruikersavatar
CayoEvo
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 04 jan 2022 11:56

Gebruikersavatar CayoEvo 07 mar 2025 15:34

Wat bij mij hielp om met Sram Force 22 achterrem goed te onluchten, is de remklauw even los van het frame te halen. De bleed port zit namelijk naar voren gericht en niet helemaal bovenaan wanneer de klauw gemonteerd zit op de achtervork. Lucht gaat omhoog. Door de bleed port omhoog te richten, krijg je de lucht er beter uit.
Met de voorrem heb je dat niet, omdat bij de montage aan de voorvork de bleed port al op het hoogste punt zit.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14296
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 mar 2025 08:09

Wat ook helpt is remhendel dicht en aan de spuit trekken bij de klauw en andersom, klauw dicht en trekken bij de remhendel.
1 a 1,5cm ongeveer, niet meer, anders kan je mennbraam scheuren. Op deze manier komt er vaak lucht uit.

SantaSCSI
Forum-lid
Berichten: 407
Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55

SantaSCSI 10 mar 2025 15:28

Zeker de zuigers in de remhoeven eens checken. Het is een klotewerkje maar de zuigers eens grondig kuisen kan helpen. Verder ook controleren of er nergens een lek zit in een van de kabels langs waar eventueel lucht in het systeem kan.
Uno-X Mobility or bust!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16693
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 mar 2025 17:57

wasbeer2006 schreef: 08 mar 2025 08:09 Wat ook helpt is remhendel dicht en aan de spuit trekken bij de klauw en andersom, klauw dicht en trekken bij de remhendel.
1 a 1,5cm ongeveer, niet meer, anders kan je mennbraam scheuren. Op deze manier komt er vaak lucht uit.
Zo doe ik het standaard ook.
I know myself like no one else
Nothing to defend

kobayashi
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 sep 2017 00:46

kobayashi 10 mar 2025 22:55

wasbeer2006 schreef: 08 mar 2025 08:09 Wat ook helpt is remhendel dicht en aan de spuit trekken bij de klauw en andersom, klauw dicht en trekken bij de remhendel.
1 a 1,5cm ongeveer, niet meer, anders kan je mennbraam scheuren. Op deze manier komt er vaak lucht uit.
Zo heb ik het ook gedaan, kwam in het begin wel wat uit maar na een kleine 5 minuten geen lucht meer te zien ben ik gestopt. Bij deel 2 bedoel je toch opnieuw hendel dicht ipv klauw?

Ik ga de klauw eens los vijzen en de bleedport naar boven richten

Heb het ook even bestudeerd en mijn hendels nemen ook niet gelijk aan, ik heb hem al meer dan 50% ingedrukt en dan pas beginnen de pads(nieuw) de schijf te raken. Ik ga eens proberen met 1mm van mijn bleedblock te schuren zodat de pads al wat dichter bij de schijf staan en ik alles dicht kan knijpen alvorens het stuur te raken.

Alvast bedankt iedereen!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14296
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 mar 2025 21:01

Je kan lucht eruit trekken bij de remhendel, dan moet de klauw dicht staan.
Als je de lucht eruit probeert te trekken aan de kant van de klauw moet de hendel dicht/ingeknepen zijn.

Plaats reactie