Hoi,
Ik heb een SRAM Force 22-groepset op mijn fiets en zoals elk jaar bij de start van de zomer geef ik hem een grondig onderhoud. Maar telkens opnieuw lukt het me niet om mijn remmen echt scherp te krijgen.
Ik heb mijn remmen al meerdere keren ontlucht en ben zelfs bij verschillende fietsenmakers langs geweest, maar niemand slaagt erin om ze perfect af te stellen. De remmen werken op zich wel, maar ik kan bijvoorbeeld mijn achterwiel niet volledig blokkeren. Mijn remhendel raakt het stuur voordat mijn wiel zou kunnen blokkeren. Het voelt ook alsof de eerste vijf centimeter in knijpen van de hendel helemaal geen effect heeft.
Heeft iemand hier ervaring mee of kent iemand een fietsenmaker die dit probleem goed kan oplossen? Ik begin er stilaan over na te denken om gewoon een nieuwe groepset te kopen.
Ik volg de GCN en n SRAM videos over deze specifieke set maar krijg het maar niet goed.
Alvast bedankt!
SRAM force 22 on ontluchtbaar
-
- Forum-lid
- Berichten: 796
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Idd zeer wrschlk tijd voor een nieuwe groepset.
Ook eens gehad met Shimano grx600 ontluchten. Bleek dat zowat elke filmpje op youtube de verkeerde methode volgde.....
Handgrepen moeten horizontaal staan, anders lukt het niet.
Of de botte bijl methode: ontluchten, remhendel 1-2-3x in knijpen zonder blokken. Blokken erin, wiel erin en knetterharde remmen.
Handgrepen moeten horizontaal staan, anders lukt het niet.
Of de botte bijl methode: ontluchten, remhendel 1-2-3x in knijpen zonder blokken. Blokken erin, wiel erin en knetterharde remmen.
Dogma F
Wat bij mij hielp om met Sram Force 22 achterrem goed te onluchten, is de remklauw even los van het frame te halen. De bleed port zit namelijk naar voren gericht en niet helemaal bovenaan wanneer de klauw gemonteerd zit op de achtervork. Lucht gaat omhoog. Door de bleed port omhoog te richten, krijg je de lucht er beter uit.
Met de voorrem heb je dat niet, omdat bij de montage aan de voorvork de bleed port al op het hoogste punt zit.
Met de voorrem heb je dat niet, omdat bij de montage aan de voorvork de bleed port al op het hoogste punt zit.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14296
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Wat ook helpt is remhendel dicht en aan de spuit trekken bij de klauw en andersom, klauw dicht en trekken bij de remhendel.
1 a 1,5cm ongeveer, niet meer, anders kan je mennbraam scheuren. Op deze manier komt er vaak lucht uit.
1 a 1,5cm ongeveer, niet meer, anders kan je mennbraam scheuren. Op deze manier komt er vaak lucht uit.
Zeker de zuigers in de remhoeven eens checken. Het is een klotewerkje maar de zuigers eens grondig kuisen kan helpen. Verder ook controleren of er nergens een lek zit in een van de kabels langs waar eventueel lucht in het systeem kan.
Uno-X Mobility or bust!
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16693
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Zo doe ik het standaard ook.wasbeer2006 schreef: ↑08 mar 2025 08:09 Wat ook helpt is remhendel dicht en aan de spuit trekken bij de klauw en andersom, klauw dicht en trekken bij de remhendel.
1 a 1,5cm ongeveer, niet meer, anders kan je mennbraam scheuren. Op deze manier komt er vaak lucht uit.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Zo heb ik het ook gedaan, kwam in het begin wel wat uit maar na een kleine 5 minuten geen lucht meer te zien ben ik gestopt. Bij deel 2 bedoel je toch opnieuw hendel dicht ipv klauw?wasbeer2006 schreef: ↑08 mar 2025 08:09 Wat ook helpt is remhendel dicht en aan de spuit trekken bij de klauw en andersom, klauw dicht en trekken bij de remhendel.
1 a 1,5cm ongeveer, niet meer, anders kan je mennbraam scheuren. Op deze manier komt er vaak lucht uit.
Ik ga de klauw eens los vijzen en de bleedport naar boven richten
Heb het ook even bestudeerd en mijn hendels nemen ook niet gelijk aan, ik heb hem al meer dan 50% ingedrukt en dan pas beginnen de pads(nieuw) de schijf te raken. Ik ga eens proberen met 1mm van mijn bleedblock te schuren zodat de pads al wat dichter bij de schijf staan en ik alles dicht kan knijpen alvorens het stuur te raken.
Alvast bedankt iedereen!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14296
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Je kan lucht eruit trekken bij de remhendel, dan moet de klauw dicht staan.
Als je de lucht eruit probeert te trekken aan de kant van de klauw moet de hendel dicht/ingeknepen zijn.
Als je de lucht eruit probeert te trekken aan de kant van de klauw moet de hendel dicht/ingeknepen zijn.