Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Training duurrit vraag

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 5299
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 13 mar 2025 11:47

ik dacht de logica van w/kg te snappen, maar door je voorbeeld Jakkel ben ik t spoor bijster.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 13 mar 2025 11:53

250 / 60 ≠ 320 / 70

Waarschijnlijk kloppen de gewichten, de wattages of allebei niet.
Laatst gewijzigd door ColumsbusMJ op 13 mar 2025 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.

metor
Forum-lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 sep 2005 01:07

metor 13 mar 2025 11:53

Op het vlakke heeft W/kg vergelijken een stuk minder zin, je gewicht speelt immers veel minder een rol dan aerodynamica.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3705
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 13 mar 2025 11:56

ColumsbusMJ schreef: 13 mar 2025 11:53 250 / 60 ≠ 320 / 70

Waarschijnlijk kloppen de gewichten, de wattages of allebei niet.
Dat hoef ook niet gelijk te zijn - bij gelijke klimsnelheid zou w/kg van de zwaarste persoon, ceteris paribus, lager moeten zijn dan die van de lichtere persoon. Maar er zijn hier wat onzekerheden: benaderende gewichten, gewichten van de fiets, afwijking van de PMs...
Afbeelding

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6655
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 13 mar 2025 12:14

Dan zijn er nog variaties in ;

Leeftijd - spiermassa - vorm van de dag - aërodynamica, en nog wel een aantal.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 13 mar 2025 12:16

Het gaat in dit voorbeeld om bijna een halve kilo/watt, dat scheelt zo'n 25/30 watt. Wat je verder stelt, kan ik mij helemaal in vinden.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2357
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 13 mar 2025 12:29

marsvos schreef: 12 mar 2025 22:40
bakboord1 schreef: 12 mar 2025 19:31 Die range is ongeveer 25-75% voor mannen van 50-55 jaar volgens Intervals.icu uit een database van 10.000 mannen.
Met 2,5 zit je dan bij de onderste 25% en met 3,5 bij de bovenste 25% (nummer 25 van de 100).
Je hebt dan de middelste 50% van de wielrenners wel te pakken.
Gemiddeld is ongeveer 3,0.

Met afvallen en aero op de fiets zitten is ook wel iets te winnen.
Afgelopen weekend met een (kleine) dame gefietst die 145 watt nodig had voor de kop beurten die ik (1.96m) op 205 watt deed.
Dat is wel een heel fors verschil.
Als dat gebaseerd is op de gebruikers van ICU is er wel serieus veel selection bias.
Dat idee heb ik ook. Had ik eerst ook staan in mijn bericht maar weggehaald voordat ik dit postte.
Als ik naar mezelf kijk waar ik zit bij intervals.icu en bij mijn toerclubje dan klopt het nog wel redelijk en scoor ik bij intervals.icu zelfs nog iets beter dan in mijn toerclub. Die selection bias lijkt ook daar wel redelijk aanwezig bij de groepen boven mijn groep.
Uiteindelijk leg ik mezelf maar neer bij het feit dat ik me met veel inzet een gemiddelde wielrenner mag noemen.
Mijn kopvrouw fietst mij finaal los berg op, door haar betere W/kg verhouding en dat is prima. Op het vlakke heeft zij juist moeite mij te volgen mede omdat ze niet in een wiel kan rijden.

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2683
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 13 mar 2025 15:46

ColumsbusMJ schreef: 13 mar 2025 11:53 250 / 60 ≠ 320 / 70

Waarschijnlijk kloppen de gewichten, de wattages of allebei niet.
Daarom staat er ook overal plus/minus bij. Afwijking PM's, gewicht fietsen, de precieze lichaamsgewichten, momentopnames,... . Je moet het niet al te theoretisch gaan bekijken.

Plaats reactie