Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Oud artikel over gewicht vs. aerodynamica

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 feb 2025 10:29

Ooit heeft er op Fiets.nl een artikel gestaan over gewicht versus aerodynamica bij wielen.

Ik zoek dit artikel.

Let op, we hebben het zelf over 10 misschien wel 15 jaar geleden. Anyone?

pino
Forum-lid HC

pino 13 feb 2025 11:13

Wederom blijkt het gemis aan een index bij Fiets.
Niet zijken maar reiden !

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 13 feb 2025 11:50

Artikel of de resultaten van dit onderzoek?

Anders kan ik je dit artikel aanraden:

https://bikerumor.com/aerodynamics-vs-w ... -cyclists/
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 13 feb 2025 11:52

Ik kan alleen onderstaande vinden maar die gaat over de fiets en niet over wielen.
https://www.fiets.nl/training/invloed-gewicht-fiets/

Is Fiets.nl zo'n 10 jaar geleden niet over gegaan op een andere server?
Ik weet dat daardoor ook een op het forum diverse 'onderwerpen' opeens verdwenen waren.
Mogelijk dat daardoor er nu niets meer van te vinden is.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 feb 2025 12:13

Het artikel is ooit verschenen in Fiets, maar stond nog ergens extern gepubliceerd. Op de site van de schrijver.

Mehekachtohapi
Forum-lid

Mehekachtohapi 13 feb 2025 12:45

Ik kan op Fiets alleen dit forumtopic vinden: viewtopic.php?t=52272&start=12

En een heel summier artikel bij de concullega: https://www.bicycling.com/nl/fietsen-sp ... t-sneller/

Mehekachtohapi
Forum-lid

Mehekachtohapi 20 feb 2025 08:34

Heb je het inmiddels gevonden?

Mehekachtohapi
Forum-lid

Mehekachtohapi 20 feb 2025 08:38

Ik zag nog wel deze voorbijkomen.

André47
Forum-lid

André47 12 mar 2025 18:09

Hoewel tevreden met mijn gravelfiets met niet al te lichte wielen ging ik door allerlei reclame op internet toch weer eens nadenken over het nut van lichtere wielen. Gevoelsmatig lijkt het zinvol om bijvoorbeeld een set wielen van 1600g te vervangen door een setje van 1200g excl. gewicht body en gelijk in diameter, velgbreedte en –diepte. Op de diverse fora kom ik van alles tegen over nut, noodzaak en vooral onzin van die vervanging, maar volgens mij moet het voordeel toch te berekenen zijn aan de hand van het verschil in massatraagheidsmomenten van de setjes. Het traagheidsmoment is een waarde voor de kracht die nodig is om een lichaam/wiel sneller te laten draaien om zijn as. Het gaat dus met name om het versnellen op de fiets. Mijn kennis van wis- en natuurkunde dateert van lang geleden, maar ik kom met mijn basale kennis uit op een verschil van grofweg 25% in benodigde kracht om te versnellen met deze twee setjes wielen. Het verschil in benodigde kracht bij twee setjes wielen van respectievelijk 2000g en 1200g zou ca. 35% zijn. Dan hou ik nog geen rekening met het benodigde krachtverschil om de wielen om de vorkbuis te roteren (het sturen van de fiets). Dat is me te ingewikkeld om uit te rekenen. Al met al lijkt een lager gewicht van mijn wielset me dus qua benodigde kracht niet alleen gevoelsmatig maar ook natuurkundig gezien voordelen op te leveren. Maar hoeveel dat scheelt in relatie tot de kracht die nodig is om de massa van mijn totale fiets en vooral die van mijzelf in beweging te krijgen en te houden, geen idee.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 13 mar 2025 14:54

Maak het niet te moeilijk. Vooraf aan de rit een goede grote boodschap heeft net zoveel zin.
Je voelt je wielen het meest, maar onder aan de streep maakt 100gram gewicht nergens meer of minder uit.

Een licht wiel versnelt wel makkelijker, maar en zwaar wiel blijft makkelijker op snelheid. Onder aan de streep maakt het daarom niets uit waar het gewicht zit. Wel voor je gevoel en stuurgedrag, maar niet voro je snelheid.

Ik vind lichte wielen absoluut fijn en het meest merkbaar, maar harder ga je er niet door.
Gewicht is het meest overrated stukje op de fiets. Wel heel leuk om mee bezig te zijn, maar meer een hobby in de hobby.

Plaats reactie