Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2025

gede
Forum-lid

gede 18 mar 2025 09:28

pino schreef: 18 mar 2025 09:17 Bij een te lange afstand vallen hun eierstokken er uit.
Vind ik een degoutante opmerking die nergens voor nodig is. De top van die dames rijdt u eraf waar ze dat zelf willen, ongeacht de afstand.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 18 mar 2025 09:30

pino schreef: 18 mar 2025 09:17 Bij een te lange afstand vallen hun eierstokken er uit.
Ik neem aan dat je bij ultra lopen regelmatig eierstokken op de grond heb zien liggen. Het zijn veelal mannen die beslissen wat vrouwen wel of niet kunnen.
@Gede was me net voor. Wat denigrerend @pino.
Oh ja, het hoeft niet eens de top te zijn die je er af rijden

pino
Forum-lid HC

pino 18 mar 2025 09:45

Jans schreef: 18 mar 2025 09:30
Ik neem aan dat je bij ultra lopen regelmatig eierstokken op de grond heb zien liggen. Het zijn veelal mannen die beslissen wat vrouwen wel of niet kunnen.
Op historisch besef zijn jullie niet te betrappen. De uitdrukking is historisch (en niet van mij) en kenmerkend voor de lang geldende opvatting van de wielerwereld.
Niet zijken maar reiden !

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 18 mar 2025 09:56

mao schreef: 18 mar 2025 08:34
Dubbeldekker schreef: 17 mar 2025 22:15 Pfff! Gelukkig staat Milaan-San Remo voor de deur en kunnen wet gewoon weer over de koers gaan hebben hier.
Mathieu vd Poel is alvast in vorm zegt hij zelf. Ben benieuwd.

Tevens de eerste vrouwen editie. Ben erg benieuwd wie daar gaat winnen

Een laffe 156 km langs de kust , dus eigenlijk een vlakke etappe.
Het had op z’n minst 275 km moeten wezen met >2000 hoogte meters om maar in de buurt te komen van het mogen noemen van Milaan - San Remo…..
Volgens mij moet je gewoon in Milaan starten en in San Remo eindigen om het Milaan-San Remo te mogen noemen ;) .

Voor het koersverloop maakt het geen zak uit. Ook bij de mannen kunnen ze net zo goed 100km rijden om hetzelfde resultaat te krijgen.
Campagnolo Ultra Dork

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 18 mar 2025 10:03

pino schreef: 18 mar 2025 09:45
Op historisch besef zijn jullie niet te betrappen. De uitdrukking is historisch (en niet van mij) en kenmerkend voor de lang geldende opvatting van de wielerwereld.
Laat ik dan maar, volgens jou, geen historisch besef hebben, sommigen blijven in het verleden hangen.

gede
Forum-lid

gede 18 mar 2025 10:16

pino schreef: 18 mar 2025 09:45
Dat is geen enkel valabel argument om zo'n uitspraken te doen. Er zijn tig uitspraken te vinden die vroeg acceptabel waren en waar we intussen verstandig genoeg zijn om te begrijpen dat ze té denigrerend waren. U volgt geen enkele vrouwelijke topper bergop.

gede
Forum-lid

gede 18 mar 2025 10:19

Ernie C. schreef: 18 mar 2025 09:56
mao schreef: 18 mar 2025 08:34
Dubbeldekker schreef: 17 mar 2025 22:15 Pfff! Gelukkig staat Milaan-San Remo voor de deur en kunnen wet gewoon weer over de koers gaan hebben hier.
Mathieu vd Poel is alvast in vorm zegt hij zelf. Ben benieuwd.

Tevens de eerste vrouwen editie. Ben erg benieuwd wie daar gaat winnen

Een laffe 156 km langs de kust , dus eigenlijk een vlakke etappe.
Het had op z’n minst 275 km moeten wezen met >2000 hoogte meters om maar in de buurt te komen van het mogen noemen van Milaan - San Remo…..
Volgens mij moet je gewoon in Milaan starten en in San Remo eindigen om het Milaan-San Remo te mogen noemen ;) .

Voor het koersverloop maakt het geen zak uit. Ook bij de mannen kunnen ze net zo goed 100km rijden om hetzelfde resultaat te krijgen.
Hier toon je weer aan dat je té weinig voeling hebt met deze sport. Als u denkt dat 100 km verschil in de benen geen verschil maakt, dan raad ik u aan dat eens te proberen. Ook al wordt er vrij compact gereden, voor velen zal het wel degelijk een verschil geven of ze met 180 km of met 280 km in de benen de Poggio tegen 600 watt op moeten rijden.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 18 mar 2025 10:28

ColumsbusMJ schreef: 18 mar 2025 09:12 Wat is dat toch? Ik zie dikke mannen 150 km AGR uitfietsen, zal niet op een vergelijkbaar tempo zijn, maar super fitte vrouwen kunnen toch prima 276 km (in een peloton) fietsen? De TDF is ook een slap aftreksel. Is het uit bescherming, of wat is de reden dat de koersen voor de vrouwen zo beperkt worden?
Daar is het peloton echt niet toe in staat. De top25 wellicht, maar de rest wordt een ongelooflijk slagveld. Laat de vrouwenwielersport nog wat doorontwikkelen. Ipv kritiek hebben op de kortere afstand ben ik juist blij dat er weer een mooie dameskoers bij komt op topniveau.
En eens met vorige schrijver, graag een finale zonder Wiebes want dan is er gekoerst. Benieuwd of FDJ en Visma het initiatief durven en kunnen pakken om de sprinters eraf te rijden. Een finale met PFP, Vollering, Kopecky, Borghini, Labous, Cavelli, Vos en hopelijk Niewiadoma: bring it on!
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

el_loco
Forum-lid

el_loco 18 mar 2025 10:59

Ik denk ook dat het damespeloton in de breedte nog niet goed genoeg is om dergelijke afstanden te kunnen racen. Er zijn teveel dames die nog niet fulltime met hun sport bezig kunnen zijn. De top 25/30/40 zal dit inderdaad wel kunnen, die rijden serieus hard. Dameswielrennen heeft gewoon nog wat tijd nodig om te groeien denk ik, de afgelopen jaren heb ik in ieder geval met erg veel plezier naar de gevechten zitten kijken. (itt bijvoorbeeld damesvoetbal waar het niveau de aandacht mijns inziens niet rechtvaardigt, maar ook daar is niveau vs. aandacht een kip/ei verhaal omdat aandacht geld genereert wat het niveau weer omhoog helpt etc.)

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 18 mar 2025 11:02

Geef de koers een naam, maar een halve week door Nederland fietsen en daarna drie dagen door Frankrijk heeft naar mijn idee niets met de Tour de France te maken. De voorjaarsklassiekers zijn allen ca. 250 km en voor de vrouwen worden ze met 100 km ingekort. Ik vind dat zonde, maar wat jij ook terecht aangeeft, is het mooi dat er weer een koers wordt toegevoegd aan de kalender. Voor de kijker is het ook wel lekker. 7/8 uur koers kijken gaat mij ook wat ver. En genoeg kanshebbers bij de dames.

gede
Forum-lid

gede 18 mar 2025 11:08

ColumsbusMJ schreef: 18 mar 2025 11:02 Geef de koers een naam, maar een halve week door Nederland fietsen en daarna drie dagen door Frankrijk heeft naar mijn idee niets met de Tour de France te maken. De voorjaarsklassiekers zijn allen ca. 250 km en voor de vrouwen worden ze met 100 km ingekort. Ik vind dat zonde, maar wat jij ook terecht aangeeft, is het mooi dat er weer een koers wordt toegevoegd aan de kalender. Voor de kijker is het ook wel lekker. 7/8 uur koers kijken gaat mij ook wat ver. En genoeg kanshebbers bij de dames.
De discussie over de naam komt bij mij op plaats 234 :-). En dat koersen korter zijn voor dames? Tsja, de natuur heeft besloten dat testosteron een belangrijk hormoon is voor de spierontwikkeling en op dat vlak zijn dames wat minder begiftigd. Niets mis mee, laat dit gewoon een eigen zelfstandige competitie op topniveau zijn en vergelijk niet altijd alles met de heren. Ik denk dat het belangrijkste aan de afstand is dat er voldoende 'natuurlijke selectie' moet zijn die vermijdt dat elke wedstrijd op een sprint met 100 rensters leidt en ik denk dat als je de resem voorjaarskoersen bekijkt, aan die selectie wel degelijk wordt voldaan.

marsman
Forum-lid

marsman 18 mar 2025 11:33

Het wordt guur weer komend weekend. Lijkt me niet in het nadeel van MvdP: https://www.wielerflits.nl/nieuws/de-le ... -san-remo/
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Plaats reactie