Beste collega-fietsers, met excuses. Ik realiseer me dat dit een mtb-forum is maar aangezien ik op mijn gravelfiets met een mtb-groepset fiets en de bergen in wil, meen ik dat hier aan het juiste adres ben voor een goed advies.
Ik wil in de zomer in de Franse Alpen gaan fietsen en daarbij cols zoals de Galibier, Mont Ventoux etc. gaan beklimmen. Ik ben een redelijk getrainde klimmer en gravelaar van 70 jaar, lengte 170 cm, gewicht 57 kg, die de Ventoux vanaf de lichtste kant (Sault) al eens heeft gedaan op een Santos Travelmaster (ca. 19 kg). Verder heb ik gefietst in Frankrijk, Engeland en Spanje in behoorlijk geaccidenteerd terrein. Ik train regelmatig in het Heuvelland (enige optie in de buurt voor iemand die in de omgeving van Den Haag woont.).
Momenteel ben ik in het bezit van een Ridley Kanzo Adventure met GX Eagle AXS (ca. 10 kg), 1x12 met 40 voor en 10-52 achter.
Ik wil graag weten of dit verzet "te doen" zou zijn in de gegeven omstandigheden en wat eventueel een goed alternatief zou zijn.
Graag meningen/adviezen.
MTB bergverzet
-
- Forum-lid
-
- Forum-lid
Ja dat moet te doen zijn, je hebt bijna een mountainbike verzet.
Enige wat je nog zou kunnen doen is een 36 of 38 tands voorblad meenemen, maar je bent goed getraind en ik zou het wel aandurven...
Enige wat je nog zou kunnen doen is een 36 of 38 tands voorblad meenemen, maar je bent goed getraind en ik zou het wel aandurven...
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Met 70 jaar, 57 kg ben je een lichtgewicht met heel wat ervaring.
Met een 52 achter heb je imo een veel te licht verzet bij.
Ik zou met een 1x12 set up opteren voor een 36 voor en een 45 achter.
Je mag wat reserve hebben maar een 45 is volgens mij reserve genoeg.
Je kan je huidige cassette meenemen als reserve, als het dan onverhoopt toch nodig zou zijn kan je nog altijd terug je cassette wisselen.
Succes en laat hier dan ook even weten wat je uiteindelijk gedaan hebt en hoe het is verlopen.
Met een 52 achter heb je imo een veel te licht verzet bij.
Ik zou met een 1x12 set up opteren voor een 36 voor en een 45 achter.
Je mag wat reserve hebben maar een 45 is volgens mij reserve genoeg.
Je kan je huidige cassette meenemen als reserve, als het dan onverhoopt toch nodig zou zijn kan je nog altijd terug je cassette wisselen.
Succes en laat hier dan ook even weten wat je uiteindelijk gedaan hebt en hoe het is verlopen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid HC
Als het op de weg is moet het wel kunnen.
Maar wat er al wordt gezegd neem een 36T mee, gebruik je hem niet breng je hem weer terug.
Op de MTB rijd ik een 34 voor in de alpen en dat is soms op het randje, wel off road.
Het nadeel van de 40 is dat je stappen tijdens het klimmen heel groot zijn.
Maar wat er al wordt gezegd neem een 36T mee, gebruik je hem niet breng je hem weer terug.
Op de MTB rijd ik een 34 voor in de alpen en dat is soms op het randje, wel off road.
Het nadeel van de 40 is dat je stappen tijdens het klimmen heel groot zijn.