Remklauw ongelijk
-
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 12 aug 2021 12:15
Ik heb een 105 schijfrem welke piept en geen kracht meer heeft. Na de boel gedemonteerd te hebben lijken de zuigers er ongelijk uit te komen. Ik heb geprobeerd deze met wat wd40 in te spuiten en een aantal keer in te knijpen/terug te duwen om het wat te versoepelen, maar het euvel blijft.
Iemand nog een oplossing, of gewoon een nieuwe klauw bestellen?
Iemand nog een oplossing, of gewoon een nieuwe klauw bestellen?
Geen kracht duidt 100% zeker op lucht in de leiding. Ontluchten dus voor je foute conclusies trekt.kevindelange schreef: ↑17 mar 2025 17:01 Ik heb een 105 schijfrem welke piept en geen kracht meer heeft.
Het enige wat er met de remklauw aan de hand kan zijn, is dat een dichtingsrubber kapot gaat, maar a) dan geeft ze nog steeds kracht en b) dan lekt de remklauw.
Slecht ontlucht vermoed ik. Ik heb dit eens gezien bij mijn collega zijn fiets. De remklauw werkte daardoor helemaal niet meer. Eén blokje was helemaal weg, de andere nog ruim 1mm voering.
Het is vaak dat er een luchtbel zit aan de bovenkant van de caliper aan 1 zijde. Volgens mij was dit de binnenkant ( aan de kant van het wiel ). En vaak is dit als vanaf nieuw geleverd of na een beurtje waarbij dit gebeurt. Bij mijn collega na een beurtje van een “ gerenommeerd “ fietsenmaker
Het is vaak dat er een luchtbel zit aan de bovenkant van de caliper aan 1 zijde. Volgens mij was dit de binnenkant ( aan de kant van het wiel ). En vaak is dit als vanaf nieuw geleverd of na een beurtje waarbij dit gebeurt. Bij mijn collega na een beurtje van een “ gerenommeerd “ fietsenmaker

Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 

-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4862
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Er staan verschillende manieren op youtube hoe de zuigers weer gelijk gangbaar te maken.
Ik zou daar eens naar kijken en dan samen met juist ontluchten zoals hiervoor vermeld uitvoeren.
Daarna zal de rem zeker weer als nieuw werken.
Ik zou daar eens naar kijken en dan samen met juist ontluchten zoals hiervoor vermeld uitvoeren.
Daarna zal de rem zeker weer als nieuw werken.
-
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 12 aug 2021 12:15
Wauw, dat zijn een hoop reacties!
Ik zal eens kijken of er lucht in zit, maar dat was niet het eerste vermoeden. De blokjes zijn trouwens gelijk afgesleten. De reden van het geluid leek mij door de ongelijke druk. Eén zijde gaat tegen de schijf, terwijl de andere zijde nog niet goed aangrijpt. De klauw was verder netjes gecentreerd. De blokjes zijn schoon, zonder olie en dergelijke. Heb ze ingespoten met remmen reiniger en daarna nog even kort in vlam gezet. Daarna heel licht opgeschuurd. Euvel blijft, en is ook duidelijk te zien.
Voor de duidelijkheid op het berichtje van leon1; ik heb de remmen niet schoongemaakt met wd40, hiermee heb ik puur geprobeerd om de zuiger weer gangbaar te maken.
Ik ga even checken voor lucht.
Ik zal eens kijken of er lucht in zit, maar dat was niet het eerste vermoeden. De blokjes zijn trouwens gelijk afgesleten. De reden van het geluid leek mij door de ongelijke druk. Eén zijde gaat tegen de schijf, terwijl de andere zijde nog niet goed aangrijpt. De klauw was verder netjes gecentreerd. De blokjes zijn schoon, zonder olie en dergelijke. Heb ze ingespoten met remmen reiniger en daarna nog even kort in vlam gezet. Daarna heel licht opgeschuurd. Euvel blijft, en is ook duidelijk te zien.
Voor de duidelijkheid op het berichtje van leon1; ik heb de remmen niet schoongemaakt met wd40, hiermee heb ik puur geprobeerd om de zuiger weer gangbaar te maken.
Ik ga even checken voor lucht.
Als er langs één kant van de klauw lucht zit, wordt die eerst samengeperst voor de zuiger begint te bewegen. Om lucht uit de remklauw te krijgen, kan je die best in alle mogelijke standen houden.kevindelange schreef: ↑18 mar 2025 12:40 Ik zal eens kijken of er lucht in zit, maar dat was niet het eerste vermoeden. De blokjes zijn trouwens gelijk afgesleten. De reden van het geluid leek mij door de ongelijke druk. Eén zijde gaat tegen de schijf, terwijl de andere zijde nog niet goed aangrijpt
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4862
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Maar dat is juist wat niet de bedoeling is, de zuigers gangbaar maken met wd40. De zuigers maak je gangbaar met de olie, welke je gebruik om de remmen te vullen.kevindelange schreef: ↑18 mar 2025 12:40 Wauw, dat zijn een hoop reacties!
Ik zal eens kijken of er lucht in zit, maar dat was niet het eerste vermoeden. De blokjes zijn trouwens gelijk afgesleten. De reden van het geluid leek mij door de ongelijke druk. Eén zijde gaat tegen de schijf, terwijl de andere zijde nog niet goed aangrijpt. De klauw was verder netjes gecentreerd. De blokjes zijn schoon, zonder olie en dergelijke. Heb ze ingespoten met remmen reiniger en daarna nog even kort in vlam gezet. Daarna heel licht opgeschuurd. Euvel blijft, en is ook duidelijk te zien.
Voor de duidelijkheid op het berichtje van leon1; ik heb de remmen niet schoongemaakt met wd40, hiermee heb ik puur geprobeerd om de zuiger weer gangbaar te maken.
Ik ga even checken voor lucht.
-
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 12 aug 2021 12:15
Helder! Staat dat ook toevallig nog ergens beschreven hoe dit "hoort"?scottwilko schreef: ↑18 mar 2025 19:20Maar dat is juist wat niet de bedoeling is, de zuigers gangbaar maken met wd40. De zuigers maak je gangbaar met de olie, welke je gebruik om de remmen te vullen.kevindelange schreef: ↑18 mar 2025 12:40 Wauw, dat zijn een hoop reacties!
Ik zal eens kijken of er lucht in zit, maar dat was niet het eerste vermoeden. De blokjes zijn trouwens gelijk afgesleten. De reden van het geluid leek mij door de ongelijke druk. Eén zijde gaat tegen de schijf, terwijl de andere zijde nog niet goed aangrijpt. De klauw was verder netjes gecentreerd. De blokjes zijn schoon, zonder olie en dergelijke. Heb ze ingespoten met remmen reiniger en daarna nog even kort in vlam gezet. Daarna heel licht opgeschuurd. Euvel blijft, en is ook duidelijk te zien.
Voor de duidelijkheid op het berichtje van leon1; ik heb de remmen niet schoongemaakt met wd40, hiermee heb ik puur geprobeerd om de zuiger weer gangbaar te maken.
Ik ga even checken voor lucht.
Het WD-40 verhaal kwam ik hier tegen: viewtopic.php?t=96693 daar kwam geen negatieve reactie op, vandaar dat ik dat probeerde.
De filmpjes van ParkTool zijn over het algemeen goed, soms wel wat onnozel. Deze gaat over remklauwen: https://www.youtube.com/watch?v=vQXFFgRButo