Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hartslag ochtend vs namiddag

Drkjv
Forum-lid

Gebruikersavatar Drkjv 20 mar 2025 10:46

Onderwerpje over hartslag, al focus ik me er niet te heel veel op gezien ik op wattages train.

Doch als ik fiets in de ochtend om 8u is voor dezelfde wattage mijn hartslag quasi altijd 20 slagen hoger dan in de namiddag. Na 2u fietsen stabiliseert de hartslag wel richting de waardes die ik normaal in de namiddag zie.
(ik heb ook van nature een hoge hartslag, max 213 en een zone 2 tot 168, 28j oud)

Een oplossing hiervoor verwacht ik niet meteen te vinden, eerder medemensen die hetzelfde hebben en er een openliggend debat over te starten. En wie weet vind ik er toch nog een oplossing voor. Want focus is dit jaar op enkele granfondo's die natuurlijk allemaal sochtens starten...
Want de vraag blijft dan wel, is 200 watt mry hartslag van 170 sochtens vs 150 in de namiddag dezelfde inspanning? :?:

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 20 mar 2025 10:58

Drkjv schreef: 20 mar 2025 10:46 Onderwerpje over hartslag, al focus ik me er niet te heel veel op gezien ik op wattages train.

Doch als ik fiets in de ochtend om 8u is voor dezelfde wattage mijn hartslag quasi altijd 20 slagen hoger dan in de namiddag. Na 2u fietsen stabiliseert de hartslag wel richting de waardes die ik normaal in de namiddag zie.
(ik heb ook van nature een hoge hartslag, max 213 en een zone 2 tot 168, 28j oud)

Een oplossing hiervoor verwacht ik niet meteen te vinden, eerder medemensen die hetzelfde hebben en er een openliggend debat over te starten. En wie weet vind ik er toch nog een oplossing voor. Want focus is dit jaar op enkele granfondo's die natuurlijk allemaal sochtens starten...
Want de vraag blijft dan wel, is 200 watt mry hartslag van 170 sochtens vs 150 in de namiddag dezelfde inspanning? :?:
Max hartslag van 213 op je 28e is niet knettergek hoor.
Voor wat het waard is, ik ben een jaar of 3 geleden begonnen met 's ochtends fietsen in plaats van smiddags. Om meerdere (practische) redenen.
Soms wordt er ook later op de dag gereden.
Over het algemeen merk ik dat ik later op de dag toch beter in vorm ben, hoe ik ook probeer een ochtend mens te worden.
Wat je eet voor ontbijt kan wel verschil maken. Ik mag graag vezelrijk ontbijten, maar dit is niet altijd het beste. (Afhankelijk van de geplande inspanning)
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 20 mar 2025 11:28

Drkjv schreef: 20 mar 2025 10:46 Onderwerpje over hartslag, al focus ik me er niet te heel veel op gezien ik op wattages train.

Doch als ik fiets in de ochtend om 8u is voor dezelfde wattage mijn hartslag quasi altijd 20 slagen hoger dan in de namiddag.
Ik heb dit ook. De hartslag ochtends vroeg op de fiets is sowieso wel 10-15 slagen hoger dan in de namiddag. Denk dat het te maken heeft met dat je ochtends nog "koud" bent en intern je processen nog moet opstarten. Het kan ook wel voortkomen uit dat je metabolisme nog moet opstarten, als ik een uur voor vertrek bijvoorbeeld koolhydraten drink, dan merk ik dat later mijn hartslag ook lager is.

Mijn ochtend pols is ook altijd hoger dan bijv mijn pols die ik avonds rond 20u meet als ik rustig op de bank lig.

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 20 mar 2025 11:48

Mag ik iets totaal zonder onderbouwing zeggen? Puur op gevoel en ervaring.
Mijn vrouw wordt vrij sjagerijnig wakker, maar na wat nootjes, fruit en koffie is ze weer helemaal picobello.
Ik wordt wakker op een manier dat Bassie er nog jaloers op is. Vervolgens ga ik zwaar ontbijten en heb ik een uurtje later een dipje. (Gelukkig is er koffie)

Oude gewoontes slijten slecht.
Maar begin je dag met een glas water. Dan de badkamer in en de rest van je ritueel.
Dat glaasje water waar je mee begint kan wel schelen.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

raassie
Forum-lid

raassie 20 mar 2025 15:32

Ook ik herken het wel, ik moet meestal ook niet proberen om bijv een woon-werk rit rond 6 uur in de ochtend op een hoge intensiteit te doen, voelt nooit goed. In de middag zijn soms de benen wel wat vermoeid na een werkdag, maar ik presteer dan veel gemakkelijker. En dan ben ik nog wel een ochtendmens ;-)
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

1094
Forum-lid

1094 20 mar 2025 15:36

Begin je de dag met koffie?

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 20 mar 2025 16:10

Nu ga je toch niet ook nog mijn lekkerste bakje koffie van de dag afnemen he? :mrgreen:

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 20 mar 2025 19:38

Voel je het verschil in hartslag ook of eigenlijk niet?
Op de fiets merk ik het niet zo maar bij het hardlopen merkte ik altijd dat ik later op de dag altijd veel lekkerder (harder en makkelijker) liep dan ‘s ochtends.

De inspanning qua wattage is gelijk en dit is volgens mij ook het argument waarom je uit mag gaan van je vermogenszones ipv je hartslagzones.

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 21 mar 2025 09:01

Ik vind dat zo nu en dan wel verwarrend als je zowel met wattagemeter als hartslagmeting fietst. Als je volgens je wattagemeter onder je omslagpunt zit, maar met je hartslag er boven, dan fiets je naar mijn idee boven je omslagpunt. Ik kan mij niet voorstellen dat die 20 hartslagen per minuut geen gevolgen hebben voor hoe fris je van je fiets stapt.

Xheanortx
Forum-lid

Xheanortx 21 mar 2025 09:45

Je ervaart 20 hartslagen verschil in je duurzone maar hoe verhoud zich dit als je rond je ftp rijd ‘s ochtends ten opzichte van middags?

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 21 mar 2025 14:01

20 is ook wel extreem veel. Ik ervaar in normale conditie nooit meer dan een slag of 3 a 4 verschil. In de middag meestal hoger.
Stap ik uit mijn bed binnen 10 minuten op de fiets is ie wel iets hoger, maar max een slag of 5 a 6 en dat is na 10 minuten weg.

Al die zones zijn leuk, maar het zijn niet voor niets zones. Normaal doe ik bv mijn duurblokken rond de 180 watt dat voelt lekkker beetje kracht op de pedalen. Gisteren voelde dat als freewheelen en reed ik veel lekkerder op 200 a 210, nou dan doe ik dat en anderom ook wel eens richting de 160 a170. Ik houd me daar niet zo extreem aan. Je gevoel blijft heel belangrijk.

20 slagen heb ik alleen als ik een enorme decoupeling heb in een periode van weinig conditie na een uur of 4 oid en dan nog is dat meestal een slag op 10 a 15 max.

Plaats reactie