Powerpedalen of Crank
-
- Forum-lid
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 06 sep 2024 19:36
Al 10k plezier van mijn Garmins, voordeel vond ik dat het netjes integreert met mijn head unit en de app van Garmin. Maatje van mij had Speedplay en kon veel data niet uitlezen in de Garmin app (o.a vermogensfase en pedaal offset). Bijkomend voordeel van pedalen (geldt ook voor de Axioma’s natuurlijk) is dat ik op fietsvakanties (Mallorca of Spanje) mijn eigen pedalen meeneem en dus ook daar beschik over powerdata op een huurfiets. Qua batterijklepje, metalen dop met o-ring die heel netjes sluit, geen angst om te verliezen, altijd reservebatterij in de kast, dus zelfs als je 3 min voor vertrek denkt dat ze leeg zijn kun je direct wisselen.
Ondertussen nieuwe fiets gekocht.. Scott foil pro geworden... hopelijk heb ik die eind van de week.
Opnieuw ben ik aan het zien om deze fiets te voorzien van powerpedalen ipv cranck omdat ik zeeeeer tevreden ben van mijn assiomas was de keuze snel gemaakt.. dacht ik
Ik zie dat er geen spd versie bestaat en je echt moet gaan brielen met uw oude pedalen voorzien van stukken...
Enige nadeel aan die garmin rs200 is terug sukkelen met batterijen. Zijn er mensen met ervaring met deze pedalen? Is het haalbaar of mag je iedere maand batterijen vervangen bij normaal gebruik?
Opnieuw ben ik aan het zien om deze fiets te voorzien van powerpedalen ipv cranck omdat ik zeeeeer tevreden ben van mijn assiomas was de keuze snel gemaakt.. dacht ik
Ik zie dat er geen spd versie bestaat en je echt moet gaan brielen met uw oude pedalen voorzien van stukken...
Enige nadeel aan die garmin rs200 is terug sukkelen met batterijen. Zijn er mensen met ervaring met deze pedalen? Is het haalbaar of mag je iedere maand batterijen vervangen bij normaal gebruik?
Assioma is er wel degelijk in SPD. Type Pro MX.
Inderdaad die heb ik zitten op mijn Gravel, maar zijn meer MTB modellen die ik niet echt mooi vind op een koersfiets..
Dus enige opties zijn
- Staafjes versteken in bestaande pedalen
- Garmin RS200..
--> Assioma, handig maar lelijk ( Bedoel de aansluiting aan het cranck )
--> Mooi maar batterijen waar je rekening moet mee houden. 10 Euro per vervanging...
Vandaar vraag of mensen ervaring hebben met hoe snel dit gaat bij Normaal gebruik. Wil niet dat de batterijen me op den duur meer gaan kosten dan de pedalen :p
Ik heb de Garmin pedalen, batterij wisselen is supersimpel met een inbus en ze gaan echt wel de 120 uur mee die aangegeven wordt. Nu bijna een jaar in gebruik en nul problemen mee gehad...Casteur schreef: ↑24 mar 2025 20:04 Ondertussen nieuwe fiets gekocht.. Scott foil pro geworden... hopelijk heb ik die eind van de week.
Opnieuw ben ik aan het zien om deze fiets te voorzien van powerpedalen ipv cranck omdat ik zeeeeer tevreden ben van mijn assiomas was de keuze snel gemaakt.. dacht ik
Ik zie dat er geen spd versie bestaat en je echt moet gaan brielen met uw oude pedalen voorzien van stukken...
Enige nadeel aan die garmin rs200 is terug sukkelen met batterijen. Zijn er mensen met ervaring met deze pedalen? Is het haalbaar of mag je iedere maand batterijen vervangen bij normaal gebruik?
Thx voor uw reactie, natuurlijk is 120uur op zich niet zoveel he..el_loco schreef: ↑25 mar 2025 12:46Ik heb de Garmin pedalen, batterij wisselen is supersimpel met een inbus en ze gaan echt wel de 120 uur mee die aangegeven wordt. Nu bijna een jaar in gebruik en nul problemen mee gehad...Casteur schreef: ↑24 mar 2025 20:04 Ondertussen nieuwe fiets gekocht.. Scott foil pro geworden... hopelijk heb ik die eind van de week.
Opnieuw ben ik aan het zien om deze fiets te voorzien van powerpedalen ipv cranck omdat ik zeeeeer tevreden ben van mijn assiomas was de keuze snel gemaakt.. dacht ik
Ik zie dat er geen spd versie bestaat en je echt moet gaan brielen met uw oude pedalen voorzien van stukken...
Enige nadeel aan die garmin rs200 is terug sukkelen met batterijen. Zijn er mensen met ervaring met deze pedalen? Is het haalbaar of mag je iedere maand batterijen vervangen bij normaal gebruik?
Twijfel nog even verder en ga dan maar bestellen, prijs heb ik ze beide aan +/- 600 euro nieuw dus helpt ook niet :p
Thx! Ja kort door de bocht aan een gemiddelde is dat om de 3000km nieuwe batterijen van 10 euro.
Lees wel dat we kapjes makkelijk te verliezen zijn en dat je via de garmin app de status/percentage van uw batterij niet kan zien. Klopt dit?
Kapjes verliezen is volgens mij iets van de eerste versie, die van mij heeft metalen kapjes met een inbus en een afsluitring, die ga je echt niet verliezen. Mijn fietscomputer geeft aan als de batterij bijna op is, niet hoeveel er nog in zit. (na de melding is het binnen een uurtje of 3-4 wel gebeurt ook) Net als alle andere sensoren op batterijen kun je in Connect bij je activiteit de status van de batterij zien (meestal: ok) Maar het is tot nu toe steeds redelijk goed te voorspellen wanneer de batterij een keer leeg gaat.
En ja, dat kost 10 euro per zoveel tijd, fietsen is een dure hobby en daar gaat dat tientje niks aan veranderen.
En ja, dat kost 10 euro per zoveel tijd, fietsen is een dure hobby en daar gaat dat tientje niks aan veranderen.
Ik heb de RS100, nu zo ongeveer 30.000 km. Niks problemen mee, kapje nog nooit verloren, kalibratie en verbinding met de Edge gebeurt altijd vlot. Batterij gaat zo ongeveer een 5.000 km mee, koop ik voor zo'n 2 euro/stuk op ali. Enigste nadeel vind ik dat je bij het doortrappen in bochten sneller de grond raakt met de pedalen omdat de as niet afgeschuind blijft doorlopen tot op het einde. Bij de 'gewone' SPD SL pedalen heb je dat niet.


Ok duidelijk. Ik pas sowieso op in de bochten dat ik niet op mijn gezicht ga. Lees nog enkele reviews en zal dan morgen bestellen zijn. Shi neem ik sowieso niet met die q factor keuze zal dus gaan tussen garmins of favero met look plaatjesjakkel schreef: ↑26 mar 2025 11:00 Ik heb de RS100, nu zo ongeveer 30.000 km. Niks problemen mee, kapje nog nooit verloren, kalibratie en verbinding met de Edge gebeurt altijd vlot. Batterij gaat zo ongeveer een 5.000 km mee, koop ik voor zo'n 2 euro/stuk op ali. Enigste nadeel vind ik dat je bij het doortrappen in bochten sneller de grond raakt met de pedalen omdat de as niet afgeschuind blijft doorlopen tot op het einde. Bij de 'gewone' SPD SL pedalen heb je dat niet.
![]()
Ik heb een tijd lang Look Keo op m'n buitenfiets (met m'n Assioma pedalen) en SPD-SL op m'n indoor fiets gehad (deze had ik nog liggen), en nooit echt een verschil gemerkt. Ik heb gele SPD-SL plaatjes en grijze Look Keo plaatjes. Voor mij voelt het gewoon hetzelfde, maar kan ook zijn dat ik er gewoon niet gevoelig voor ben.
Recentelijk heb ik wel de SPD-SL pedalen op m'n indoor vervangen door een setje Look pedalen vanwege het gemak dat ik dan altijd een setje reserve schoenen heb klaar liggen met de goeie plaatjes.
Recentelijk heb ik wel de SPD-SL pedalen op m'n indoor vervangen door een setje Look pedalen vanwege het gemak dat ik dan altijd een setje reserve schoenen heb klaar liggen met de goeie plaatjes.