Mountainbike Show Your Stuff
@Race Doc; inderdaad maat M. Ik had ook eerst naar de Specialized Epic gekeken, maar die was met Full XTR - DT carbon wielen en Carbon stuur en Carbon dropper post nog wat €€€ duurder.
Deze was door verkoop van de XT groep en standaard wielen ( Reynolds ) nog redelijk te behappen.
Deze was door verkoop van de XT groep en standaard wielen ( Reynolds ) nog redelijk te behappen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 

-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14287
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Leuk weer wat leven in dit topic, nou dan de mijne ook maar weer.
Maat XL, in Oostenrijk spec 10.8kg in Amerongen spec 9.7kg

@Pino, je moet die fietsen net ff iets anders rijden ik had een nerveuse 29" maar deze is echt fijner en sneller. Je moet minder sturen en meer met je lichaam doen.
En liever je stuur wat breder met een kortere pen. Ik ben naar 740x90 gegaan van ipv 700x10 en de eerste rijd behoorlijk anders/beter
@Daniel kom er maar in met de vraag of er iets ontbreekt
Maat XL, in Oostenrijk spec 10.8kg in Amerongen spec 9.7kg

@Pino, je moet die fietsen net ff iets anders rijden ik had een nerveuse 29" maar deze is echt fijner en sneller. Je moet minder sturen en meer met je lichaam doen.
En liever je stuur wat breder met een kortere pen. Ik ben naar 740x90 gegaan van ipv 700x10 en de eerste rijd behoorlijk anders/beter
@Daniel kom er maar in met de vraag of er iets ontbreekt

-
- Forum-lid
- Berichten: 1684
- Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36
Mooie fiets! Wat is die extra kilo in Oostenrijk? En fietst dat anders aan één kant demping?
De rijtechniek is in huis, don't worry.wasbeer2006 schreef: ↑26 mar 2025 14:44
@Pino, je moet die fietsen net ff iets anders rijden ik had een nerveuse 29" maar deze is echt fijner en sneller. Je moet minder sturen en meer met je lichaam doen.
Niet zijken maar reiden !
Bandjes alleen kan al een kilo schelen (Big Betty in Gravity casing: 1300 gr, iets als een Racing Ray zal rond de 800 gr wegen). Demping zit altijd maar aan 1 kant, aan de ander kant zit bij een reguliere 2-potige vork je (lucht) veer. Alleen bij Cannondale zitten beiden aan 1-kant. 
On topic: de binnenlandse (12 kg oid) en de buitenlandse (>16 kg) bike:


In beide gevallen de dropper volledig omlaag uiteraard, anders kom ik niet meer op de fiets

On topic: de binnenlandse (12 kg oid) en de buitenlandse (>16 kg) bike:


In beide gevallen de dropper volledig omlaag uiteraard, anders kom ik niet meer op de fiets

"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14287
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Zwaardere banden zo,n 500 gram per set. Dropper die ik er niet altijd opzet in NL ook ongeveer 500gram.ColumsbusMJ schreef: ↑26 mar 2025 14:49 Mooie fiets! Wat is die extra kilo in Oostenrijk? En fietst dat anders aan één kant demping?
Nee fiets niet anders het is gewoon een ding van Cannondale. Wel een hele goede soepele vork.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14287
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat geloof ik ook al als je op de baan hebt gereden, maar ik merkte met kleine aanpassingen heel veel verschil in gedrag, bv het stuur. Op hele korte bochten blijft de fiets lang, maar daardoor ben ik niet langzamer.pino schreef: ↑26 mar 2025 15:15De rijtechniek is in huis, don't worry.wasbeer2006 schreef: ↑26 mar 2025 14:44
@Pino, je moet die fietsen net ff iets anders rijden ik had een nerveuse 29" maar deze is echt fijner en sneller. Je moet minder sturen en meer met je lichaam doen.
Laten we niet opnieuw de discussie gaan voeren over de traagheid van 29-ers op bochtige trajecten. We hebben hier bij Bar-End de nodige scholingen op rijgebied, altijd leuk. Maar het voordeel van op jonge leeftijd beginnen is niet eerlijk. Blijft leuk om te zien hoe sommigen in het verleden blijven steken en de jeugd snel grote stappen maakt. Ben wel de laatste tijd een stuk meer op veilig aan het fietsen en heel veel airtime ga ik niet maken.wasbeer2006 schreef: ↑26 mar 2025 16:12Dat geloof ik ook al als je op de baan hebt gereden, maar ik merkte met kleine aanpassingen heel veel verschil in gedrag, bv het stuur. Op hele korte bochten blijft de fiets lang, maar daardoor ben ik niet langzamer.pino schreef: ↑26 mar 2025 15:15De rijtechniek is in huis, don't worry.wasbeer2006 schreef: ↑26 mar 2025 14:44
@Pino, je moet die fietsen net ff iets anders rijden ik had een nerveuse 29" maar deze is echt fijner en sneller. Je moet minder sturen en meer met je lichaam doen.
Niet zijken maar reiden !
Radon frame met XTR 12 speed, RaceFace Next SL crank en Dt Swiss carbon wielen met RaceKing RS banden. Rijklaar net geen 7,9 kg. Beste, snelste en meest wendbare en speelse MTB die ik ooit gehad heb... en ik heb er de afgelopen 30 jaar wel wat versleten. Deze gaat nooit weg.




-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14287
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nou dat merk ik bij deze al en slecht 100mm veerweg. Bij meer veerweg wordt het lastig opstappen, maar met een klein foutje ook lastig afstappen.
@Jakkel een hele lichte hardtail is ook leuk. Al zou ik die graag met een dropper rijden.
Misschien ga ik dat nog wel doen heb ook nog een scalpel HT
Die fiets schreeuwt het uit om ook alleen maar zo hard mogelijk te gaan! Maar idd zoals Rene zegt, na een uur zou ik het dan wel mooi vinden geweest (wordt za 55, dus dat heeft ook wel met de leeftijd te makenjakkel schreef: ↑26 mar 2025 17:14 Radon frame met XTR 12 speed, RaceFace Next SL crank en Dt Swiss carbon wielen met RaceKing RS banden. Rijklaar net geen 7,9 kg. Beste, snelste en meest wendbare en speelse MTB die ik ooit gehad heb... en ik heb er de afgelopen 30 jaar wel wat versleten. Deze gaat nooit weg.
![]()
