Vanwege het fietsplan van mijn nieuwe werkgever ben ik mij aan het oriënteren op de aanschaf van een nieuwe racefiets. Omdat ik een aantal specifieke wensen heb, twijfel ik tussen het volledig opbouwen van een fiets door een fietsenmaker of een (gedeeltelijk) zelf samengestelde fiets via bijvoorbeeld een online configurator.
Mijn belangrijkste wensen zijn:
1. Een aero fiets met Shimano 105 di2 of Ultegra Di2 (twijfel ik nog tussen). Ik fiets vrijwel uitsluitend vlakke routes in Drenthe, Friesland en Groningen, waarbij mijn doel is om rondjes zo snel mogelijk te rijden en wellicht eens deel te nemen aan een wedstrijd. Dit gaat ook voornamelijk dat ik een aero frame er erg fraai uit vind zien.
2. Handlebars met een langere reach, zoals bijvoorbeeld het Bontrager Pro VR-C racestuur, zodat ik mijn onderarmen goed kan laten rusten terwijl ik de shifters vast heb. (Ter illustratie, niet heel serieus het ABB-stuur van Speeco me aan https://www.speeco.tech/abb-aero-break-away-handlebars/, maar dit is wel iets te extreem en vooral ook heel duur

3. Handgespaakte, diepe carbonwielen (60mm+ die geschikt zijn voor mijn gewicht (110-115 kg, ex-roeier). Ik heb eerder uitstekende ervaringen gehad met Maatwielen, waar ik stevige aluminium wielen heb laten spaken die mij goed bevielen voor mijn huidige fiets. Hier geldt ook dat ik diepe wielen er gewoon heel cool uit vind zien

Opties die ik overweeg zijn configurators zoals:
Sensa Bikes configurator (Giulia supremo vind bvb ik een mooi frame)
Stevens Bikes configurator
Bij deze configurators zou ik dan kiezen voor een aero-frame met standaard wielen en cockpit, om vervolgens mijn eigen wielen en stuur te monteren.
Nu zal je misschien denken koop misschien een Tijdrit fiets. Hier heb ik over nagedacht. Ik gebruik de racefiets niet alleen voor hard fietsen maar ook voor lange tochten, fietsvakanties etc. dus een ‘normale’ racefiets is wat ik ga kopen en die een beetje inricht als een soort tijdritfiets.
Mijn voornaamste vraag(en) aan jullie:
Is dit een verstandige aanpak, of is het wellicht handiger (en qua kosten gunstiger?) om direct een fiets volledig naar wens door een lokale fietsenmaker te laten samenstellen (exclusief wielen en die te laten maken door bvb Maatwielen?)? of iets heel anders kan ook.
Andere ideeën, meningen of ervaringen zijn ook van harte welkom. Ik heb hoogstwaarschijnlijk niet overal aan gedacht. Daarnaast is het altijd fijn om te overleggen voor het uitgeven van een groot bedrag. Alvast bedankt voor de reacties en ideeën