Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Orienteren nieuwe fiets met een aantal specifieke wensen

Vaughanvi
Forum-lid

Vaughanvi 26 mar 2025 14:28

Beste mensen van het Fiets.nl forum,

Vanwege het fietsplan van mijn nieuwe werkgever ben ik mij aan het oriënteren op de aanschaf van een nieuwe racefiets. Omdat ik een aantal specifieke wensen heb, twijfel ik tussen het volledig opbouwen van een fiets door een fietsenmaker of een (gedeeltelijk) zelf samengestelde fiets via bijvoorbeeld een online configurator.

Mijn belangrijkste wensen zijn:

1. Een aero fiets met Shimano 105 di2 of Ultegra Di2 (twijfel ik nog tussen). Ik fiets vrijwel uitsluitend vlakke routes in Drenthe, Friesland en Groningen, waarbij mijn doel is om rondjes zo snel mogelijk te rijden en wellicht eens deel te nemen aan een wedstrijd. Dit gaat ook voornamelijk dat ik een aero frame er erg fraai uit vind zien.

2. Handlebars met een langere reach, zoals bijvoorbeeld het Bontrager Pro VR-C racestuur, zodat ik mijn onderarmen goed kan laten rusten terwijl ik de shifters vast heb. (Ter illustratie, niet heel serieus het ABB-stuur van Speeco me aan https://www.speeco.tech/abb-aero-break-away-handlebars/, maar dit is wel iets te extreem en vooral ook heel duur ;)).

3. Handgespaakte, diepe carbonwielen (60mm+ die geschikt zijn voor mijn gewicht (110-115 kg, ex-roeier). Ik heb eerder uitstekende ervaringen gehad met Maatwielen, waar ik stevige aluminium wielen heb laten spaken die mij goed bevielen voor mijn huidige fiets. Hier geldt ook dat ik diepe wielen er gewoon heel cool uit vind zien :).

Opties die ik overweeg zijn configurators zoals:

Sensa Bikes configurator (Giulia supremo vind bvb ik een mooi frame)

Stevens Bikes configurator

Bij deze configurators zou ik dan kiezen voor een aero-frame met standaard wielen en cockpit, om vervolgens mijn eigen wielen en stuur te monteren.

Nu zal je misschien denken koop misschien een Tijdrit fiets. Hier heb ik over nagedacht. Ik gebruik de racefiets niet alleen voor hard fietsen maar ook voor lange tochten, fietsvakanties etc. dus een ‘normale’ racefiets is wat ik ga kopen en die een beetje inricht als een soort tijdritfiets.

Mijn voornaamste vraag(en) aan jullie:
Is dit een verstandige aanpak, of is het wellicht handiger (en qua kosten gunstiger?) om direct een fiets volledig naar wens door een lokale fietsenmaker te laten samenstellen (exclusief wielen en die te laten maken door bvb Maatwielen?)? of iets heel anders kan ook.

Andere ideeën, meningen of ervaringen zijn ook van harte welkom. Ik heb hoogstwaarschijnlijk niet overal aan gedacht. Daarnaast is het altijd fijn om te overleggen voor het uitgeven van een groot bedrag. Alvast bedankt voor de reacties en ideeën

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 26 mar 2025 19:19

2cm extra reach van je stuur, daar ga je je onderarmen niet op laten rusten. Kijk dan naar een geschikt stuur om clip on aerobars op te monteren zou ik zeggen. Bij sommige aero fietsen is dat al standaard mogelijk op de geïntegreerde cockpit.

Verder zoek je volgens mij een standaard aero racefiets. 60mm wielen is dan wel ongeveer de norm.
Of je neemt de instapper met alu wielen en zonder geïntegreerde cockpit. Die kun je dan zelf laten vervangen.
Campagnolo Ultra Dork

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 26 mar 2025 19:48

Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 26 mar 2025 20:17

Eerste vraag, wat mag er van je werkgever binnen de regeling?
Volgende bijhorende vragen:
Mag je een samengestelde fiets, of moet dit een standaard exemplaar zijn? En kunnen handgespaakte wielen toegevoegd worden, of gaan die buiten de werkgever om? Wat doet de werkgever dan met het feit dat de fiets niet meer is zoals op papier staat?

jwkeij
Forum-lid

Gebruikersavatar jwkeij 26 mar 2025 20:27

"...Ik gebruik de racefiets niet alleen voor hard fietsen maar ook voor lange tochten, fietsvakanties etc. ..."

Persoonlijk zie ik aero-racefiets absoluut niet samengaan met 'fietsvakantie', maar misschien dat mijn maatstaven iets avontuurlijker zijn.
- Is dit je eerste racefiets of heb je er al eentje? Dan heb je vergelijkingsmateriaal
- Wil je een aeroracer of een tijdritfiets? Of misschien toch een mooie allrounder?
- Bij wedstrijden kan alles in de prak!
- 105 lijkt mij goed genoeg, kan je de rest van het budget ergens anders in steken
- Handgespaakte wielen: altijd doen

Hopelijk zet dit je aan het denken voor een goede keuze. Want jouw voorpret is al begonnen. Leuk!
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

Vaughanvi
Forum-lid

Vaughanvi 26 mar 2025 21:26

scottwilko schreef: 26 mar 2025 20:17 Eerste vraag, wat mag er van je werkgever binnen de regeling?
Volgende bijhorende vragen:
Mag je een samengestelde fiets, of moet dit een standaard exemplaar zijn? En kunnen handgespaakte wielen toegevoegd worden, of gaan die buiten de werkgever om? Wat doet de werkgever dan met het feit dat de fiets niet meer is zoals op papier staat?
Goede vragen! Het limiet wat mag besteed worden is 10.000 euro. Ik zat zelf te denken aan 5 a 6000 euro. De fiets wordt wel volledig eigendom van de werknemer (geen lease) dus de fiets mag aangepast worden. Ik weet dat
er accessoires bij mogen maar niet precies hoeveel rek hierin zit. Collega heeft bijvoorbeeld een powercrank via de fietsenmaker erbij gekocht en erop laten zetten wat mogelijk was.

Vaughanvi
Forum-lid

Vaughanvi 26 mar 2025 21:32

jwkeij schreef: 26 mar 2025 20:27 "...Ik gebruik de racefiets niet alleen voor hard fietsen maar ook voor lange tochten, fietsvakanties etc. ..."

Persoonlijk zie ik aero-racefiets absoluut niet samengaan met 'fietsvakantie', maar misschien dat mijn maatstaven iets avontuurlijker zijn.
- Is dit je eerste racefiets of heb je er al eentje? Dan heb je vergelijkingsmateriaal
- Wil je een aeroracer of een tijdritfiets? Of misschien toch een mooie allrounder?
- Bij wedstrijden kan alles in de prak!
- 105 lijkt mij goed genoeg, kan je de rest van het budget ergens anders in steken
- Handgespaakte wielen: altijd doen

Hopelijk zet dit je aan het denken voor een goede keuze. Want jouw voorpret is al begonnen. Leuk!
Ik mijn huidige fiets ongeveer 6 jaar nu. Met tiagra en mechanische schijfremmen wat toe is aan een upgrade.
Fietsvakantie zijn dan ergens heen rijden met de auto (of met de fiets ook wel eens) en voornamelijk asfalt wegen. (Moet ik zeggen dat dit me ook wel aan het denken zet voor een iets meer all round fiets) Geometrie zou wel wat agressiever zijn dan een all rounder voor lange ritten maar heb hier niet zoveel moeite mee. Huidige fiets staat ook vrij 'aero' afgesteld. Dank voor het meedenken!

Vaughanvi
Forum-lid

Vaughanvi 26 mar 2025 21:43

Ernie C. schreef: 26 mar 2025 19:19 2cm extra reach van je stuur, daar ga je je onderarmen niet op laten rusten. Kijk dan naar een geschikt stuur om clip on aerobars op te monteren zou ik zeggen. Bij sommige aero fietsen is dat al standaard mogelijk op de geïntegreerde cockpit.

Verder zoek je volgens mij een standaard aero racefiets. 60mm wielen is dan wel ongeveer de norm.
Of je neemt de instapper met alu wielen en zonder geïntegreerde cockpit. Die kun je dan zelf laten vervangen.
Ik twijfel ook nog wel over het hele reach idee of dat idd zoveel uit zou maken. Momenteel heb een tiagra groepset en de 105 of ultegra shifters zijn iets langer dus gecombineerd zou het misschien net genoeg uitmaken.

Vandaar die custom figuratie van Sensa. Zou dan precies de middenweg zijn voor een mooi aero frame met alu wielen eronder. Ipv een volledige aero fiets inclusief diepe wielen. (Aannemend dat ik handgespaakt nodig heb/wil)

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 26 mar 2025 23:18

Jouw gewicht zal voor de meeste standaardwielen ook geen probleem zijn. Voor een eventueel garantiegeval hoef je ook echt niet op de weegschaal te gaan staan ;) .
Campagnolo Ultra Dork

jwkeij
Forum-lid

Gebruikersavatar jwkeij 27 mar 2025 14:50

"... Fietsvakantie zijn dan ergens heen rijden met de auto ..."

Dat is geen fietsvakantie, maar 'de fiets méé op vakantie'. Dan maakt het dus niet uit wat voor model je rijdt, nee.
En als je van Tiagra mechanische schijven nu overstapt op 105di2 met hydraulische schijven, maakt dat wel verschil!

Ik zou gewoon kijken welke fiets met 105di2 je mooi vindt en een setje wielen laten spaken. Je hoeft het ook niet moeilijker te maken dan het is.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 27 mar 2025 18:03

Voor een fiets tussen de 5 en 6.000 euro zou ik geen genoegen nemen met een 105 groep. Niet dat die slecht is, maar vooral vanwege het idee.

Als je custom wilt, dan zou ik eens kijken naar de huismerken. Kijken of daar wat moois tussen zit. Bijvoorbeeld Apex of Storm.

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 27 mar 2025 18:17

Een Cube litening Aero kan ook passen binnen jouw budget.
Maar zo zijn er nog tal van merken/modellen.

Plaats reactie