Tubeless banden tegelijkertijd wisselen?
Hallo allen,
Ik heb een vraagje over het vervangen van tubeless racefietsbanden.
Binnenkort is mijn achterband aan vervanging toe, voor nog niet.
Is het handig om dan ook gelijktijdig de voorband te wisselen? Het word namelijk aangeraden om jaarlijks het tubeless lint te vervangen en natuurlijk elk half jaar de sealant. Dan zou ik dit allemaal als 1 klusje kunnen combineren. Of zouden jullie de voorband lekker laten zitten en vanaf blijven zolang ie nog goed luchtdicht is?
Graag hoor ik jullie advies!
Ik heb een vraagje over het vervangen van tubeless racefietsbanden.
Binnenkort is mijn achterband aan vervanging toe, voor nog niet.
Is het handig om dan ook gelijktijdig de voorband te wisselen? Het word namelijk aangeraden om jaarlijks het tubeless lint te vervangen en natuurlijk elk half jaar de sealant. Dan zou ik dit allemaal als 1 klusje kunnen combineren. Of zouden jullie de voorband lekker laten zitten en vanaf blijven zolang ie nog goed luchtdicht is?
Graag hoor ik jullie advies!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41315
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Lint op mijn mtb zit er al 4jr op ofzo.
Also het goed zit, lekker laten zitten.
Also het goed zit, lekker laten zitten.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5638
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Waarom zou je nou weer jaarlijks je tubeless lint vervangen? Dat tubeless lint op mijn mountainbike zit er al 8 jaar in ofzo. Nul issues... Ik leg daar gewoon nog een nieuwe band op.
Met tubeless is mijn advies banden laten zitten tot ze versleten zijn. Ook tussentijds opgedroogde sealant schoonmaken is grote onzin. Nieuwe erin en door.
Ook de voorband naar achter leggen voor evenredige slijtage is met tubeless eigenlijk te veel gedoe.
Met tubeless is mijn advies banden laten zitten tot ze versleten zijn. Ook tussentijds opgedroogde sealant schoonmaken is grote onzin. Nieuwe erin en door.
Ook de voorband naar achter leggen voor evenredige slijtage is met tubeless eigenlijk te veel gedoe.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41315
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Haalde mijn oude GP5000 eraf dit weekend en voor het eerst een volledig droge band. Orange regular. Met ander latex nooit eerder gehad.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Schwalbe en squirt latex droogt ook gewoon op. Squirt had ik met kleine balletjes om grote lekken te dichten. Geen aanrader, want dat wordt een dikke plaklaag.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5638
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Die plaklaag aan de binnenkant van de band moet je je niet veel zorgen over maken. Dat hoef je niet schoon te maken. Het weegt ook bijna niks qua drooggewicht dat is waarschijnlijk nog geen 10% van wat je erin stopt. Gewoon verse sealant erin erop en door. En dus je band er niet tussentijds af halen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14274
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat heb ik eens getest met een MTB band, de band was zelf lichter, dat komt uiteraard door het versleten profiel. Maar het gewicht van de band neemt echt amper toe. Bij mij droogt overigens alle sealant uit en dat al 20 jaar lang op zeker zes a zeven merken banden. De ene iets meer dan de andere, maar na een maand of 4 a 5 zonder bijvullen, is er bij mij geen enkele band die nog een lek dicht. Het is of opgedroogd of water.
In geval van de TS zou ik de nieuwe band aan de voorkant leggen en de voorband naar achter.
Tubeless lint vervang ik nooit preventief, tenzij het beschadigd is of opgeschoven of ik een wiel heb wat veel meer afloopt dan normaal.
Maar dat is eigenlijk nooit.
In geval van de TS zou ik de nieuwe band aan de voorkant leggen en de voorband naar achter.
Tubeless lint vervang ik nooit preventief, tenzij het beschadigd is of opgeschoven of ik een wiel heb wat veel meer afloopt dan normaal.
Maar dat is eigenlijk nooit.
Nog niet zo lang geleden bij de achterband het velglint vervangen omdat de band snel leeg liep. Tegelijkertijd ook de opgedroogde (en niet opgedroogde) latex schoon gemaakt. Met name omdat het op de randen nogal korrelig was en ik de luchtdichtheid zo goed mogelijk wilde hebben. Voor de rest geldt banden met rust laten als ze niet te snel leeglopen
KTM Revelator Alto Exonic
KTM Scarp Master
KTM Scarp Master