Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shimano Sora FD versnellingskabel raakt veer derailleur

Username
Forum-lid

Username 23 mar 2025 11:56

Hallo allemaal

Wil beginnen met wielrennen en ben via via in het bezit gekomen van een Batavus Equipe fiets met Shimano Sora.

Bij het afstellen van de versnellingskabel voor loop ik tegen iets aan. Hij komt tegen een roller/kapje van (volgens mij) de terugveer-veer aan.

Bevestig ik de kabel niet goed?

Kan de kabel natuurlijk strakker zetten, daardoor verplaatst de derailleur waardoor de kabel als het ware over en los van de roller valt. Echter, hij staat dan weer zo strak dat terugschakelen naar de laagste voor niet meer gaat

Excuus als dit enigszins is duidelijk overkomt… ben geen expert ;)

Chefske
Forum-lid

Chefske 24 mar 2025 17:08

Een foto van de huidige situatie zal het één en ander verduidelijken
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 R7000 - DT RR511/DT350

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 24 mar 2025 18:04

Belangrijk: afstellen van derailleur voor en achter, doe je altijd met de kabel los!!

Username
Forum-lid

Username 24 mar 2025 19:35

Afbeeldingen hieronder.

Je ziet dat de versnellingskabel nu net voor de roller/kapje valt. Dit komt omdat de kabel strak staat. Te strak, want schakelen naar kleinste vertanding gaat niet goed.
Wanneer de kabel losser is buigt hij als het ware om de roller heen.

Afstellen gedaan door kabel los te halen, low limit in te stellen, kabel op minimale spanning gezet, proberen op te schakelen. Pakte niet dus kabelspanning verhoogd. Hierdoor opgeschakeld en high limit ingesteld. Echter, hij schakelt dan niet meer terug….

Veel dank voor het meedenken!

Afbeelding
Afbeelding

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 24 mar 2025 19:39

Kabel is fout gemonteerd!

Username
Forum-lid

Username 24 mar 2025 19:46

Ah dat zou het een en ander verklaren!

Hoe moet die dan? De handleiding lijkt aan te geven dat ie zo moet, maar wellicht verkeerd geïnterpreteerd 🙈

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 24 mar 2025 19:49

Kabel gewoon rechttoe rechtaan vastzetten. Gebruik nieuwe kabel.
Wel eerst derailleur afstellen met de hand en de schroefjes, zonder kabel!

martinbo
Forum-lid

Gebruikersavatar martinbo 24 mar 2025 20:49

klimmer schreef: 24 mar 2025 19:39 Kabel is fout gemonteerd!
Waar concludeer je dat uit? Het enige dat ik zie is dat de kabel niet netjes in het gleufje licht, maar zit netjes over links over het boutje.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 24 mar 2025 20:56

25 jaar ervaring.....

martinbo
Forum-lid

Gebruikersavatar martinbo 24 mar 2025 22:22

Wat een flauw antwoord, waar de vraagsteller weinig aan heeft. Als ik de Shimanotekening zie en de foto zie ik geen wezenlijk verschil.
Misschien is de klemband niet van het juiste type en zou er een moeten zijn die de derailleurbout meer naar rechts verplaatst?

walter-
Forum-lid HC

walter- 26 mar 2025 16:12

Er zit een groefje in derailleur aan de linkerkant (in de derailleur zelf of het moertje) Daar moet de derailleurkabel komen en daar zit die nu ook...
Je zet dus de kabel op die plaats zoals klimmer zegt. De kabel zit juist maar is wat naar buiten mee geplooid. Dat gebeurt soms bij het aandraaien.
Maar je hebt een oude uitgerafelde kabel. Best plaats je een nieuwe en met een eindkapje zodat de nieuwe ook niet uitrafelt.
Of probeer nog eens met de oude maar zet zeker eerst een eindkapje over de kabeleinden.
Na her plaatsen de kabel wat omhoog getrokken houden -eventueel met een kleine tang- tijdens het aandraaien van de bout. Dat blijft de kabel beter op zijn plaatse. De kabel wijst dan omhoog. En als het goed schakelt plooi je kabel in een hoek terug wat naar beneden of opzij.
Schakelt het nu goed en wil je eraf blijven; knip dat stukje dat fout zit gewoon weg... maar het is momenteel wel een knoeiboel zo ;-).
Succes.

Mehekachtohapi
Forum-lid

Mehekachtohapi 26 mar 2025 17:41

Kan je een foto van de zijkant plaatsen? Het lijkt op het eerste oog dat de voorderailleur te hoog staat. Als hij lager kan, heb je wellicht net genoeg ruimte zodat de kabel de veer niet raakt. Je kan ook nog even kijken naar de kabelgeleider onder het bracket. Die kan vaak in twee posities worden gemonteerd (zijwaarts). Misschien staat die teveel naar de driveside. En als derde wat al eerder hier genoemd is: stel de uiterste standen binnen en buiten eerst af zonder kabel. Msischien dat de voorderailleur nu teveel naar binnen staat.

Maar ik heb vaak frames gezien waar de kabelloop dit veroorzaakte en dan is er weinig aan te doen. Het kan in pricipe weinig kwaad.

Plaats reactie