Alles over vakanties op én met de fiets

Parijs-Roubaix bezoeken

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 24 mar 2025 09:45

Het toeval wil dat ik 12 april in Compiegne 'moet' zijn en daar ook overnacht.

Dat lijkt mij dus prima te combineren met een bezoekje aan de Hel.
Vandaar een paar vraagjes:

Is het de moeite/leuk/interessant om de start te bekijken?

Hoe laat moet je zondag langs een kasseienstrook staan om je auto nog kwijt de kunnen e.d.

En natuurlijk: waar zou je gaan staan? (Meteen maar Carrefour l'Arbe o.i.d of zijn er geheimtipps waar het eigenlijk net zo leuk of leuker is?
Campagnolo Ultra Dork

Critic
Forum-lid

Critic 24 mar 2025 16:26

Op zaterdag is al de dames koers en de toertocht. Zelfs op vrijdag staan alle stroken al vol met campers.
Mocht het lukken, lekker fiets achterin de auto gooien, kun je misschien iets verder weg parkeren en naar strook toe fietsen. Op strook parkeren kun je vergeten. Wordt sowieso wandelen dan.
Denk dat een 3 of 4 sterren strook net iets minder druk zal zijn, dus meer te zien

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 24 mar 2025 16:29

Op de strook parkeren was sowieso niet het plan. Een minuut of 20 wandelen is geen probleem.
Campagnolo Ultra Dork

marsman
Forum-lid

marsman 24 mar 2025 16:57

Nog niet eerder bij deze koers geweest. Maar als je met de auto gaat, dan zou ik wel even checken of je de 12e bij het hotel kunt parkeren. Er zal best al e.e.a afgesloten zijn met de dameskoers en de toertocht.

Ik ben een keer bij de start van Vlaanderen geweest. Ik vond de sfeer erg leuk. Daarna gewoon lekker pimpelen in een van de kroegen en koers kijken.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 24 mar 2025 17:40

Het hotel is bereikbaar maar misschien gaan we wel een paar stadsfietsen meenemen. Het kost wellicht 1x extra laden maar scheelt wel veel tijd met vervoer op locatie en oa parkeren bij de beurs.
Campagnolo Ultra Dork

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 25 mar 2025 11:18

ik ken de streek wel een beetje maar moet het parcours nog een naderbij bekijken. Misschien vind ik wel een ideaal plekje voor jou om op het parcours te geraken. Een dezer bekijk ik het eens. Ben je er meer dan 1 Dag en ben je zinnens van wat te bezoeken ook? Anders buiten dat Compiegne een leuke stad is heb je het "chateau de Chantilly " in de buurt, een van de mooiste kastelen van Frankrijk. En het dorpje Pierrefonds, gelegen aan een meer met ook een prachtig kasteel.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Bvw
Forum-lid

Bvw 25 mar 2025 17:46

Paar jaar geleden op carrefour l'abre geweest om te kijken.
Wij hadden toen geparkeerd bij de Super U in Camphin en pevele, 2 uur voor ze langskwamen nog erg rustig. Minuut of 20 lopen om op begin van strook te komen.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 25 mar 2025 22:33

fiedoo schreef: 25 mar 2025 11:18 ik ken de streek wel een beetje maar moet het parcours nog een naderbij bekijken. Misschien vind ik wel een ideaal plekje voor jou om op het parcours te geraken. Een dezer bekijk ik het eens. Ben je er meer dan 1 Dag en ben je zinnens van wat te bezoeken ook? Anders buiten dat Compiegne een leuke stad is heb je het "chateau de Chantilly " in de buurt, een van de mooiste kastelen van Frankrijk. En het dorpje Pierrefonds, gelegen aan een meer met ook een prachtig kasteel.
Het wordt een beetje afhankelijk van het weer en hoe leuk de beurs is. Kom ik er weinig leuks tegen of heb ik mijn budget er met een uur doorheen gejaagd, dan heb ik de zaterdagmiddag vrij. Pierrefonds vind ik dan wel een erg goede tip. Het is 15km fietsen door het bos en langs het Memorial l'Armistice.
Campagnolo Ultra Dork

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 25 mar 2025 22:38

Bvw schreef: 25 mar 2025 17:46 Paar jaar geleden op carrefour l'abre geweest om te kijken.
Wij hadden toen geparkeerd bij de Super U in Camphin en pevele, 2 uur voor ze langskwamen nog erg rustig. Minuut of 20 lopen om op begin van strook te komen.
Ook weer een super tip!
Campagnolo Ultra Dork

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 26 mar 2025 09:46

Critic schreef: 24 mar 2025 16:26 Zelfs op vrijdag staan alle stroken al vol met campers.
Op Woensdag zal je bedoelen ;)

Ik ben heel vaak op donderdag bij de recon geweest om foto;s te maken en zelf de finale te rijden.
Bizar wat er dan al aan campers staat.

Erg populair zijn het grote grasveld bij het mijnencomplex Wallers/Arenberg.
Maar ook bij de strook Camphin-en-Pévèle. Laatste strook voor Carrefour de l'Arbre en benoemd naar Eddy Merckx
Deze 4 sterren strook loopt in een L en diagonaal daarop loopt een gravelpad van ongeveer 1 km.
Al meermaals meegemaakt dat donderdag rond lunch deze strook volstaat met campers. Heb ergens een foto dat ze je er toen niet meer oplieten en dat was in een jaar dat er nog GEEN dameskoers was!

Overigens wel een gave strook omdat deze ver in de koers ligt en heel slecht ligt. Met regen is het tweede deel een ramp.

Als het lukt ga ik donderdag voor de koers naar de recon en zelfs dan is het met toeschouwers op populaire stroken als druk,
Vooral einde van Carrefour waar veel bussen van renners staan.

Mijn favoriete strook en tip om te gaan kijken:
Pont Thibaut 1400 meter - 3 sterren
Vooral korte stukje tussen twee bochten in laatste deel
Meer over deze strook:
https://parijsroubaix.blogspot.com/2014 ... ibaut.html

Nagenoeg alle stroken staan beschreven op m'n blog

Ook de moeite van het vermelden is dat langs het parcours van Parijs-Roubaix het barst van de monumentjes/plaquettes etc.
De meeste bezienswaardigheden tussen de 1e kasseistrook en de finish heb ik in een kaart gezet;
https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing

Op Hem staat een nieuwe daar moet ik nog een foto van maken. Als ik andere mis hoor ik het graag ;)

Have fun.........met beide events!

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 26 mar 2025 18:44

Nog wat tips aangaande niet fiets gerelateerd: het museum la Piscine in Roubaix zelve is de moeite waard. Alleen al vanwege de prachtige architectuur van het gebouw. Ik weet niet of er dan specifieke tentoonstellingen zijn in jullie interesse gebied maar ik vind de vaste collectie sowieso de moeite waard. En je komt er natuurlijk niet snel even weer een keer dus als de tijd voorradig is zeker doen!

Dan Lens, een inimini nietszeggend plaatsje op 50 minuten rijden van Roubaix heeft een geweldige dependance van het Louvre. Heel veel historische werken en zeker ook middeleeuwse stukken. Misschien iets wat je kan bekoren.
Als de kinderen ook mee gaan: zelfs wat interessante prehistorische geschiedenis.

Maar ik kan me voorstellen dat je programma al overvol is…

Weet niet of het blog van Gerard deze opties ook al benoemd had want ik had het nog niet uit ;)
Anders sorry voor de dubbele informatie.

Veel plezier !
Adversity is the Catalyst of Change

Critic
Forum-lid

Critic 26 mar 2025 19:18

Pont Gibus misschien ook leuk.. eerste strook na het bos. Als alles in een eerste fikse voorscheiding is gevallen en daar sommigen willen doortrekken en anderen willen wachten

Plaats reactie