Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Powerpedalen of Crank

Welke Powermeter?

AVERO ASSIOMA PRO MX-2 MTB POWERMETER
20
57%
Garmin Rally Pedalen
8
23%
GRX 800 Cranckarm
7
20%

Totaal aantal stemmen: 35

Jasper WBD
Forum-lid

Jasper WBD 27 nov 2024 08:15

Al 10k plezier van mijn Garmins, voordeel vond ik dat het netjes integreert met mijn head unit en de app van Garmin. Maatje van mij had Speedplay en kon veel data niet uitlezen in de Garmin app (o.a vermogensfase en pedaal offset). Bijkomend voordeel van pedalen (geldt ook voor de Axioma’s natuurlijk) is dat ik op fietsvakanties (Mallorca of Spanje) mijn eigen pedalen meeneem en dus ook daar beschik over powerdata op een huurfiets. Qua batterijklepje, metalen dop met o-ring die heel netjes sluit, geen angst om te verliezen, altijd reservebatterij in de kast, dus zelfs als je 3 min voor vertrek denkt dat ze leeg zijn kun je direct wisselen.

Casteur
Forum-lid

Casteur 24 mar 2025 20:04

Ondertussen nieuwe fiets gekocht.. Scott foil pro geworden... hopelijk heb ik die eind van de week.

Opnieuw ben ik aan het zien om deze fiets te voorzien van powerpedalen ipv cranck omdat ik zeeeeer tevreden ben van mijn assiomas was de keuze snel gemaakt.. dacht ik🤣

Ik zie dat er geen spd versie bestaat en je echt moet gaan brielen met uw oude pedalen voorzien van stukken...

Enige nadeel aan die garmin rs200 is terug sukkelen met batterijen. Zijn er mensen met ervaring met deze pedalen? Is het haalbaar of mag je iedere maand batterijen vervangen bij normaal gebruik?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 24 mar 2025 21:32

Assioma is er wel degelijk in SPD. Type Pro MX.

Casteur
Forum-lid

Casteur 24 mar 2025 21:38

havana schreef: 24 mar 2025 21:32 Assioma is er wel degelijk in SPD. Type Pro MX.
Inderdaad die heb ik zitten op mijn Gravel, maar zijn meer MTB modellen die ik niet echt mooi vind op een koersfiets..
Dus enige opties zijn
- Staafjes versteken in bestaande pedalen
- Garmin RS200..

--> Assioma, handig maar lelijk ( Bedoel de aansluiting aan het cranck )
--> Mooi maar batterijen waar je rekening moet mee houden. 10 Euro per vervanging...

Vandaar vraag of mensen ervaring hebben met hoe snel dit gaat bij Normaal gebruik. Wil niet dat de batterijen me op den duur meer gaan kosten dan de pedalen :p

el_loco
Forum-lid

el_loco 25 mar 2025 12:46

Casteur schreef: 24 mar 2025 20:04 Ondertussen nieuwe fiets gekocht.. Scott foil pro geworden... hopelijk heb ik die eind van de week.

Opnieuw ben ik aan het zien om deze fiets te voorzien van powerpedalen ipv cranck omdat ik zeeeeer tevreden ben van mijn assiomas was de keuze snel gemaakt.. dacht ik🤣

Ik zie dat er geen spd versie bestaat en je echt moet gaan brielen met uw oude pedalen voorzien van stukken...

Enige nadeel aan die garmin rs200 is terug sukkelen met batterijen. Zijn er mensen met ervaring met deze pedalen? Is het haalbaar of mag je iedere maand batterijen vervangen bij normaal gebruik?
Ik heb de Garmin pedalen, batterij wisselen is supersimpel met een inbus en ze gaan echt wel de 120 uur mee die aangegeven wordt. Nu bijna een jaar in gebruik en nul problemen mee gehad...

Casteur
Forum-lid

Casteur 25 mar 2025 19:48

el_loco schreef: 25 mar 2025 12:46
Casteur schreef: 24 mar 2025 20:04 Ondertussen nieuwe fiets gekocht.. Scott foil pro geworden... hopelijk heb ik die eind van de week.

Ik heb de Garmin pedalen, batterij wisselen is supersimpel met een inbus en ze gaan echt wel de 120 uur mee die aangegeven wordt. Nu bijna een jaar in gebruik en nul problemen mee gehad...
Thx voor uw reactie, natuurlijk is 120uur op zich niet zoveel he..
Twijfel nog even verder en ga dan maar bestellen, prijs heb ik ze beide aan +/- 600 euro nieuw dus helpt ook niet :p

el_loco
Forum-lid

el_loco 25 mar 2025 20:36

Tja, ligt er een beetje aan hoeveel je fietst, maar voor mij is dat om de 3-4 maanden wisselen, de batterijen dat zijn echt de kosten niet. Succes met de keuze!

Casteur
Forum-lid

Casteur 25 mar 2025 22:44

el_loco schreef: 25 mar 2025 20:36 Tja, ligt er een beetje aan hoeveel je fietst, maar voor mij is dat om de 3-4 maanden wisselen, de batterijen dat zijn echt de kosten niet. Succes met de keuze!
Thx! Ja kort door de bocht aan een gemiddelde is dat om de 3000km nieuwe batterijen van 10 euro.

Lees wel dat we kapjes makkelijk te verliezen zijn en dat je via de garmin app de status/percentage van uw batterij niet kan zien. Klopt dit?

el_loco
Forum-lid

el_loco 26 mar 2025 08:08

Kapjes verliezen is volgens mij iets van de eerste versie, die van mij heeft metalen kapjes met een inbus en een afsluitring, die ga je echt niet verliezen. Mijn fietscomputer geeft aan als de batterij bijna op is, niet hoeveel er nog in zit. (na de melding is het binnen een uurtje of 3-4 wel gebeurt ook) Net als alle andere sensoren op batterijen kun je in Connect bij je activiteit de status van de batterij zien (meestal: ok) Maar het is tot nu toe steeds redelijk goed te voorspellen wanneer de batterij een keer leeg gaat.

En ja, dat kost 10 euro per zoveel tijd, fietsen is een dure hobby en daar gaat dat tientje niks aan veranderen.

jakkel
Forum-lid

jakkel 26 mar 2025 11:00

Ik heb de RS100, nu zo ongeveer 30.000 km. Niks problemen mee, kapje nog nooit verloren, kalibratie en verbinding met de Edge gebeurt altijd vlot. Batterij gaat zo ongeveer een 5.000 km mee, koop ik voor zo'n 2 euro/stuk op ali. Enigste nadeel vind ik dat je bij het doortrappen in bochten sneller de grond raakt met de pedalen omdat de as niet afgeschuind blijft doorlopen tot op het einde. Bij de 'gewone' SPD SL pedalen heb je dat niet.

Afbeelding

Casteur
Forum-lid

Casteur 26 mar 2025 19:25

jakkel schreef: 26 mar 2025 11:00 Ik heb de RS100, nu zo ongeveer 30.000 km. Niks problemen mee, kapje nog nooit verloren, kalibratie en verbinding met de Edge gebeurt altijd vlot. Batterij gaat zo ongeveer een 5.000 km mee, koop ik voor zo'n 2 euro/stuk op ali. Enigste nadeel vind ik dat je bij het doortrappen in bochten sneller de grond raakt met de pedalen omdat de as niet afgeschuind blijft doorlopen tot op het einde. Bij de 'gewone' SPD SL pedalen heb je dat niet.

Afbeelding
Ok duidelijk. Ik pas sowieso op in de bochten dat ik niet op mijn gezicht ga. Lees nog enkele reviews en zal dan morgen bestellen zijn. Shi neem ik sowieso niet met die q factor keuze zal dus gaan tussen garmins of favero met look plaatjes

derxx
Forum-lid

derxx 27 mar 2025 10:45

Ik heb een tijd lang Look Keo op m'n buitenfiets (met m'n Assioma pedalen) en SPD-SL op m'n indoor fiets gehad (deze had ik nog liggen), en nooit echt een verschil gemerkt. Ik heb gele SPD-SL plaatjes en grijze Look Keo plaatjes. Voor mij voelt het gewoon hetzelfde, maar kan ook zijn dat ik er gewoon niet gevoelig voor ben.

Recentelijk heb ik wel de SPD-SL pedalen op m'n indoor vervangen door een setje Look pedalen vanwege het gemak dat ik dan altijd een setje reserve schoenen heb klaar liggen met de goeie plaatjes.
Afbeelding

Plaats reactie