Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Data drops Garmin Edge 530 en Quarq axs

Justrace
Forum-lid

Justrace 11 mar 2025 12:55

Gister denk ik een voorlopige workaround gevonden door hem vlak voor de rit opnieuw aan de Garmin te koppelen. Als ik langer door had gereden was hij waarschijnlijk weer constant naar 0 gelopen maar goed, dan koppel ik hem al rijdend wel weer even opnieuw desnoods. Eindelijk een klein uur lang een normale meting gehad nadat ik flink gas heb gegeven en ook nog eens resultaat waar ik als beginnend wielertoerist van 40 jaar en 66kg best tevreden over was. Had eerder verwacht op 200 watt uit te komen en had zelfs nog best wat overschot na afloop.

Afbeelding

Justrace
Forum-lid

Justrace 27 mar 2025 09:49

Zo even update in deze monoloog. Met name omdat ik uit ervaring weet dat het heel irritant is als je met hetzelfde probleem kampt en vervolgens op een forum een verhaal van een lotgenoot vindt maar diegene nooit meer heeft gereageerd met de eventuele oplossing.
Omdat de work around slechts een paar ritten werkte, heb ik de afgelopen tijd met de riders support van Sram contact gehad via de mail en hen diverse printscreens gestuurd van de app, voor het fietsen en na het fietsen en voor en na het klikken op zero offset. Meestal waren de verschillen hooguit- 10 tot -30 punten, geen enorme verschillen dus. Maar een keer was het verschil ruim 700. Daaruit concluderen ze dat de spanningsmeter (strain gauge) defect is en die is niet te repareren. Hun devies: vervangen als hij buiten de garantie valt en dat valt hij helaas. Nou wil ik mij nog niet neerleggen bij deze teleurstelling, want hij deed het immers een paar ritten vlekkeloos en ook tijdens de laatste ritten doet hij het soms 10 of 20 kilometer lang wel goed voordat hij weer even een paar keer naar 0 gaat. Bovendien, en dat vind ik nog het meest wonderlijke, als ik de Garmin zowel op 3s weergave, 10s weergave en live weergave heb staan, werkt de live weergave wel terwijl de 3s en 10s weergave langzaam naar 0 loopt en weer oploopt. Dus in zekere zin is hij tijdens het fietsen nog wel bruikbaar.
Afbeelding

Las online wel redelijk wat verhalen van lotgenoten en de oorzaak kan soms iets simpels zijn als een ketting die eraf schiet.
https://www.trainerroad.com/forum/t/qua ... in/67474/7

Mocht iemand een spanningsmeter kunnen vervangen dan hoor ik het ook graag. :)

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 27 mar 2025 10:25

Justrace schreef: 27 mar 2025 09:49 Zo even update in deze monoloog. Met name omdat ik uit ervaring weet dat het heel irritant is als je met hetzelfde probleem kampt en vervolgens op een forum een verhaal van een lotgenoot vindt maar diegene nooit meer heeft gereageerd met de eventuele oplossing.
Omdat de work around slechts een paar ritten werkte, heb ik de afgelopen tijd met de riders support van Sram contact gehad via de mail en hen diverse printscreens gestuurd van de app, voor het fietsen en na het fietsen en voor en na het klikken op zero offset. Meestal waren de verschillen hooguit- 10 tot -30 punten, geen enorme verschillen dus. Maar een keer was het verschil ruim 700. Daaruit concluderen ze dat de spanningsmeter (strain gauge) defect is en die is niet te repareren. Hun devies: vervangen als hij buiten de garantie valt en dat valt hij helaas. Nou wil ik mij nog niet neerleggen bij deze teleurstelling, want hij deed het immers een paar ritten vlekkeloos en ook tijdens de laatste ritten doet hij het soms 10 of 20 kilometer lang wel goed voordat hij weer even een paar keer naar 0 gaat. Bovendien, en dat vind ik nog het meest wonderlijke, als ik de Garmin zowel op 3s weergave, 10s weergave en live weergave heb staan, werkt de live weergave wel terwijl de 3s en 10s weergave langzaam naar 0 loopt en weer oploopt. Dus in zekere zin is hij tijdens het fietsen nog wel bruikbaar.
Afbeelding

Las online wel redelijk wat verhalen van lotgenoten en de oorzaak kan soms iets simpels zijn als een ketting die eraf schiet.
https://www.trainerroad.com/forum/t/qua ... in/67474/7

Mocht iemand een spanningsmeter kunnen vervangen dan hoor ik het ook graag. :)
Ik ben wel benieuwd hoe oud je powermeter is, want je zou verwachten dat zoiets langer meegaat dan de garantietermijn. Zo'n strain gauge gaat met normaal gebruik niet stuk, tenzij er iets fabrieksaf niet goed is gegaan.

Justrace
Forum-lid

Justrace 27 mar 2025 11:30

Vier jaar. Tja, lees in diverse topics dat ze nogal gevoelig zijn die sensors en dat Sram het bij de nieuwe modellen wel heeft verbeterd. En aangezien het een tweedehands fiets betrof weet ik natuurlijk niet wat de vorige eigenaar voor gekke dingen heeft gedaan. Das het risico van het vak in dit geval.

Plaats reactie