Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Castelli broek garantie Math Salden.

michiel831
Forum-lid

michiel831 27 mar 2025 16:18

Vorige jaar heb ik 2 Castelli broeken uit het hogere segment besteld bij Math Salden.
Na enige tijd had ik een probleem met stiksels. Omdat ze die broek nog wel in mijn maat hadden maar in een andere kleur hebben ze de broeken toen in een andere kleur opgestuurd en ik de defecte broeken (beide hadden hetzelfde defect) naar hen opgestuurd.

Nu enige maanden verder helaas bij beide broeken weer een stikselprobleem. Vanochtend een mailtje gestuurd met foto van de broek.
Aangegeven dat ik in deze specifieke broek niet veel vertrouwen heb en ik de koop wil ontbinden zodat ik elders andere broeken kan kopen. Uiteraard zou ik de broeken dan naar hen retour sturen zodat zij ze op hun beurt weer aan Castelli konden geven.

Nu zag Math Salden dat niet gebeuren. Ik mocht wel de broeken opsturen en dan andere broeken in de webshop uitzoeken.
Heb toen laten weten dat ik toch de koop wil ontbinden en mijn geld terug wil.

Nu willen ze dat ik de broeken opstuur zodat zij ze ter beoordeling naar Castelli kunnen sturen.
Mijn standpunt over het terugvragen van het geld ''nemen ze mee en geven ze door aan Castelli''. Wat vriendelijk klinkt maar weinig concreet is natuurlijk. Ik heb ze erop gewezen dat ik een koopovereenkomst met hen heb gesloten. En Castelli hierin eigenlijk geen rol speelt voor mij als consument.

Hoe zouden jullie hiermee om gaan? Het gaat om meer dan 200euro aan broeken en het is gewoon een defect in het fabricageproces dat ze vaker op dezelfde plek falen. En mijn standpunt is rechtsgeldig omdat zij geen deugdelijk product leveren.

Ik heb de broeken nog niet verstuurd.

JoeyvEde92
Forum-lid

JoeyvEde92 27 mar 2025 16:37

Ik vind de reactie van hen dat je broeken in de webshop mag uitzoeken geen slechte oplossing.
Ze hebben genoeg merken in het assortiment, dus waarom zou je naar een andere winkel toegaan? Zij kunnen hier niets aan doen en geven je de optie voor nieuwe broeken, terwijl ze al een keer nieuwe broeken hebben opgestuurd. Coulant en netjes (vind ik).

michiel831
Forum-lid

michiel831 27 mar 2025 16:40

JoeyvEde92 schreef: 27 mar 2025 16:37 Ik vind de reactie van hen dat je broeken in de webshop mag uitzoeken geen slechte oplossing.
Ze hebben genoeg merken in het assortiment, dus waarom zou je naar een andere winkel toegaan? Zij kunnen hier niets aan doen en geven je de optie voor nieuwe broeken, terwijl ze al een keer nieuwe broeken hebben opgestuurd. Coulant en netjes (vind ik).
Ja omdat ik Leiden woon en niet in Limbricht andere broeken ga passen.
Deze broeken specifiek durfde ik wel online te bestellen omdat ik een voorloper ervan al had en wist dat de maat juist zou zijn.

Daarnaast heb ik het recht om de koop te ontbinden wanneer het product ondeugdelijk is.
Voor mij heeft het niks te maken met coulance. Maar gewoon het nakomen van consumentenrecht.

JoeyvEde92
Forum-lid

JoeyvEde92 27 mar 2025 16:55

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... recht%20op.

Volgens mij doen ze het heel netjes. Daarnaast heb je zelf de keuze gemaakt om de broeken in eerste instantie ook bij hen te bestellen.
Verplaats je even in hen: 2 nieuwe broeken onder garantie opgestuurd en nu het volledige bedrag terug storten terwijl er 4 (!) broeken geleverd zijn voor de prijs van 2. Persoonlijk zou ik me hier niet fijn bij voelen. Je kan ook een tegoedbon van de winkel vragen, bestel je onderdelen of iets anders en koop je de broeken zelf ergens anders.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 27 mar 2025 16:55

Absoluut niet dat je in je recht staat om de koop te ontbinden : een broek is een gebruiks product. De broek en zeker naden ( waar ze ook zitten ? ) kunnen slijten door gebruik van een jaar. Salden weet niet hoeveel kilometers er met de broek is gereden. Dat kan 1000 zijn, maar ik ken fietsers die een veelvoud van 1000km fietsen ( DDX) bijvoorbeeld.

Ook je zadel keuze en slijtage aan je zadel kan je broek verzieken.

Een broek is ook geen garantie producg Oals een TV of een radio - auto waar bv een jaar of 2 tot 5 garantie op gegeven wordt.

Ik denk dat Salden heel erg coulant is in deze, en dat je in je handen mag wrijven dat je een nieuwe uit mag zoeken.

Ik heb het zelfde gehad met een Gobik broek waar het zeem er scheef in zat; terug gestuurd - broek gemaakt en weer retour. Het liefste had ik ook een nieuwe broek gehad, maar ja soms is niet alles in je voordeel.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 27 mar 2025 18:42

Netjes van Salden.
Ik heb overigens ook eens een probleem gehad met stiksels van een Castelli broek. Het probleem kwam al na enkele ritjes naar voor.
Die was aangekocht in de fysieke winkel bij Van Eyck in Aalst. Daar hebben ze de broek opgestuurd aan de invoerder van Castelli en ik kreeg tweetal weken later een nieuwe (die het mankement niet heeft).
Conclusie: waarborg goed afgehandeld.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 27 mar 2025 18:52

michiel831 schreef: 27 mar 2025 16:18 Vorige jaar heb ik 2 Castelli broeken uit het hogere segment besteld bij Math Salden.
Na enige tijd had ik een probleem met stiksels. Omdat ze die broek nog wel in mijn maat hadden maar in een andere kleur hebben ze de broeken toen in een andere kleur opgestuurd en ik de defecte broeken (beide hadden hetzelfde defect) naar hen opgestuurd.

Nu enige maanden verder helaas bij beide broeken weer een stikselprobleem. Vanochtend een mailtje gestuurd met foto van de broek.
Aangegeven dat ik in deze specifieke broek niet veel vertrouwen heb en ik de koop wil ontbinden zodat ik elders andere broeken kan kopen. Uiteraard zou ik de broeken dan naar hen retour sturen zodat zij ze op hun beurt weer aan Castelli konden geven.

Nu zag Math Salden dat niet gebeuren. Ik mocht wel de broeken opsturen en dan andere broeken in de webshop uitzoeken.
Heb toen laten weten dat ik toch de koop wil ontbinden en mijn geld terug wil.

Nu willen ze dat ik de broeken opstuur zodat zij ze ter beoordeling naar Castelli kunnen sturen.
Mijn standpunt over het terugvragen van het geld ''nemen ze mee en geven ze door aan Castelli''. Wat vriendelijk klinkt maar weinig concreet is natuurlijk. Ik heb ze erop gewezen dat ik een koopovereenkomst met hen heb gesloten. En Castelli hierin eigenlijk geen rol speelt voor mij als consument.

Hoe zouden jullie hiermee om gaan? Het gaat om meer dan 200euro aan broeken en het is gewoon een defect in het fabricageproces dat ze vaker op dezelfde plek falen. En mijn standpunt is rechtsgeldig omdat zij geen deugdelijk product leveren.

Ik heb de broeken nog niet verstuurd.
Gaat het product binnen 1 jaar nadat u het ontving kapot? Dan moet de verkoper het probleem voor u oplossen. Zonder dat u hoeft te bewijzen dat het niet uw schuld is.

Is uw product anders dan verwacht of ging het snel kapot? Terwijl u het normaal hebt gebruikt? Dan is het een 'ondeugdelijk product' en hebt u 'wettelijke garantie'. De verkoper moet u een nieuw product geven of het repareren.

Lost de verkoper het probleem niet op? Dan kunt u de koopovereenkomst soms beëindigen. Dit wordt 'ontbinden' genoemd. U moet het product dan teruggeven en u krijgt uw geld terug.

Wanneer kan ik de koopovereenkomst ontbinden?
1) Als u de verkoper de tijd hebt gegeven om het product te repareren of u een nieuw product te geven. En als het probleem daarna niet is opgelost.

https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-d ... beeindigen
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 27 mar 2025 19:46

Een bib is natuurlijk een gebruiksproduct. Garantie bij een auto sluit bv ook banden, remschijven,... enz uit.
Dit is een twijfelgeval. En ik snap ook wel dat ze bij een tweede keer hetzelfde even gaan twijfelen. En dan is het idd wel coulant om andere bibs uit hun shop aan te bieden.

Wat is ook een 'stikselprobleem'. Hoe erg beïnvloedt dit probleem het gebruik?
Ik vind het een moeilijke. Zou idd vragen of je gewoon voor het bedrag dan andere dingen kan kopen in de shop. Koop wat bandjes, smeermiddel,...
2021 Superior X-Road
2023 Atom6 Grava Fast
2024 Orbea Orca

Instagram: @koeroeur

fietsslak
Forum-lid

Gebruikersavatar fietsslak 28 mar 2025 09:57

Ik heb ooit iets vergelijkbaars gehad (Sportful). Toen idd een nieuwe broek gekregen, die overigens iets langer mee ging (meen 2 seizoenen, waarna die tot indoorbroek is gebombardeerd). De service was ik erg blij mee.

Soit, broek is uiteindelijk aan slijtage onderhevig.
Ik heb wel eens achter iemand gereden met een bijna doorschijnende Assosbroek; blijkbaar ging hij er van uit dat voor die prijs een broek oneindig mee gaat…
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 28 mar 2025 10:14

Salden denkt mee en biedt jou een keurige oplossing. Als je daar niet aan mee wil werken heb je geen poot om op te staan.

michiel831
Forum-lid

michiel831 28 mar 2025 11:14

Ik denk dat het er vooral om gaat dat als je 2 broeken hebt die na normaal gebruik (het is winter geweest en ik roteer meestal 4 broeken) tussen September en Maart exact hetzelfde defect laten zien dit een probleem met het product is.

Je mag van een hoogwaardige broek van Castelli wel aannemen dat deze langer dan een paar maanden mee gaan.
Dat is wel waar het consumentenrecht voor in het leven is geroepen.

Normaal gaan deze broeken een jaar of 2 mee tot ze bij mij een plekje op de eeuwige rustvelden krijgen.
En dat is vooral omdat dan de zeem minder goed functioneert. Niet omdat stikels loskomen na gebruik.

JoeyvEde92
Forum-lid

JoeyvEde92 28 mar 2025 11:25

Je vraagt om de mening van andere forumleden. Er zijn zeven leden die hun mening geven maar blijkbaar wil je wat anders horen...

Salden draagt een hele nette oplossing aan, als je het daar niet mee eens bent wens ik je veel succes met de afhandeling.

Plaats reactie