Stuurpenlengte + reach stuur
Mijn ervaring is dat reachcijfers goed bruikbaar zijn als je dezelfde stuurpen/stuur combi gaat wijzigen. Maar mijn eigen ervaring is dat de harde cijfers in werkelijkheid toch anders aanvoelen als je een ander stuur gaat monteren.
Het gaat ook niet alleen om reach. Vergeet ook een verschil in drop niet, idem verschillen in flare. Dan kan echt een heel ander gevoel op de fiets geven. Shifterpositie op het stuur is vaker net wat anders, zeker als de stuurbocht anders is. Veel gravelsturen verschillen in flare, wat in de beugels echt heel anders aan kan voelen.
Het gaat ook niet alleen om reach. Vergeet ook een verschil in drop niet, idem verschillen in flare. Dan kan echt een heel ander gevoel op de fiets geven. Shifterpositie op het stuur is vaker net wat anders, zeker als de stuurbocht anders is. Veel gravelsturen verschillen in flare, wat in de beugels echt heel anders aan kan voelen.
Ik pak ze wel weer in de afdaling 

- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41349
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Klopt, maar meeste tijd rij ik op de shifters, dus dat is mijn uitgangspunt.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14294
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nou een gravelbike is ontworpen om meer controle te hebben en zeker tijdens het remmen. Op de weg zit je niet continu met je vingers bij de remmen, op de gravel veel meer. Daarom is het frame iets langer en de reach korter.tommeke14 schreef: ↑27 mar 2025 22:14Hoe bedoel je dat? Klein frame met lange stuurpen + grote drop?wasbeer2006 schreef: ↑27 mar 2025 20:45 Uitgaande van dezelfde breedte wel. Maarja dat is het Nederlandse gravel probleem.
Het gros stelt hem af als een racefiets, wat ik ook heel goed snap.
Of het frame is te klein
Maar omdat heel veel mensen in NL de fiets op de weg rijden en als het al gravel is het vaak gewoon een soort tennisbaan is heb je die controle niet nodig en stellen ze de fiets af als een racefiets en dan kom je hiermee in de problemen.
Ik zou het fijn vinden omdat ik vaak in de bocht zit en niet veel echt op de hoods.
Zou heel graag een racestuur hebben met 60mm reacht of 65 en dan 1cm langere stuurpen, bovenop verder weg met remmen net zover of dichterbij. De reach van de nieuwe groepen is ook (weer) langer
Ik rij echt zo goed als nooit in de beugel op m’n gravelbike. Heb altijd m’n handen op de shifters, omdat ik dan met veel meer ontspanning zit en daardoor makkelijker stuur en door mul zand rij etc.
In vergelijking met m’n racefiets heeft m’n gravelbike dezelfde stack en 13mm minder reach. En natuurlijk een luiere balhoofdhoek en 30mm langere wielbasis. Ik heb er net als op m’n racefiets een 11cm stuurpen en hetzelfde stuur (3T Ergonova) opgezet. Ik vermoed dat de GRX shifters iets meer reach hebben dan de SRAM shifters op m’n racer, dus ik zit wel ongeveer hetzelfde. Ik vind dat echt heerlijk fietsen, ook na 4 uren of op singletracks etc.
In vergelijking met m’n racefiets heeft m’n gravelbike dezelfde stack en 13mm minder reach. En natuurlijk een luiere balhoofdhoek en 30mm langere wielbasis. Ik heb er net als op m’n racefiets een 11cm stuurpen en hetzelfde stuur (3T Ergonova) opgezet. Ik vermoed dat de GRX shifters iets meer reach hebben dan de SRAM shifters op m’n racer, dus ik zit wel ongeveer hetzelfde. Ik vind dat echt heerlijk fietsen, ook na 4 uren of op singletracks etc.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14294
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het heeft natuurlijk ook met je persoonlijke houding te maken.
Ik rijd op de racer echt nooit in de beugel, hooguit een afdaling, maar eigenlijk ook nooit.
Dat heeft er ook mee te maken dat ik door lange benen al een enorme drop heb. Jij waarschijnlijk minder waardoor je dezelfde stack hebt en dan alleen bovenop rijd.
De addict gravel is gewoon de oude RC met 2cm meer stack en natuurlijk iets langere wielbasis. De rest is mm werk.
Probleem bij fietsen is dat ze op totale lengte worden gemaakt en niet op andere verhoudingen.
Bij MTB,s bv stel je de fiets voor het grootste deel persoonlijk af met je stuur en stuurpen.
Dat zou bij gravel en race ook zo moeten zijn maar dat maken ze met de combo,s zo goed als onmogelijk.
Ik rijd op de racer echt nooit in de beugel, hooguit een afdaling, maar eigenlijk ook nooit.
Dat heeft er ook mee te maken dat ik door lange benen al een enorme drop heb. Jij waarschijnlijk minder waardoor je dezelfde stack hebt en dan alleen bovenop rijd.
De addict gravel is gewoon de oude RC met 2cm meer stack en natuurlijk iets langere wielbasis. De rest is mm werk.
Probleem bij fietsen is dat ze op totale lengte worden gemaakt en niet op andere verhoudingen.
Bij MTB,s bv stel je de fiets voor het grootste deel persoonlijk af met je stuur en stuurpen.
Dat zou bij gravel en race ook zo moeten zijn maar dat maken ze met de combo,s zo goed als onmogelijk.
Ik zit ook wel met dat ‘probleem’. Lange ledematen waardoor vaak de lengte van een 56, met de hoogte van een 58 me perfect zou passen. Ik rij een 58 Tarmac en die is qua geo perfect voor me. Maar stel ik zou een CruX kopen… Die is in 58 net wat te lang en in 56 net wat te laag. Daarom ben ik voor FELT gegaan.
Gelukkig heb ik wel allemaal fietsen met losse stuur en stuurpen.
Gelukkig heb ik wel allemaal fietsen met losse stuur en stuurpen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14294
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Bijna iedereen die iets langer is heeft dat probleem. De frame geo,s van de grotere maten kloppen gewoon niet.
Zelfs bij de profs rijden de meeste langere rijders met behoorlijk wat spacers.
Ga maar na wie rijd er een 58 zonder spacers? vrijwel niemand. Ja iemand die normaal eigenlijk op een 56 zou moeten zitten.
Maar niet iemand tussen de 185 en 190 a 192 waarvoor een 58 bedoeld is.
Zelfs bij de profs rijden de meeste langere rijders met behoorlijk wat spacers.
Ga maar na wie rijd er een 58 zonder spacers? vrijwel niemand. Ja iemand die normaal eigenlijk op een 56 zou moeten zitten.
Maar niet iemand tussen de 185 en 190 a 192 waarvoor een 58 bedoeld is.
Ik ben 1m88 en rijdt met een 58:
De Factor

De BMC:

De Scott (deze was zelfs een 56)

De Crux

Allemaal zonder spacers.
Wout van Aert en MVDP zijn ongeveer even groot en rijden ook zonder spacers. De grotere jongens, zoals een Milan, rijden met een paar spacers rond maar zelden meer dan 1cm.
De Factor

De BMC:

De Scott (deze was zelfs een 56)

De Crux

Allemaal zonder spacers.
Wout van Aert en MVDP zijn ongeveer even groot en rijden ook zonder spacers. De grotere jongens, zoals een Milan, rijden met een paar spacers rond maar zelden meer dan 1cm.

Persoonlijk vind ik dat ook niet. Ik heb op m’n Tarmac SL6 alleen een conische spacer van iets meer dan een cm en dat vind ik ook wel mooi staan. En bijvoorbeeld een Cannondale of Factor is wel aardig vergelijkbaar qua stack. Maar genoeg merken die zo een cm lager zijn.
Belangrijke kanttekening is wel dat ik al jaren wedstrijden rij en mede daarom denk ik een stuk sportiever/dieper zit dan de gemiddelde wielrenner. Dus eigenlijk ben ik het wel met je eens
Belangrijke kanttekening is wel dat ik al jaren wedstrijden rij en mede daarom denk ik een stuk sportiever/dieper zit dan de gemiddelde wielrenner. Dus eigenlijk ben ik het wel met je eens

Laatst gewijzigd door tommeke14 op 01 apr 2025 06:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14294
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Als er iets wordt gezegd komt er natuurlijk iemand die aantoont dat het niet zo is. Dat geeft ook niet.
Maar als ik 20 fietsen maatje 58 pak zit op meer dan de helft 2cm of meer.
VDP heeft korte benen, die zadelpen steekt amper uit en dan nog 1cm spacer!
Ik denk dat ie max een drop heeft van 7 a 8cm als ie het haalt. Met dezelfde lengte zou ik op zijn fiets 12cm hebben.
VA ook korte benen, dan kan het makkelijk.
Neem daarnaast mee dat er ook een aantal een maat groter nemen om zodoende zonder spacers te kunnen rijden. Dat is ook de kern van mijn verhaal dat de maatvoering dus niet heel lekker is.
Maar als ik 20 fietsen maatje 58 pak zit op meer dan de helft 2cm of meer.
VDP heeft korte benen, die zadelpen steekt amper uit en dan nog 1cm spacer!
Ik denk dat ie max een drop heeft van 7 a 8cm als ie het haalt. Met dezelfde lengte zou ik op zijn fiets 12cm hebben.
VA ook korte benen, dan kan het makkelijk.
Neem daarnaast mee dat er ook een aantal een maat groter nemen om zodoende zonder spacers te kunnen rijden. Dat is ook de kern van mijn verhaal dat de maatvoering dus niet heel lekker is.