Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervélo

Michael
Forum-lid

Michael 06 jan 2025 08:40

Michael schreef: 06 jan 2025 08:35
LethalP schreef: 05 jan 2025 21:41 [quote=Michael post_id=<a href="tel:1681974">1681974</a> time=<a href="tel:1735997009">1735997009</a> user_id=455466]
Allereerst nog de beste wensen voor 2025!

Voor het nieuwe jaar heb ik een nieuw project opgestart. Heb voordelig een Aspero 5 frame in de kleur champagne roze kunnen bemachtigen. Dit frame ga ik zelf opbouwen.
Ik twijfel alleen aan de set up/ groepset die ik op het frame ga monteren. De fiets zal voornamelijk als verdelde cross fiets en voor 99% in Nederland gebruikt gaan worden. Wellicht dat ik hem ook zal gebruiken op de weg gezien de race eigenschappen van het frame. Het zal sowieso een elektronische groep worden. Nu is de twijfel of ik er een weggroep set op zal zetten (bij 2x12 maximaal 38 mm banden achter) of een echte gravel set up. Kan je met een SRAM explorer ook op de weg goed uit de voeten? Iemand ervaring hiermee?
“Zelf zeer tevreden over mijn Aspero (A), en in die kleur van jou ook supervet, maar begrijp ik goed dat je er crossen mee wil gaan rijden? Daar issie door het verlaagde bracket t.o.v. een wegfiets niet echt geschikt voor naar mijn idee. (Bij een volbloed crosser juist hoger zodat je wat meer speling hebt met alle obstakels die je tegen komt.)

Nee, ik ga er zeker geen cx-wedstrijden mee rijden. Ik wil de Aspero gaan gebruiken bij veldtoertochten, graveltochten (beide vnl in het Gooi en Noord-Veluwe omgeving Ermelo, Putten, Garderen etc) en in de wintermaanden ook op de weg. Eigenlijk wil ik de Aspero gebruiken waarvoor hij bedoeld is, snelle tochten off-road en ook op de weg in wat mindere omstandigheden. Ik ga er geen (extreme) graveltochten in het buitenland meerijden waarvoor je misschien de verzetten zoals bij een mountainbike nodig hebt.
Goed om te horen dat je zeer tevreden bent over je Aspero. Welke groepset heb jij erop zitten?

stefan
Forum-lid

stefan 15 jan 2025 21:25

Afbeelding

Op mijn mobiel werkt de foto wel maar op mijn laptop niet.
Ik had al een witte R3 uit 2008 en een 2020 disc maar een tijdje terug een R3 SL 2008 frame met vork op Marktplaats gevonden. Spullen verzameld en op laten bouwen.

Weegt 5,8kg gewogen met ketting en pedalen. Staat alleen nog niet op de foto.
R3 SL Mt54
Campa Super record 11sp
Rotor Aldhu carbon
Zero gravity remmen
LW draad wielen met Veloflex Corsa en Tubolito (Benieuwd na hoeveel km ik die tubolitos eraf gooi. :mrgreen: )
EA90 stuurpen met tita boutjes. EC90 SLX stuur
AX lightness Leaf zadel
Eigenlijk overal TI boutjes gemonteerd, lichtere expander, topcap etc.

Het zou nog makelijk 200 gram lichter kunnen met bijv een Darimo stuur, stuurpen en zadelpen maar dan ben ik weer 800 euro verder.

LethalP
Forum-lid

LethalP 15 jan 2025 22:14

Michael schreef: 06 jan 2025 08:40

Nee, ik ga er zeker geen cx-wedstrijden mee rijden. Ik wil de Aspero gaan gebruiken bij veldtoertochten, graveltochten (beide vnl in het Gooi en Noord-Veluwe omgeving Ermelo, Putten, Garderen etc) en in de wintermaanden ook op de weg. Eigenlijk wil ik de Aspero gebruiken waarvoor hij bedoeld is, snelle tochten off-road en ook op de weg in wat mindere omstandigheden. Ik ga er geen (extreme) graveltochten in het buitenland meerijden waarvoor je misschien de verzetten zoals bij een mountainbike nodig hebt.
Goed om te horen dat je zeer tevreden bent over je Aspero. Welke groepset heb jij erop zitten?
Dat scheelt, daar issie uitermate geschikt voor.
Ik heb de 2x11 mechanische GRX groep (800 serie), dat functioneert meer dan prima, maar tov de DI2 op de wegfiets merk je toch wel dat dat wel beduidend fijner is.

-Bart-
Forum-lid

-Bart- 03 mar 2025 14:33

Wat is een goede optie voor een bottem bracket in een Cervelo R5? Ben deze op dit moment aan het samen bouwen maar heb last van keuze stress ... tussen de paar opties die er zijn (BBright 79x46 voor een 24mm as).

sharkman
Forum-lid

sharkman 03 mar 2025 21:31

Wheels is prima (wel een of twee sleutels meebestellen. Heb je teveel geld en geloof je erin dan kan Ceramic Speed ook een optie zijn.....

-Bart-
Forum-lid

-Bart- 04 mar 2025 10:05

Misschien heel gek maar in mn andere fietsen zit gewoon een shimano press fit van zeg 30,- ... met een beetje zoeken heb je dan de dura ace uitvoering. Deze vervangde ik altijd na het pekels-seizoen samen met de ketting en/of cassete. Maar vind alleen 100 + bottem brackets of keramische, nog geen ramp natuurlijk maar in mn hoofd hem je dan een andere "onderhouds strategie" nodig. Deze gooi je niet standaard om de max 10.000 km weg lijkt mij.

Martijn_H
Forum-lid

Martijn_H 05 mar 2025 06:53

stefan schreef: 15 jan 2025 21:25 Afbeelding

Op mijn mobiel werkt de foto wel maar op mijn laptop niet.
Ik had al een witte R3 uit 2008 en een 2020 disc maar een tijdje terug een R3 SL 2008 frame met vork op Marktplaats gevonden. Spullen verzameld en op laten bouwen.

Weegt 5,8kg gewogen met ketting en pedalen. Staat alleen nog niet op de foto.
R3 SL Mt54
Campa Super record 11sp
Rotor Aldhu carbon
Zero gravity remmen
LW draad wielen met Veloflex Corsa en Tubolito (Benieuwd na hoeveel km ik die tubolitos eraf gooi. :mrgreen: )
EA90 stuurpen met tita boutjes. EC90 SLX stuur
AX lightness Leaf zadel
Eigenlijk overal TI boutjes gemonteerd, lichtere expander, topcap etc.

Het zou nog makelijk 200 gram lichter kunnen met bijv een Darimo stuur, stuurpen en zadelpen maar dan ben ik weer 800 euro verder.
Blijft mooi! Dit vraagt om meer foto’s.

Michael
Forum-lid

Michael 29 mar 2025 13:36

Vandaag de 1e rit gemaakt op mijn Aspero 5 met FFWD Ryot 44 wielen( weg/asfalt set up). Heb uiteindelijk gekozen voor Ultegra Di2 op de fiets. Van de winter kan ik dan voor met 40 mm banden rijden en achter met 38mm. Voor mijn gebruik meer dan prima. In vergelijking met mijn SupersixEvo Hi-Mod ( huidige model) is de Aspero veel comfortabeler. Wat ook logisch is met meer chainstay en ronde zadelpen bij de Aspero. De Aspero is wel een echte racer. Uiteraard geen criterium knaller, maar de Aspero wil eigenlijk alleen maar sneller. In vergelijking met de Supersix lijkt de Aspero de krachten beter over te brengen. De bracketbox is ook veel dikker. Al met al positief verrast door de Aspero.
https://ibb.co/tPK1CFr7
Laatst gewijzigd door Michael op 29 mar 2025 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 29 mar 2025 16:55

Michael schreef: 29 mar 2025 13:36 Vandaag de 1e rit gemaakt op mijn Aspero 5 met FFWD Ryot 44 wielen( weg/asfalt set up). Heb uiteindelijk gekozen voor Ultegra Di2 op de fiets. Van de winter kan ik dan voor met 40 mm banden rijden en achter met 38mm. Voor mijn gebruik meer dan prima. In vergelijking met mijn SupersixEvo Hi-Mod ( huidige model) is de Aspero veel comfortabeler. Wat ook logisch is met meer chainstay en ronde zadelpen bij de Aspero. De Aspero is wel een echte racer. Uiteraard geen criterium knaller, maar de Aspero wil eigenlijk alleen maar sneller. In vergelijking met de Supersix lijkt de Aspero de krachten beter over te brengen. De bracketbox is ook veel dikker. Al met al positief verrast door de Aspero.
https://ibb.co/tPK1CFr7
Mooie fiets en ook heel handig dat ie uit zichzelf sneller wil. :like: :P

Drkjv
Forum-lid

Gebruikersavatar Drkjv 01 apr 2025 13:01

Al eventjes geleden, toch maar eens een nieuwe foto droppen :mrgreen:

Reeds anderhalf jaar in mijn bezit en nog steeds super tevreden van. Op foto in commute mode met lichtjes.
Volledig slammed met stuurpen 110mm, spacers erbovenop blijven. Stoort met niet, en handiger om later verkocht te krijgen. De volgende wegfiets ga ik waarschijnlijk wel voor een racer gaan ipv endurance want ik mis soms wel dat tikkeltje extra push/scherpte die ik bij andere testfietsen (aero, dieper/lager) soms wel voelde.
Zal zeker ook te maken hebben met de bandenkeuze: pirelli p zero 30mm die 33 vallen op mijn reserves 25 interne breedte.

Afbeelding

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 01 apr 2025 13:09

Mooie, ziet er voor een endurance fiets ook best racy uit en dat is ook dankzij de slammed setup met een normale lengte stuurpen. Waarvoor kudos. Wat weegt ie?
Afbeelding

Drkjv
Forum-lid

Gebruikersavatar Drkjv 02 apr 2025 09:59

Bedankt Raf! Was ook mijn bedoeling, ik gaf de voorkeur aan een endurance die ik kon slammen en die er niet als een traktor uitziet.
Gewicht met pedalen en garmin houder 8,09 kg. Met dura ace cassette en ketting kan daar nog een 110gram af, stuur en stuurpen van Cervélo is ook zwaar. Hubs zijn dt370, kan dus ook wat lichter, iets lichtere buitenbandjes kan (zitten al tpu's in). Dus onder de 8kg is mogelijk, maar ga ik geen geld tegen smijten. De berijder zelf weegt 70 kg, daar kan 2kg af als ik van de chips, cola, chocola, koeken af blijf. Maar dat heb ik er niet voor over :lol:

Plaats reactie