Korte historie: man, 44, 1m87 en overgewicht (±110kg). Ik heb in '22 een MTB (Rockrider Explore 500) gekocht bij de lokale Decathlon om te ondervinden of fietsen iets is wat bij me past en wat ik leuk vind. Waarom 'n MTB? Dat leek me toendertijd beter passen. Racefietsen vond ik toen voor sportievelingen (en dat was ik niet).
Fast-forward naar 2025 en ik fiets graag. Maar, liever op de verharde weg. Ik heb niet de tijd voor lange (> 2+ uur) ritten, maar dat is wel wat ik het fijnst vindt; lekker toeren, kilometers maken en wat aan m'n algehele fitheid doen. Off-road ben ik eigenlijk niet te vinden, behalve 'n keer 'n gravelpaadje als het fietspad ophoudt.
De keuze is, de Rockrider verbeteren/ombouwen of 'n nieuwe fiets kopen. Ik ben wel handig met auto's en fietsen, dus het werk kan ik lekker zelf doen. Gereedschap heb ik (ook fiets specifiek) wel in huis.
## Ombouwen
De Rockrider is op zich 'n prima fiets, maar niks speciaals. Maar, nu ik veel op de weg fiets voelt het ook niet als een ideale fiets. Het aluminium frame is prima. De MTB banden heb ik vervangen door Conti Terra Speed (40mm) banden die toch wat lichter fietsen dan de originele MTB banden van Decathlon. Verder heb ik Ergon G5's geïnstalleerd voor wat meer mogelijkheden een comfortabel houding te vinden.
Waar ik tegenaan loop is dat deze MTB 1x9 versnellingen heeft. 30T voor, 11-42 achter, dus ik fiets eigenlijk altijd in het kleinste verzet en trap vaak uit. Gezien de vorm van de achtervork kan er maximaal 'n 32T voorblad op (dat is wat de Decathlon specs zeggen). Ik ben bang dat zelfs met 'n 32T voorblad ik 'te kort kom'. Ik heb gespeeld met de gedachte om het voorblad, trapas en crank allemaal te vervangen in de hoop dat wat meer mogelijkheden zou geven. Bijvoorbeeld een Tiagra 50/39/30. Maar, ik heb dus geen idee of dat past - en ik zou het jammer vinden om al die spullen voor niks te bestellen.
Verder vraag ik me af of 'n breed ATB stuur nu het meest comfortabel is voor lange ritten. Ik kan er zonder problemen 'n drop bar op monteren, natuurlijk, maar dan heb ik ander rem- en schakelmateriaal nodig. En verder is dan de vraag of zo' drop bar op dit frame 'n comfortabele fiets oplevert.
Stel dat 'n ander voorblad al passend te maken is, komen daar best wat kosten bij als ik ook het stuur en schakelmateriaal mee wil nemen. Van de andere kant, het is goedkoper dan 'n nieuwe fiets, waarschijnlijk.
## Nieuwe fiets
Het alternatief is 'n nieuwe fiets kopen. In mijn hoofd zou dat 'n "endurance" racefiets moeten worden, zoals 'n Cube Attain of Agree. Het hoeft allemaal niet super fancy te zijn, maar ik wil in ieder geval shimano schakelmateriaal in 2x11 of 12 en hydraulische schijfremmen (want die bevallen super op de Rockrider).
Zoals gezegd wil ik er vooral lekker mee toeren en richting de zomer opbouwen naar ritten van 60-80km. Ik heb geen plannen de Alpe d'Huez te gaan doen - al zou ik 't ook niet willen uitsluiten. Wie weet

In mijn ritten kom ik wel 'ns 'n grind-fietspad tegen, maar ik denk niet dat dat 'n reden moet zijn 'n gravel bike te kopen.
Ik twijfel tussen aluminium en carbon - vooral omdat ik het nut van een 'lichtgewicht' carbon frame icm met mijn lichaamsgewicht niet zie. Ik vraag me sowieso af of 'n lichtere race fiets mijn 110kg aankan; de rockrider heeft er geen problemen mee, zo lijkt het.
W.b. budget heb ik geen harde limiet, anders dan dat ik 'n goeie fiets wil, maar wel met de gedachte dat ik ook niet aan het trainen ben voor de Tour de France. Ik denk dat ik tussen de 1500-2500 'n goeie fiets moet kunnen vinden.
Klein bijkomend probleempje is dat ik in de regio Eindhoven moeite heb 'n winkel te vinden waar ze b.v. Cube verkopen. CycleTrend in Nuenen heeft vooral high-end fietsen. Ik weet niet waarom ik me aangetrokken voel tot dat merk trouwens, waarschijnlijk onterecht. Dus als iemand tips heeft voor 'n goede winkel of ander merk fiets, dan hoor ik ze graag.
Alvast bedankt voor jullie input!