Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

MTB Ombouwen of gravel/racefiets kopen?

airbornearie
Forum-lid

airbornearie 03 apr 2025 11:03

Hi 👋

Korte historie: man, 44, 1m87 en overgewicht (±110kg). Ik heb in '22 een MTB (Rockrider Explore 500) gekocht bij de lokale Decathlon om te ondervinden of fietsen iets is wat bij me past en wat ik leuk vind. Waarom 'n MTB? Dat leek me toendertijd beter passen. Racefietsen vond ik toen voor sportievelingen (en dat was ik niet).

Fast-forward naar 2025 en ik fiets graag. Maar, liever op de verharde weg. Ik heb niet de tijd voor lange (> 2+ uur) ritten, maar dat is wel wat ik het fijnst vindt; lekker toeren, kilometers maken en wat aan m'n algehele fitheid doen. Off-road ben ik eigenlijk niet te vinden, behalve 'n keer 'n gravelpaadje als het fietspad ophoudt.

De keuze is, de Rockrider verbeteren/ombouwen of 'n nieuwe fiets kopen. Ik ben wel handig met auto's en fietsen, dus het werk kan ik lekker zelf doen. Gereedschap heb ik (ook fiets specifiek) wel in huis.

## Ombouwen

De Rockrider is op zich 'n prima fiets, maar niks speciaals. Maar, nu ik veel op de weg fiets voelt het ook niet als een ideale fiets. Het aluminium frame is prima. De MTB banden heb ik vervangen door Conti Terra Speed (40mm) banden die toch wat lichter fietsen dan de originele MTB banden van Decathlon. Verder heb ik Ergon G5's geïnstalleerd voor wat meer mogelijkheden een comfortabel houding te vinden.

Waar ik tegenaan loop is dat deze MTB 1x9 versnellingen heeft. 30T voor, 11-42 achter, dus ik fiets eigenlijk altijd in het kleinste verzet en trap vaak uit. Gezien de vorm van de achtervork kan er maximaal 'n 32T voorblad op (dat is wat de Decathlon specs zeggen). Ik ben bang dat zelfs met 'n 32T voorblad ik 'te kort kom'. Ik heb gespeeld met de gedachte om het voorblad, trapas en crank allemaal te vervangen in de hoop dat wat meer mogelijkheden zou geven. Bijvoorbeeld een Tiagra 50/39/30. Maar, ik heb dus geen idee of dat past - en ik zou het jammer vinden om al die spullen voor niks te bestellen.

Verder vraag ik me af of 'n breed ATB stuur nu het meest comfortabel is voor lange ritten. Ik kan er zonder problemen 'n drop bar op monteren, natuurlijk, maar dan heb ik ander rem- en schakelmateriaal nodig. En verder is dan de vraag of zo' drop bar op dit frame 'n comfortabele fiets oplevert.

Stel dat 'n ander voorblad al passend te maken is, komen daar best wat kosten bij als ik ook het stuur en schakelmateriaal mee wil nemen. Van de andere kant, het is goedkoper dan 'n nieuwe fiets, waarschijnlijk.

## Nieuwe fiets

Het alternatief is 'n nieuwe fiets kopen. In mijn hoofd zou dat 'n "endurance" racefiets moeten worden, zoals 'n Cube Attain of Agree. Het hoeft allemaal niet super fancy te zijn, maar ik wil in ieder geval shimano schakelmateriaal in 2x11 of 12 en hydraulische schijfremmen (want die bevallen super op de Rockrider).

Zoals gezegd wil ik er vooral lekker mee toeren en richting de zomer opbouwen naar ritten van 60-80km. Ik heb geen plannen de Alpe d'Huez te gaan doen - al zou ik 't ook niet willen uitsluiten. Wie weet ;-)

In mijn ritten kom ik wel 'ns 'n grind-fietspad tegen, maar ik denk niet dat dat 'n reden moet zijn 'n gravel bike te kopen.

Ik twijfel tussen aluminium en carbon - vooral omdat ik het nut van een 'lichtgewicht' carbon frame icm met mijn lichaamsgewicht niet zie. Ik vraag me sowieso af of 'n lichtere race fiets mijn 110kg aankan; de rockrider heeft er geen problemen mee, zo lijkt het.

W.b. budget heb ik geen harde limiet, anders dan dat ik 'n goeie fiets wil, maar wel met de gedachte dat ik ook niet aan het trainen ben voor de Tour de France. Ik denk dat ik tussen de 1500-2500 'n goeie fiets moet kunnen vinden.

Klein bijkomend probleempje is dat ik in de regio Eindhoven moeite heb 'n winkel te vinden waar ze b.v. Cube verkopen. CycleTrend in Nuenen heeft vooral high-end fietsen. Ik weet niet waarom ik me aangetrokken voel tot dat merk trouwens, waarschijnlijk onterecht. Dus als iemand tips heeft voor 'n goede winkel of ander merk fiets, dan hoor ik ze graag.

Alvast bedankt voor jullie input! 🚴‍♂️

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 03 apr 2025 14:35

Wim de Vos in Oosterhout heeft waarschijnlijk wel wat leuks staan binnen jouw budget. (Maar geen cube voor zover ik weet)
Al aan 2e hands gedacht? Zeker als je geduld hebt is er wel wat geschikts te vinden op marktplaats.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

1094
Forum-lid

1094 03 apr 2025 15:33

Cube heeft een uitstekende prijs kwaliteitverhouding dus dat je gecharmeerd bent van dat merk is niet gek.
Wim de vos heeft veel aanbod maar je kan ook bij Mantel in den bosch langs gaan. Daar staan ook altijd veel dingen en ook Cube of Sensa

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 03 apr 2025 15:37

Fast Cycles in Blerick (Venlo) is een Cubezaak. Half uurtje rijden van Eindhoven en een aardige man.
Verder heb je in Eindhoven ook een Giant dealer, Trek dealer en Canyon servicecenter waardoor een online fiets ineens ook minder spannend wordt.
Nog even los van Cycletrend, Knoops in Mierlo of Bikeservice in Lierop die ook mooie spullen hebben.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 03 apr 2025 19:07

Met dit verhaal zou ik sowieso voor een nieuwe fiets gaan. Een dergelijke Rockrider ombouwen is mijns inziens zonde van het geld. Je hebt daarna namelijk een net niet fiets op alle vlakken.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 03 apr 2025 19:48

Met een budget van 1500-2500 Euro zou ik altijd voor een nieuwe gaan.
Met je huidige gewicht een beetje aandacht voor de wielset.
En zoals hierboven al aangehaald, rij eens naar Oosterhout en kijk of Wim de Vos een passende fiets voor jou heeft staan.
Prijs/kwaliteit/service is deze winkel moeilijk te kloppen. :)
Om je een idee te geven van wat kan.
Komen binnen !
Ruim 200 PRORACE fietsen 🔥.
Fusion x of de Randa.
In alle maten !
Shimano 105 di2 .
Prijs €1999,- !!
Met full Carbon stuur €199,- xtra .
Ook 75 gravel Carbon dessert fox met Grx 600 €1650,- .
Al deze fietsen worden nog gelakt , dus ook mogelijk om andere kleuren erop te maken .
Nu nog in de aanbieding , mooie colnago,s V3 105 di2 .
Van €4499,-
Nu €2199,- !
https://www.facebook.com/profile.php?id=100001241187933
I know myself like no one else
Nothing to defend

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 03 apr 2025 21:25

Zo'n Rockrider instapper ga je niet aanpassen/upgraden. Je moet dan alle onderdelen vervangen en dan kom je tot de conclusie dat die onderdelen eigenlijk een beter frame verdienen.

Gravel, endurance of hybride (zonder vering, met racegroep) zijn opties die bij jou zouden kunnen passen, maar welke zul je zelf moeten uitzoeken.

Carbon heeft naast het gewicht meer voordelen: stijfheid, comfort en het is te repareren bij schade.

Ik zie bij de Vos ook Stevens crossframes staan. Dat lijkt mij leuk om zelf een fiets mee op te bouwen. Dan heb je wel de lol van het opbouwen, bespaar je misschien nog ergens wat en heb je een fiets die aan al je wensen voldoet.
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 04 apr 2025 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

haka78
Forum-lid

Gebruikersavatar haka78 03 apr 2025 22:00

Hier man 46 en 124 kg met lengte 1.98 m.
Mijn eerste fiets was een orbea avant met 105 groep in 2021. Deze voldeed prima en ook de wielen zijn sterk zat. Inmiddels zijn ze wel bezweken maar een paar nieuwe goedkope velgen tik je via marktplaats zo op de kop voor rond de €100,- vaak nieuw en ongebruikt. Dus als mede zwaargewicht fietser zeg ik dat het makkelijk kan. Orbea heeft ook nog levenslang garantie op het frame en die mogen je echt niet dwingen je gewicht op te geven.

Nu (30K km verder) heb ik een canyon ultimate besteld. Helemaal carbon en electronisch schakelen. Ook hier maak ik me niet zo druk om de velgen om dezelfde reden. Alleen al om de garantie zou ik voor een nieuwe fiets gaan.

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 04 apr 2025 06:46

Cycletrend Nuenen heeft ook gewoon de alu versies van Cube staan!
Naast dat ze high end merken voeren is er dus ook voor de man die wat minder uit wil geven, voldoende keus...
Ze kunnen daarnaast ook nog informeren bij Cube wat die nog op voorraad hebben, even Davy contacteren. :winkthumb:

jandoedel
Forum-lid

jandoedel 05 apr 2025 22:49

MTB is explosief. Constant op en af, kracht zetten en even rust. Dat heeft me nooit aangesproken. Op een racefiets kun je in één en hetzelfde tempo kilometers vreten. Dieselen. En dat is wat jij naar mijn idee op dit moment ook wil.
Uit eigen ervaring zou ik adviseren om de MTB even aan de kant te zetten en naar iets te waar je mee kunt racen maar waar ook bijvoorbeeld 36mm gravelbandjes in kunnen. Dan kun je eerst conditie opbouwen en afvallen, en later kun je ook intensievere (gravel)tochten gaan doen. En ga ook trainen. Blok-, cadans-, intervaltraining. Maak het leuk voor jezelf.
Ik rijd zelf op een Trek Domane met twee wielsets. Een carbon wielset met 28mm bandjes en een alu wielset met 36mm gravel. Ik had liever een Cube maar die was te klein. En in Den Bosch ligt een Mantel. Daar kun je de fietsen bekijken en dan krijg je misschien hele andere ideeën.

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 06 apr 2025 08:56

scottwilko schreef: 03 apr 2025 19:07 Met dit verhaal zou ik sowieso voor een nieuwe fiets gaan. Een dergelijke Rockrider ombouwen is mijns inziens zonde van het geld. Je hebt daarna namelijk een net niet fiets op alle vlakken.
+1 en niets aan toe te voegen
hun fietsen.

wdfl
Forum-lid

wdfl 06 apr 2025 19:59

als je tevreden bent van je rockrider en de service van decathlon, kan je een racer of gravel kopen bij decathlon.
De rockrider aanpassen zou ik ook niet doen, een endurance racer of gravel zal stukken fijner rijden dan je geupgrade MTB
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Plaats reactie