Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Willen fietsen (psychosen gehad)

Alexandra1
Forum-lid

Alexandra1 04 apr 2025 14:49

Ik ben een ervaren wandelaar, en liep vroeger zo'n 3 uur per dag. Helaas heb ik psychoses gekregen en is mijn conditie hard achteruit gegaan, en ben ik 10 kilo aangekomen door de medicatie. Ik ben 47 jaar oud en wil graag weer fietsen. Gisteren heb ik voor het eerst in lange tijd gefietst, maar ik hield het maar een half uurtje vol tot mijn hartslag dusdanig hoog werd dat ik deze in mijn keel voelde kloppen.

Ik kan slecht tegen steile stukken, en aangezien ik in het Oosten woon hebben we helaas veel heuvelige stukken (denk aan Veluwe), waar ik soms af moet stappen om uit te rusten.

Hoe kan ik dit het beste opbouwen?

en zijn er ook fietskaarten waarbij de elevatie laag is? ik wil graag rechte stukken fietsen in het begin om mee te beginnen.

Alle tips zijn welkom hoe ik dit het beste kan aanpakken. :)

tommeke14
Forum-lid

tommeke14 04 apr 2025 23:14

Richting de Achterhoek is het al een stuk vlakker en ook heel mooi fietsen!

Ik zou het vooral lekker rustig opbouwen. Wanneer je buiten ademt raakt of wanneer je je hartslag in je keel voelt kloppen ga je eigenlijk te hard. Een goede stelregel is wel dat je op een tempo fietst waarbij je nog redelijk makkelijk kunt praten. Niet naar snelheden of gemiddeldes kijken, maar lekker genieten van het fietsen en buiten zijn. Voor mij blijft dat zelfs na 20 jaar fietsen nog steeds echt de basis. Snelheid is een bijproduct ;)

Ook zou ik qua afstand niet meteen te gek gaan. Een uurtje is lang genoeg en vanaf daar kun je rustig gaan opbouwen in afstand/tijd en frequentie.

Vliegende ton
Forum-lid

Vliegende ton 05 apr 2025 06:02

In Komoot kun je route uitzetten& ook het hoogteverschil/ profiel er van zien. Je zou je routes dan zo kunnen kiezen met het minste hoogteverschil

derxx
Forum-lid

derxx 05 apr 2025 07:00

Op judise.nl kan dat ook, alleen dan gratis
Afbeelding

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 05 apr 2025 07:15

In jouw geval zou het wel eens kunnen helpen gewoon tijdelijk (een paar maanden ofzo) een trainer in dienst te nemen. Die kan voor jou een mooi oplopend schema bouwen en hem/haar kun je van alles vragen.

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 05 apr 2025 09:11

Met een halfuurtje beginnen na een verhaal als het jouwe is heel normaal. Ik hoop voor je dat je begeleiding hebt die je met je vraag kan helpen.

Als je nu 30 min fietst, maak er dan volgende keer 35 van. En dan 40. Verwacht er weinig van in begin. Gewoon gaan. Voor je het weet wordt het een nieuwe gewoonte.
hun fietsen.

pino
Forum-lid HC

pino 05 apr 2025 10:03

Geen fietscomputer monteren. Je moet juist niets.
Niet zijken maar reiden !

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 05 apr 2025 10:22

Misschien moet je wel iets? In een licht tot heel licht verzet fietsen. Raak je toch buiten adem en vind je het vervelend dat je af "moet" stappen, pak je telefoon en maak een foto van wat dan ook. Dan had je reden om af te stappen, anders dan het feit dat je hart in je keel zat.

Alexandra1
Forum-lid

Alexandra1 05 apr 2025 13:24

Bedankt voor alle tips, ook de links zijn handig, die zocht ik.

Ik ga rustig opbouwen en een paar keer beginnen met een half uurtje, en daarna verder opbouwen naar 40 minuten en daarna een uur. En dan inderdaad kijken hoe het gaat. Geen grote uitdagingen gewoon een leuke (vlakke) route kiezen en dan fietsen. Naar de Veluwe fietsen gaat me nog niet lukken nu, dus ik kies een route in de buurt.

Ik heb zelf een eenvoudige fietscomputer die de snelheid aangeeft en afstand, geen gps. Ik heb wel een smartphone bij me voor het geval dat ik verdwaal heb ik maps.me (offline maps) voor het geval dat.

Vanmiddag ga ik al weer starten, ik heb al een korte route op het oog.

Wens iedereen nog veel fietsplezier!

Vliegende ton
Forum-lid

Vliegende ton 05 apr 2025 23:34

Heel veel fietsplezier 👍

Sulla
Forum-lid

Sulla 06 apr 2025 13:49

Toen ik een aantal jaar geleden voor het eerst weer begon met fietsen (door een goede kennis die mij van de bank trok) hield ik het ook niet lang vol en was ik ook na 20 km helemaal afgedraaid.

Ik had toen ook door o.a. een zware knieblessure, een internationale verhuizing (en weer terug), drukte etc. een paar jaar niet of nauwelijks gesport en was stevig aangekomen. En ook mentaal zat ik best vast in een negatieve (lamlendige) spiraal, dus het van de bank komen was soms best makkelijker gezegd dan gedaan. Je basis conditie is dan gewoon helemaal weg en dat opbouwen heeft tijd nodig, en het slechte nieuws is dat je in die periode van opbouwen ook heel slecht hersteld van 'je grenzen verleggen'.

Mijn tips:
- breng de fiets/wandelen/bewegen etc zoveel mogelijk terug in je dagelijks leven. De ritjes/tochtjes van 5 a 10 minuutjes die tellen (zeker in het begin) ook mee.

-ga vooral fietsen voor je plezier en let niet op de afstanden en snelheid (en let al helemaal niet op hoe ver en hoe hard anderen fietsen) Ergens naartoe gaan (een mooie plek, kasteel, ijstent etc) fietst soms voor je gevoel ook een stuk lichter dan zomaar een rondje rijden.

-Heuvels zijn gewoon killing als je geen conditie hebt en extra gewicht omhoog moet slepen. In het begin stond ik soms al geparkeerd op een 'bruggetje'. De duinen hier (tussen Den Haag en Wassenaar) waren toen ik al weer wat fitter begon te worden ook echt een serieuze uitdaging, en kon de tank heel snel leeg zijn. En nu een paar jaar verder denk ik.....wat was hier nu zo zwaar aan.

-ik gebruik B-router web (https://brouter.de/brouter-web) voor mijn route planning en ook daar kan je ook de elevatie zichtbaar maken.

-De rechte stukken die je wil gaan fietsen vind ik persoonlijk juist vervelend (daar staat vaak ook altijd wind). Of bedoelde je hier plat?. In het begin zou ik gewoon leuke mooie weggetjes proberen op te zoeken.

-En vooral goed luisteren naar je lijf. Zit je hart in je keel dan moet je waarschijnlijk toch langzamer of lichter gaan trappen. Lichter trappen met een hoger beentempo levert vaak de zelfde snelheid op met iets minder inspanning. Ik merkte heel sterk dat ik na ritten waar ik 'te hard' getrapt had, dat ik de week daarna sneller geneigd was een andere rit over te slaan of dat ik bij een volgende rit totaal niet vooruit kwam (waardoor het gewoon geen leuke rit werd).

-Wissel veel af. Heb je het bijvb uitgebreid naar een uur. Dat betekent niet dat je dan altijd een uur moet fietsen. Doe dan eens een half uurtje op hoger tempo, of half uurtje met na ieder bochtje even goed aanzetten. En als je denkt, vandaag doe ik een kwartiertje langer, begin dan gewoon bewust wat langzamer.

anyway. Succes. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 06 apr 2025 17:04

Wat hierin lastig is, hoe reageert een lichaam na de psychose? De meeste adviezen hoe goed bedoeld ook, zullen het beste werken bij een gezond lichaam.
Ik weet niet hoe jouw lichaam reageert, maar wel dat het niet goed is om na een half uur te moeten stoppen vanwege een te hoge hartslag. De ritjes die je doet moeten dusdanig langzaam zijn, dat je bijna gelijk weer een dergelijk rondje aan zou kunnen.
Hoe vaak per week je dat zou moeten doen en hoe snel je dit uit kunt breiden, is in jouw geval alleen op gevoel te bepalen. Alleen een intensieve samenwerking met een goede medisch kundige trainer zou je hierbij op de juiste wijze kunnen adviseren. Anders zal het een ontdekkingstocht op eigen houtje zijn.

Plaats reactie