Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Innovatie waar we wél op zitten te wachten?

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 09 apr 2025 12:49

rob74 schreef: 09 apr 2025 12:46 Volgens marketeers heb je ALTIJD iets nieuws nodig. En als er niks nieuws is, dan bedenken ze een 'innovatie'. Het probleem wat daarmee wordt opgelost verzinnen ze er later wel bij :?
En de goegemeente gaat er vaak maar al te graag in mee.

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 09 apr 2025 13:13

rob74 schreef: 09 apr 2025 12:46 Volgens marketeers heb je ALTIJD iets nieuws nodig. En als er niks nieuws is, dan bedenken ze een 'innovatie'. Het probleem wat daarmee wordt opgelost verzinnen ze er later wel bij :?
En mocht de nieuwe innovatie een 'probleem' opleveren hebben ze in ieder geval weer een reden om iets nieuws te verzinnen. :mrgreen: :twisted:

hopjes
Forum-lid

hopjes 09 apr 2025 13:33

Kornuit schreef: 09 apr 2025 10:35 Wat doe je daar dan precies in, want ik heb wel een paar shirtjes met ritszakje, maar gebruik dat nooit. Pinpas gaat al nooit mee ivm betalen via mobiel en sleutels heb ik ook niet nodig omdat onze garagedeur opengaat met een app.
Zoals benoemd door anderen; (auto)sleutel in geval ik niet vanuit huis of tent vertrek.
Maar idd, misschien wel een beetje overdreven dat het een vereiste is :lol:
(het is wel een goede reden om de wat duurdere shirtjes te kopen ;) )

Klein_Verzet
Forum-lid

Klein_Verzet 09 apr 2025 13:41

Waar ik wél op zit te wachten, is een fiets zonder ketting, zonder derailleur, maar met een variomatic, oftewel een continu variabele transmissie, geïntegreerd met AI die de ingestelde cadans afstemt op het vermogen. Bovendien mag, nee moet de fiets zwaarder worden omwille van de veiligheid (er mag best een kilootje, wellicht 2 bij), met daarbij de win-win situatie vanwege het feit dat zo'n CVT het zwaartepunt verlaagt, én tel daar bij op dat die lelijke asymmetrische remschijf aan het achterwiel de prullenbak in kan, als AI z'n werk een beetje slim (ABS) uitvoert.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 09 apr 2025 14:14

Kornuit schreef: 09 apr 2025 12:28
rob74 schreef: 09 apr 2025 11:03
Kornuit schreef: 09 apr 2025 10:35 Wat doe je daar dan precies in, want ik heb wel een paar shirtjes met ritszakje, maar gebruik dat nooit. Pinpas gaat al nooit mee ivm betalen via mobiel en sleutels heb ik ook niet nodig omdat onze garagedeur opengaat met een app.
Misschien zou je het jezelf kunnen voorstellen dat er mensen zijn zonder een garagedeur met een open app. Of misschien zelfs mensen zonder überhaupt een garage. Echt waar, ze bestaan!! Die hebben gewoon een ouderwetse huissleutel, zo'n metalen dingetje met een kartelrand die je een slot moet steken en dan draaien. Geloof me, die stakker bestaan nog steeds. In grote getalen zelfs. En dan is een zakje met een ritsje helemaal niet zo'n stom idee. Het laatste wat je onderweg wil kwijtraken zijn wel je sleutels
Poh kan me echt niets bij voorstellen, maar het zal zo zijn.
Ik heb ook begrepen dat mijn garage groter is dan een appartement in Amsterdam van 300k. :lol:
Dan is jouw garage net groot genoeg voor een Fiat 500, want een appartement in Amsterdam van 300k is niet veel groter dan 10m2. :lol: Als je al een appartement in Amsterdam voor die prijs vindt. ;)

[On topic] Op mijn fietsen zitten allemaal Torcx boutjes en dat is inderdaad beter dan inbusboutjes. Momentkoppelgegevens naast de boutjes is een goed idee ook is dat bij mijn fietsen al het geval. Shirtjes met achterzakken met een rits heb ik wel maar gebruik ze niet, vind dat niet handig. [/On topic]
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

werkpaard
Forum-lid

werkpaard 09 apr 2025 15:11

Gebruik al jaren een nektasje met rits. Voor huissleutel, eventueel bankpas en wat kleingeld. Onder je shirt, nergens last van.

https://bigshopper.nl/product/travelsaf ... 270830.htm

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 09 apr 2025 15:22

Omdat ik toch half en half in de branche zit:

Marketeers vinden niets uit. Zij moeten 'verkopen' wat product designers bedacht hebben.
Zij komen er pas als het product al bestaat.
2021 Superior X-Road
2023 Atom6 Grava Fast
2024 Orbea Orca

Instagram: @koeroeur

senior
Forum-lid

senior 09 apr 2025 15:30

Kornuit schreef: 09 apr 2025 12:26 Duw (auto)sleutels gewoon onderin mijn shirtje...al 25 jaar nog nooit verloren en dat zal de komende 25 jaar ook wel nooit gebeuren.
Ik ben de oudere variant van het sleutelkind. 8-)

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 09 apr 2025 15:46

koeroeur schreef: 09 apr 2025 15:22 Omdat ik toch half en half in de branche zit:

Marketeers vinden niets uit. Zij moeten 'verkopen' wat product designers bedacht hebben.
Maar de marketeers moeten wel vermarkten wat de designers bedenken, dus die komen met mooie verhaaltjes waarom het onmogelijk was dat we jaren zonder dat product hebben gekund. :mrgreen:

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 09 apr 2025 16:15

Ik hecht niet veel waarde aan de mening van iemand die denkt dat wielen een boven- en onderkant hebben.
Campagnolo Ultra Dork

derxx
Forum-lid

derxx 09 apr 2025 16:16

Kornuit schreef: 09 apr 2025 15:46
koeroeur schreef: 09 apr 2025 15:22 Omdat ik toch half en half in de branche zit:

Maar de marketeers moeten wel vermarkten wat de designers bedenken, dus die komen met mooie verhaaltjes waarom het onmogelijk was dat we jaren zonder dat product hebben gekund. :mrgreen:
En bedenken dan ineens allemaal vage termen die het product helemaal niet kan, maar wel lekker bekt. En dan tegen de technici roepen: "oh, maar dat bouw je toch zo in een middagje in"
Afbeelding

roelw
Forum-lid

roelw 09 apr 2025 16:19

tommeke14 schreef: 09 apr 2025 12:40 Misschien een beetje off-topic, maar wel een interessante vraag naar aanleiding van waar het hier allemaal over gaat:

Is de racefiets nu wel zo een beetje uitontwikkeld?

De laatste jaren is het qua innovaties echt supersnel gegaan en er is hier ook al een hoop genoemd: elektronisch schakelen, 13 kransjes achter, vermogensmeters, lichtgewicht carbon frames, geïntegreerde kabels, geoptimaliseerde aerodynamica, bredere banden, etc. Maar waar valt er nu nog écht winst te maken (en advocaat van de duivel zijnde: wat gaan de marketeers van de fietsindustrie ons laten denken wat we écht nodig hebben?)
De combinatie "schijfrem - bredere banden - breder velgbed - lagere druk - betere rubbersamenstelling" is de belangrijkste evolutie van het laatste decenium en die is nog niet uitontwikkeld.
Banden zullen waarschijnlijk nog breder worden de volgende jaren met impact op wielen (bredere velgen) en frames (meer vrije ruimte). Tests wijzen al uit dat 40mm een lagere rolweerstand en meer comfort geeft.

Plaats reactie