Garmin Varia bike radar ja of nee
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Afgelopen jaar bij tour de station moet je de 1e afdaling nog in het donker doen ... verlichting is dan verplicht. Maar de felheid van de varia bike radars, in combinatie met knipperstand waren gewoon mega irritant en zorgden ervoor dat ik zo snel mogelijk die renners voorbij wilde steken.
Gewoon in het verkeer kom je ze tegen, probeer ik me er niet teveel aan te storen. Maar met georganiseerde tochten zou het toch fijn zijn als dat ding uit kan, of continu brandend.
Gewoon in het verkeer kom je ze tegen, probeer ik me er niet teveel aan te storen. Maar met georganiseerde tochten zou het toch fijn zijn als dat ding uit kan, of continu brandend.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Is in combinatie met een Garmin Edge (in elk geval de 1040) prima in te stellen. Ik heb hem sowieso nooit op knipperen staan.MarkVeenstra schreef: ↑10 apr 2025 10:25 Afgelopen jaar bij tour de station moet je de 1e afdaling nog in het donker doen ... verlichting is dan verplicht. Maar de felheid van de varia bike radars, in combinatie met knipperstand waren gewoon mega irritant en zorgden ervoor dat ik zo snel mogelijk die renners voorbij wilde steken.
Overigens zie ik veel vaker fietsers met een knipperend achterlicht van andere merken. Is dus niet alleen een mogelijk kritiekpuntje voor de Garmin Varia
Courir c'est mourir un peu
-
- Forum-lid HC
Dat kan, maar dat moet je in de garmin aanpassen. Bij mij gaat de Varia nu standaard uit als hij met de edge koppelt.MarkVeenstra schreef: ↑10 apr 2025 10:25 Afgelopen jaar bij tour de station moet je de 1e afdaling nog in het donker doen ... verlichting is dan verplicht. Maar de felheid van de varia bike radars, in combinatie met knipperstand waren gewoon mega irritant en zorgden ervoor dat ik zo snel mogelijk die renners voorbij wilde steken.
Je kan dat doen in het scroll down menu van de garmin
Hier in huis een varia en diverse type strings
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Wat ik probeer te realiseren is dat er bij achteropkomend verkeer de Varia fel gaat knipperen en daarnaast als je remt het licht volop gaat branden. Dat laatste bij een snelheid van om en nabij de 20km.
Ik heb een Edge 1040 en een Varia RT515.
Alvast dank voor de te nemen moeite.
...
-
- Forum-lid HC
Dat eerste doet ie al. (dat mag overigens officieel niet)
Ik zou het liefst gewoon branden hebben bij verkeer achterop ipv knipperen, dit setting heb ik niet gevonden.
Optie twee kan de varia (nog) niet met de standaard software. Misschien kan het wel, maar hoe geen idee.
Ik zag het pas bij een andere lamp. Vind het weinig toevoegen als fietsen tov een andere fiets. Snelheden zijn zo laag dat 10km meer of minder ook niet uitmaakt
Ik zou het liefst gewoon branden hebben bij verkeer achterop ipv knipperen, dit setting heb ik niet gevonden.
Optie twee kan de varia (nog) niet met de standaard software. Misschien kan het wel, maar hoe geen idee.
Ik zag het pas bij een andere lamp. Vind het weinig toevoegen als fietsen tov een andere fiets. Snelheden zijn zo laag dat 10km meer of minder ook niet uitmaakt
Maar waarom deze hele kermis op een fietspad? Dat is toch alleen maar irritant? Dat ding geeft sowieso veel te veel licht, je kunt er haast een rontgenfoto mee nemen. En dat felle knipperen zorgt er alleen maar voor dat achteropkomend verkeer de afstand tot jou slecht kan inschatten. Volkomen overbodig.Oppbogga schreef: ↑11 apr 2025 10:43 Wat ik probeer te realiseren is dat er bij achteropkomend verkeer de Varia fel gaat knipperen en daarnaast als je remt het licht volop gaat branden. Dat laatste bij een snelheid van om en nabij de 20km.
Dat het ging ‘teveel’ licht zou geven weet ik zo net nog niet. Zeker met de zon erop of juist vol tegen de zon in vind ik het prettig om goed zichtbaar te zijn. Dus hoe feller hoe beter dan.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
-
- Forum-lid HC
Met een fluorescerend shirt aan ben je 100 keer beter zichtbaar, dan met welke lamp ook. Voor iedereen beter.
-
- Forum-lid HC
Nouja voor iedereen
Het enige wat echt gevaarlijk is, dat is een laagstaande zon tegengesteld.
Ik heb hem meestal alleen op radar staan. Daarnaast vermijd is zoveel mogelijk wegen met auto's en dat lukt hier in zuid holland prima. Zoveel hoef ik niet te rijden met auto's. Dat is het meest veilig

Het enige wat echt gevaarlijk is, dat is een laagstaande zon tegengesteld.
Ik heb hem meestal alleen op radar staan. Daarnaast vermijd is zoveel mogelijk wegen met auto's en dat lukt hier in zuid holland prima. Zoveel hoef ik niet te rijden met auto's. Dat is het meest veilig