Tikkend geluid spaken nieuw DT Swiss GR1600 achterwiel
Ik rij een kleine 2 weken met nieuwe DT Swiss GR1600 wielen en merk dat het achterwiel een tikkend geluid maakt tijdens het trappen. Ik ben er inmiddels achter dat dit van de spaken afkomstig is (heb zo'n beetje alle andere dingen uitgesloten). Ik heb al wat Brunox Turbo Spray bij de spaarnippels ingespoten, en ook daar waar de spaken elkaar kruisen. Maar het tikkend geluid blijft helaas, soms wat meer, soms wat minder.
Kan dit tikkende spakengeluid kwaad? Is er nog iets aan te doen, of moet ik het leren accepteren (of niet, en het wiel terugsturen)?
Kan dit tikkende spakengeluid kwaad? Is er nog iets aan te doen, of moet ik het leren accepteren (of niet, en het wiel terugsturen)?
Ben je in de gelegenheid om de wielen in een andere fiets te steken? Kun je checken of het dan ook gebeurd. Dit soort getik kan erg lastig zijn om te lokaliseren. Wat heb je al gedaan om andere zaken uit te sluiten? Meestal zit dit soort getik bij de steekas. Iets vaster of losser of een likje vet lost het meestal op.
Ik pak ze wel weer in de afdaling 

Ik heb ooit een PR1400 setje gehad met dit geluid. Het WWW staat er ook vol van trouwens. Zoek maar eens op 'DTSwiss' en 'noise' Melding van gemaakt en een nieuw achterwiel gekregen die op een gegeven moment hetzelfde euvel had. Volgens mij komt het bij de spaaknippels vandaan inderdaad.
Ride bikes, not tanks!
Ter test kun je even een lik dik vet (kogellagervet bijv) tussen de kruising vd spaken smeren. Dan zou het stil moeten zijn. Zo niet, zijn t niet je spaken 
Maar het is niet zoals t heurt, want dan zit er beweging in
(maar heren wielbouwers: corrigeer/vul aan waar nodig…
)

Maar het is niet zoals t heurt, want dan zit er beweging in
(maar heren wielbouwers: corrigeer/vul aan waar nodig…

Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
Het moet natuurlijk niet nodig zijn om kunstmatige ingrepen te doen om een wiel stil te krijgen. Als het een nieuw wiel betreft dan zou ik in eerste instantie garantie claimen. Een wiel hoort natuurlijk geen onnatuurlijke bijgeluiden te produceren.
Ride bikes, not tanks!
Ik heb exact hetzelfde gehad met mijn GR1600 wiel. Ik heb het bij een lokale wielbouwer die ook DT servicepartner is binnen gedaan. De spaakspanning was aan de lage kant in mijn geval en na correctie is het wiel stil.
Uno-X Mobility or bust!
Is het een hard tikkend geluid of zachtjes? Ik heb ook sinds een paar weken een GR1600 achterwiel van Futurumshop. Ik heb er nog niet veel mee gereden, maar die keer dat ik ermee heb gereden heb ik geen tikken gehoord of het is me niet opgevallen.