Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Wahoo Element Bolt 3 en Element Roam 3

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 11 apr 2025 08:53

Op eerste zicht lijkt de Roam me wel wat. Touch screen EN knoppen zodat je de keuze hebt om het ding te bedienen volgens de omstandigheden, bel - dat zijn voor mij de twee argumenten om een upgrade vanaf de Bolt 2 te overwegen.

Alleen wat bang dat de stabiliteit van het platform en de integratie met de app niet op het niveau van de huidige generatie staat. Ook hoef ik zo'n groot toestel niet zozeer - de form factor van de Bolt ligt me meer, maar daar zie ik dan weer geen reden om een upgrade te doen naar Bolt 3.
Afbeelding

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 11 apr 2025 09:31

De Roam en Bolt schelen in real life echt niet zo heel veel qua grootte. Ik was na 1 week eigenlijk al vergeten dat ik een groter scherm had.
En Wahoo is meestal best snel met updates, dus eventuele kleine bugs zouden me nog niet meteen heel erg storen. Dat komt wel goed.

Het Roam scherm staat bv niet op het niveau van de Garmin 1050 maar is écht wel een stuk beter dan dat van m'n Garmin 840 bijvoorbeeld. Veel helderder en scherper.
2021 Superior X-Road
2023 Atom6 Grava Fast
2024 Orbea Orca

Instagram: @koeroeur

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 11 apr 2025 10:41

La jaren een redelijk tevreden garmin gebruiker.

Op mijn huidige edge 830 stoor ik me aan twee dingen.

1. Touchscreen. Super irritant in de regen of bij veel zweten (helaas doe ik dat laatste veel bij warm weer).

2. Slechte afleesbaarheid scherm als de zon erop staat. Icm oakley zonnebril kan ik het scherm regelmatig niet lezen.

Ik verwacht dat de garmin edge 850 ook in mei uit komt. Ga nog even wachten op de reviews maar voor mij is de wahoo bolt wel een serieuze kanshebber.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 11 apr 2025 12:00

Als de Garmin 850 hetzelfde scherm krijgt als de 1050 (en dat is wel de verwachting) dan gaat het scherm stukken beter zijn.

Touchscreen is ook al een stuk verbeterd (840 t.o.v. 830).

tomtom
Forum-lid

tomtom 11 apr 2025 14:07

gaisdergerman schreef: 11 apr 2025 10:41 La jaren een redelijk tevreden garmin gebruiker.

Op mijn huidige edge 830 stoor ik me aan twee dingen.

1. Touchscreen. Super irritant in de regen of bij veel zweten (helaas doe ik dat laatste veel bij warm weer).

2. Slechte afleesbaarheid scherm als de zon erop staat. Icm oakley zonnebril kan ik het scherm regelmatig niet lezen.

Ik verwacht dat de garmin edge 850 ook in mei uit komt. Ga nog even wachten op de reviews maar voor mij is de wahoo bolt wel een serieuze kanshebber.
Dat touchscreen is VEEL beter geworden op de 840 (ik had ook een 830 waar ik me fors aan ergerde) maar zweet & regen zijn volgens mij voor elk touchscreen apparaat een probleem (ook voor een veel geavanceerder scherm van een iPhone bijvoorbeeld) bovendien kun je het (tijdelijk) blokkeren toch? Zon icm zonnebril is wel een dingetje maar in de helderste stand op mij 840 geen probleem. Of de nieuwe Wahoo's een optie zijn? Vrees van niet; (heel) veel zaken heeft Wahoo niet t.o.v. Garmin. Als je het niet gebruikt maakt het natuurlijk niet uit maar als je dat wel doet zoals ik dan is Wahoo echt behoorlijk matig. Ben van de 820 naar de Bolt gegaan en toen "snel" weer naar Garmin (830). Alleen de app integratie is (veel) beter maar bij Garmin gebruik ik die vrijwel niet (alleen voor een GPX route upload en overzetten van toestel). Ik hoop ook op de 850 in mei want de 1050 is me echt te groot maar waarschijnlijk maken ze 850 niet (veel) groter dan de 840 en een explorer formaatje zo "ideaal" zijn
Aeroad
Grail
Ultimate

DDX
Forum-lid HC

DDX 11 apr 2025 14:33

840 is vooral beter dan er ook buttons op zitten, met regen en kou heeft scherm nogsteeds last van eigen leven/niet reageren

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 11 apr 2025 15:03

DDX schreef: 11 apr 2025 14:33 840 is vooral beter dan er ook buttons op zitten, met regen en kou heeft scherm nogsteeds last van eigen leven/niet reageren
Ik hoop dat die knoppen ook op de 850 blijven, samen met het lcd scherm.
Maar goed, dat is nog koffiedik kijken. De Bolt en Roam zijn wel een stuk beter geworden lijkt het en het blijven zeer serieuze alternatieven voor Garmin.

DDX
Forum-lid HC

DDX 11 apr 2025 15:15

Tja ik kan niet echt bedenken wat ik mis met de edge 840. (/wat die 850 dan zou moeten krijgen om mij te laten upgraden)
Bij de 830->840 was het de buttons, daarnaast de langere batterijduur (al zal dat voor merendeel van mensen totaal niet uitmaken) en freeride climb.

Ik ben toen van de bolt v1 naar edge 830 gegaan toen die continu issues had met vastlopers op langere ritten.
Vorig jaar ook nog gehoord van mensen die vastlopers hadden op wahoo met ritten boven de 300km, geen idee of dat nu wel stabiel is. (al zal ook lang niet iedereen daar tegenaan lopen)

tomtom
Forum-lid

tomtom 11 apr 2025 17:10

DDX schreef: 11 apr 2025 15:15 Tja ik kan niet echt bedenken wat ik mis met de edge 840. (/wat die 850 dan zou moeten krijgen om mij te laten upgraden)
Bij de 830->840 was het de buttons, daarnaast de langere batterijduur (al zal dat voor merendeel van mensen totaal niet uitmaken) en freeride climb.

Ik ben toen van de bolt v1 naar edge 830 gegaan toen die continu issues had met vastlopers op langere ritten.
Vorig jaar ook nog gehoord van mensen die vastlopers hadden op wahoo met ritten boven de 300km, geen idee of dat nu wel stabiel is. (al zal ook lang niet iedereen daar tegenaan lopen)
Hetzelfde als ik voor een nieuwe Wahoo zou willen;
- beter/scherper/groter scherm liefst in dezelfde behuizing
- (veel) sneller opstarten, connecties maken en reageren op paginawissels etc (ik draai Beta's dus het kan ook daar aan liggen maar inmiddels knap irritant)
- een bel (ik heb een analoge maar voor veel bejaarden/weggebruikers zou een HARDE digitale handig(er) zijn)
- hoe meer batterijduur, hoe beter, gewoon omdat het comfortabel is
- geluid UIT van mijn radar als ik dat wil
- sneller activiteitenprofielen kunnen wijzigen, nu is dat (erg) omslachtig cq teveel gedoe
Aeroad
Grail
Ultimate

3dav0d3
Forum-lid

3dav0d3 13 apr 2025 12:46

Moet eerlijk zeggen dat ik de meerprijs (ruim 100 euro) voor de Roam 3 wel erg veel vindt t.o.v. Roam 2 als je kijkt wat voor extra functies je krijgt (tja, wat zou je eigenlijk ook toe moeten voegen.. ).

SantaSCSI
Forum-lid

SantaSCSI 16 apr 2025 22:53

Ik zou mijn bolt v2 op termijn wel durven vervangen door een roam 3. Ik ben specifiek naar wahoo gegaan omdat de kaarten minder druk waren dan mijn edge 800. Het verliezen van die rij leds aan de bovenkant is wel spijtig want die vind ik best handig. Het zal wel kwestie van gewenning zijn maar toch. De bel heb ik altijd een onnodige feature gevonden maar ik ben er toch wel warm voor aan het lopen.
Qua software en stabiliteit heb ik nooit te klagen gehad dus dat moeten ze wel minstens op hetzelfde niveau houden.
Uno-X Mobility or bust!

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 17 apr 2025 14:15

De Roam 3 is 50 euro meer tegenover de adviesprijs van de v2 denk ik.
Maar de 2 vind je natuurlijk al serieus afgeprijsd.

Bel en touchscreen zouden voor mij echt die 50 euro rechtvaardigen.
Maar ga ik toch voorlopig niet doen.
Tenzij iemand een quasi nieuwe 2 wel ziet zitten :winkthumb:
2021 Superior X-Road
2023 Atom6 Grava Fast
2024 Orbea Orca

Instagram: @koeroeur

Plaats reactie