Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

Drkjv
Forum-lid

Gebruikersavatar Drkjv 08 apr 2025 22:24

Ik neem aan dat het een bug is: ik kan op de dag zelf niet 'shuffle training' uitvoeren, join laat steeds dezelfde training geladen staan. De training van alle andere komende dagen kan ik echter wel shuffelen.
Komt dit bekend voor bij jullie?

peteri200
Forum-lid

peteri200 09 apr 2025 11:03

Dit gebeurd bij mij enkel als ik op die dag naast de geplande training al een rit upload in join. Bijvoorbeeld, Join geeft op Dinsdag een training aan. Ik rijd op de fiets naar het werk en voer dat ritje in in Join en geef daar ook een rpe aan etc. Vanaf dat moment kan ik de geplande training ook niet meer wijzigen door op shuffle te klikken. Zolang ik die rit niet accepteer en toevoeg in Join kan ik de geplande training wel nog wijzigen. Op dagen dat ik niks extra's toevoeg in Join kan ik de geplande training gewoon altijd shuffelen zovaak ik wil.

Fiets-fiets
Forum-lid

Fiets-fiets 16 apr 2025 19:44

Fiets nu tijdje met join. Het gaat op zich prima maar ik heb wel wat twijfels over join level score. Zes maanden geleden gestart op 17. Join level staat nu op 35. Echter het voelt nogal hoog. Ik heb consequent getraind en zal dus best goed scoren op consistentie. Maar een ftp van 3.7 w/kg voelt niet als een join level van 35. Iemand hier ervaring mee?

peteri200
Forum-lid

peteri200 17 apr 2025 10:55

Dit zeg Join er zelf over:
"JOIN's eigen 'Level' is een nieuwe en uitgebreide maatstaf voor uw conditie en voortgang en maakt het ook mogelijk om uzelf met andere fietsers te vergelijken. We berekenen uw niveau op basis van uw initiële vorm en de gegevens die we in uw trainingen vinden. Hoe hoger je niveau, hoe beter je getraind bent. "
Vooral het laatste stukje is denk ik belangrijk, hoe hoger de score hoe beter je getraind bent. Mijn join score is nu 40 met een ftp van 4.2 watt/kg, ten Dam zijn score zit ook rond de 40 verteld hij zelf in de podcast maar zijn ftp is nog wel 80watt hoger dan dat van mij. ik maak me dan ook geen illusies dat ik hem ook maar enigsinds zou kunnen volgen. Maar ik ben wel net zo goed getraind volgens de joinscore, dus qua uren en arbeid doen we waarschijnlijk vergelijkbare dingen alleen hij fiets nog wel een stukje harder :)

jbams
Forum-lid

jbams 17 apr 2025 12:37

Ik train met volle tevredenheid met Join. Nu komt HET doel (LBL) er aan en komt de gebruikelijke tapering onzerkerheid op. Hoe ziet Join's tapering er uit, kan ik dat blind volgen? Wat is jullie ervaring?

peteri200
Forum-lid

peteri200 17 apr 2025 13:39

Er zijn een aantal dingen die je kan doen/proberen. Mijn ervaring is dat Join je best wel wat rust geeft voor de grote dag. Als je daar goed op reageert is dat natuurlijk prima. Als je dit al weet van jezelf kun je het schema gewoon aanhouden. Als je geen idee hebt of je beter presteert na een aantal dagen rust, dan wordt het lastiger. Je kan dan gewoon het schema volgen en kijken wat er op de dag zelf gebeurd, helpt die frisheid je ook om beter te presteren of heb je juist het gevoel dat je eerst helemaal "opnieuw" in het ritme moet komen voordat het wat beter begint te draaien. Ik heb voor de eerste doelen het schema gewoon gevolgd, maar ik vind die 2 of soms 3 dagen rust er teveel aan, ik raak dan uit mijn ritme en fiets dan op de dag zelf niet extra goed. Ik bouw in zo'n laatste week wel het volume flink af, Dat is ook wat Join doet. Maar blijf wel echt actief bezig en zeker ook af en toe met een paar pittige blokjes erin. 1 dag echte rust voor het evenement doe ik dan vaak wel. Dit voelt voor mij veel beter. Ik heb al verschillende keren gemerkt dat het een dag na een flinke rit super goed gaat . Ik ben wel iemand die behoorlijk wat trainingsarbeid kan verwerken en ik heb ook flink wat training nodig om enig sinds wat niveau te halen, ik heb helaas te weinig natuurtalent mee gekregen.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 17 apr 2025 13:50

Na een lang en goed trainingsblok kan een week niets doen echt geen kwaad.
Gooi daar je eigen sausje overheen wat je fijn vind.

Ik vind het altijd wel aardig als ik bv een zaterdag de grote dag had om de woensdag nog even een uur an anderhalf te rijden met een blokje 2 a 3 min FTP en een paar sprintjes.

Wat ik vooral heb moeten leren is dat je door de week rust veel hogere hartslag waardes hebt (tenminste ik) zeker het eerste uur kon ik daar wel onzeker van worden. Nu weet ik het. Door het uitgeruste gevoel kon ik ook veel harder en moest ik mezelf erg beheersen om de eerste twee uur niet als een commeet van start te gaan.

jbams
Forum-lid

jbams 17 apr 2025 14:22

Thanks!

Op zich wil ik de eerste 100K in Luik heel rustig doen, dus ben niet zo bang om stram te zijn bij de start. Maar over 2 maanden volt een doel waar ik de eerste 20 minuten alles moet geven om in de beste groep te zitten, dus wellicht is daarvoor nu experimenteren wel slim

peteri200
Forum-lid

peteri200 17 apr 2025 15:27

Als er belangrijkere doelen zijn dan lbl dan zou je inderdaad dit eens als een test kunnen zien om te kijken hoe je ergens op reageert. Het is natuurlijk geen garantie dat als je alles exact hetzelfde doet het resultaat of je gevoel dan ook weer exact gelijk is. Maar als je lbl volledig gaat rijden zou ik toch wat voorzichtig zijn om al te hard te starten. En je moet ook gewoon vertrouwen hebben in de gedane trainingsarbeid, als je die goed hebt afgewerkt dan voegt die laatste week niks meer toe aan je conditie.
Wat @wasbeer2006 ook aangeeft is wel goed om in gedachten te houden, doordat je wat uitgeruster bent en mogelijk toch ook wat zenuwachtig (Dat heb ik toch vaak) is je hartslag vaak al wat hoger voor de aanvang van de rit en kan zeker in het begin flink hoger zijn dan je gewend bent.
Ik heb 2 jaar geleden eens een serieus doel van een strandrace hier in de buurt gemaakt, ik stond top aan de start. Echter na 7 km fietsen van de parking naar de start stond ik daar met een rust hs van om en nabij de 110 ondanks dat ik nog 50min in het startvak moest wachten zakte deze niet meer verder terug. (normaal als ik sochtends wakker wordt is mijn rustpols 48) Maar ondanks dat reed ik echt een goede race 10de plek algemeen van de 1500 deelnemers. Met een gem. hs van 175 over 1,5u

jbams
Forum-lid

jbams 17 apr 2025 16:05

de hele LBL, maar die is minder zwaar dan vorig jaar (minder HM) en ik ben beter getrained dan vorig jaar. Dus dat komt wel goed. (Edoch bedankt voor je advies, als jaar kan je bij AGR en LBL genoeg mannen aanwijzen die hun kruit verschieten op de eerste klimmetjes van de dag).

Vorig jaar heb ik de laatste 10 dagen echt weinig gedaan. Join geeft aan meer te doen in de taper, dus dat ga ik braaf volgen dan.

1094
Forum-lid

1094 17 apr 2025 17:26

Fiets-fiets schreef: 16 apr 2025 19:44 Fiets nu tijdje met join. Het gaat op zich prima maar ik heb wel wat twijfels over join level score. Zes maanden geleden gestart op 17. Join level staat nu op 35. Echter het voelt nogal hoog. Ik heb consequent getraind en zal dus best goed scoren op consistentie. Maar een ftp van 3.7 w/kg voelt niet als een join level van 35. Iemand hier ervaring mee?
Ik zit nu met een ftp van 3,9 w/kg op 25 er zit dus meer in dan alleen ftp

Xheanortx
Forum-lid

Xheanortx 17 apr 2025 20:30

Fiets-fiets schreef: 16 apr 2025 19:44 Fiets nu tijdje met join. Het gaat op zich prima maar ik heb wel wat twijfels over join level score. Zes maanden geleden gestart op 17. Join level staat nu op 35. Echter het voelt nogal hoog. Ik heb consequent getraind en zal dus best goed scoren op consistentie. Maar een ftp van 3.7 w/kg voelt niet als een join level van 35. Iemand hier ervaring mee?
Heb je ook recent nog eens een ftp test gedaan toevallig? Hoeveel uren train je per week?

Plaats reactie