Hoi allemaal,
Ik ben van plan om m’n BMC URS een kleine update te geven en wil een verende voorvork gaan monteren (bijv. een RockShox Rudy of iets vergelijkbaars). Tegelijkertijd wil ik ook eens kritisch naar m’n remmen kijken.
Momenteel rij ik met Shimano GRX, en ik vraag me af of het zinvol is om vooraan een 180mm rotor te monteren voor wat extra remkracht, zeker als ik met bepakking en in bergachtig terrein ga rijden.
Weet iemand of een 180mm rotor überhaupt compatibel is met GRX-remklauwen? En zijn er dingen waar ik op moet letten qua montage (zoals adapters of frame/fork clearance)?
Alle input is welkom!
Upgrade naar verende voorvork + vraag over remmen (GRX & 180mm rotor)
-
- Forum-lid
Persoonlijk vind ik upgrade naar Galfer remblokken een grote stap voorwaarts dan upgrade naar 180mm. Als ik mijn fiets alleen zonder bagage zou gebruiken, dan zou 160mm met Galfer standaard (zwart) volstaan maar volgeladen is 180mm wel fijn. De Peak Torque 180mm flat mount adapter is ook nogal duur geworden, 49€.
-
- Forum-lid HC
Ik rijd sinds kort ook met Galfer blokken op al mijn remmen. Sram en Hope.
Hope liet altijd al de blokken bij galfer maken, echter scheelt het 5 eurp per setje.
De blokken geven tov de sram iets meer bite, maar vooral ook iets meer gevoel = beter te doseren.
De opbouw van de remkracht is ook beter dan van de standaard Sram. Bij Shimano gaat dat waarschijnlijk een nog groter verschil zijn.
Combineer ze met Galfer of Hope schijven als je echt goed wilt remmen, Andere merken kunnen ook als het maar geen ice techs van shimano zijn.
Als je in de bergen gaat rijden en bikepacking zou ik voor een 180mm monteren. Het gaat niet eens om de extra remkracht maar ook de hitte die een veel grotere schijf veel beter kwijt kan. Ook kan je die weer beter doseren.
Een geveerde voorvork zou ik dan weer niet doen, uit een paar cm haal je bijna niet aan echt vering. Een cm of 8 a 10 is echt wel het minimale voor goede vering.
Ik zou eerder een breder (MTB) band pakken en daar wat minder lucht in doen. Als je het kwijt kan is een Race King 2.2 een superfijne band. Heel goed op de weg, misschien wel de beste band op nat wegdek, licht en lekbestendig, altijd grip zeker op een gravelbike. dan 1.8 a 2 bar erin uitgaande van een kilo of 100 totaal gewicht. De weerstand is ook heel laag.
Hope liet altijd al de blokken bij galfer maken, echter scheelt het 5 eurp per setje.
De blokken geven tov de sram iets meer bite, maar vooral ook iets meer gevoel = beter te doseren.
De opbouw van de remkracht is ook beter dan van de standaard Sram. Bij Shimano gaat dat waarschijnlijk een nog groter verschil zijn.
Combineer ze met Galfer of Hope schijven als je echt goed wilt remmen, Andere merken kunnen ook als het maar geen ice techs van shimano zijn.
Als je in de bergen gaat rijden en bikepacking zou ik voor een 180mm monteren. Het gaat niet eens om de extra remkracht maar ook de hitte die een veel grotere schijf veel beter kwijt kan. Ook kan je die weer beter doseren.
Een geveerde voorvork zou ik dan weer niet doen, uit een paar cm haal je bijna niet aan echt vering. Een cm of 8 a 10 is echt wel het minimale voor goede vering.
Ik zou eerder een breder (MTB) band pakken en daar wat minder lucht in doen. Als je het kwijt kan is een Race King 2.2 een superfijne band. Heel goed op de weg, misschien wel de beste band op nat wegdek, licht en lekbestendig, altijd grip zeker op een gravelbike. dan 1.8 a 2 bar erin uitgaande van een kilo of 100 totaal gewicht. De weerstand is ook heel laag.
180mm schijven zijn echt overkill. Waar zou je die voor nodig hebben. Afgezien van de vraag of het past.
Voor de vork geldt hetzelfde. Wat denk je ermee te bereiken. Je krijgt er een fiets met een gewijzigde geometrie voor terug en die gaat niet makkelijker bestuurbaar worden. Waarschijnlijk komt je cockpit een stuk omhoog en verandert je stack nogal. Denk aan tractor.
Voor de vork geldt hetzelfde. Wat denk je ermee te bereiken. Je krijgt er een fiets met een gewijzigde geometrie voor terug en die gaat niet makkelijker bestuurbaar worden. Waarschijnlijk komt je cockpit een stuk omhoog en verandert je stack nogal. Denk aan tractor.
hun fietsen.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
Ik denk dat Topic Starter geïnspireerd wordt door de BMC URS 01 LT die met 180mm rotor en (micro-)verende voorvork afgeleverd wordt.
Ik denk ook dat BMC beter wat meer bandbreedte (is nu max 47mm) had voorzien ipv die verende voorvork. 180mm rotor kan geen kwaad maar zoveel levert het niet op als je geen problemen hebt met 160mm.
-
- Forum-lid
Dit is mijn eigen topic.jwkeij schreef: ↑17 apr 2025 20:27 3 pagina’s leesvoer…..
viewtopic.php?p=1667823&hilit=Verende+voorvork#p1667823
Eigenwijs als ik ben ga ik het toch doen, die Rockshox Rudy.
In ieder geval dank voor alle tips en ervaringen, ik ga het proberen met m'n bestaande 160mm schijf.