Enkel gebroken spaak vervangen of alle spaken?
-
- Forum-lid
Één gebroken spaak: gewoon vervangen en kijken hoe lang het houdt.
Als nr 2 en 3 ook sneuvelen is het tijd voor omspaken (in dit geval waarschijnlijk economisch niet rendabel) of een nieuw wiel.
Als nr 2 en 3 ook sneuvelen is het tijd voor omspaken (in dit geval waarschijnlijk economisch niet rendabel) of een nieuw wiel.
- Maatwielen
- Forum-lid
- Contact
Chatten met Vlaamse klant:
Ik: "Is de velg gescheurd of alleen de band?"
Klant: "Enkel band"
Ik: "Sterkte met herstel"
Website: https://www.maatwielen.nl
Maatwielen schreef: ↑29 apr 2025 14:19Chatten met Vlaamse klant:
Ik: "Is de velg gescheurd of alleen de band?"
Klant: "Enkel band"
Ik: "Sterkte met herstel"

Ik las het ook als Enkel gebroken, spaak etc
Mijn ervaring met systeemwielen (specifiek Campa Neuron) is dat als eenmaal 1 spaak de geest geeft, het niet meer goed komt. Misschien als je het gehele wiel opnieuw in laat spaken (waarbij je alleen de gebroken spaak vervangt), je nog een kans maakt, maar voor mij was dit reden om nooit meer met een systeemwiel te gaan rijden.
Samengestelde wielen:
- zijn volledig custom, jij kiest naaf, velg, spaak, spaakpatroon, daarbij kun je varieren van simpel en duurzaam tot super exotisch en licht
- zijn optimaal afgestemd op de rijder
- zijn makkelijk(er) te repareren bij een defect
- hoeven niet veel duurder te zijn dan systeemwielen
Mijn ervaring met systeemwielen (specifiek Campa Neuron) is dat als eenmaal 1 spaak de geest geeft, het niet meer goed komt. Misschien als je het gehele wiel opnieuw in laat spaken (waarbij je alleen de gebroken spaak vervangt), je nog een kans maakt, maar voor mij was dit reden om nooit meer met een systeemwiel te gaan rijden.
Samengestelde wielen:
- zijn volledig custom, jij kiest naaf, velg, spaak, spaakpatroon, daarbij kun je varieren van simpel en duurzaam tot super exotisch en licht
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik heb ooit lang geleden een spaakbreuk gehad bij een Campagnolo Zonda wiel. Uiteraard aan de cassette zijde. Nog 50 km mee naar huis gefietst. Een set reserve spaken gekocht, 6 stuks voor 30 euro. Los waren ze niet te koop. Wiel weer gerepareerd en nog jaar mee gereden. Het kan dus wel.
Maar ik heb ook nog ooit een spaakbreuk gehad bij een Fullcrum en dat wiel kon ik direct weggooien. Die was gewoon super slecht gespaakt.
Maar ik heb ook nog ooit een spaakbreuk gehad bij een Fullcrum en dat wiel kon ik direct weggooien. Die was gewoon super slecht gespaakt.
Live fast; die young. mijn blog
Ik ben al een tijdje aan het sparen voor een Endurace of Defy, daarom dat ik niet snel €200-400 voor een nieuwe wielset wil neertellen.
Maar als de vermoeidheid van spaken vaak gelijk opgaat, dan is enkel, sorry, alleen
die spaak vervangen weggesmeten geld, want dan sta ik binnenkort wellicht weer langs de kant.
Maar als de vermoeidheid van spaken vaak gelijk opgaat, dan is enkel, sorry, alleen

Daarom dat ik op de Canyon Nerve MTB ook gekozen heb voor custom Stan's Flow wielen. Crest en Arch gingen maar tot 90kg als ik me goed herinner.53x11 schreef: ↑29 apr 2025 17:02 Samengestelde wielen:
Ik heb ooit een DT Swiss P1800 wielset aangeschaft nadat mijn oude wielen op waren. Daar betaal je nu 300 euro voor. Ik weeg tussen de 85 en 95kg en ik ben geen voorzichtige rijder
Ik heb besloten alleen die kapotte spaak te vervangen, kost half uurtje werk bij de FM en dan doorsparen voor een Endurace of Defy.
Als opnieuw een spaak zou breken, kan ik nog steeds kijken om de nieuwe fiets vervroegd aan te kopen of alsnog een budget wielsetje te kopen. FM heeft nog een set Miche Excite staan voor €120, wegen wel 2+ kg
Als opnieuw een spaak zou breken, kan ik nog steeds kijken om de nieuwe fiets vervroegd aan te kopen of alsnog een budget wielsetje te kopen. FM heeft nog een set Miche Excite staan voor €120, wegen wel 2+ kg

De breuk van één spaak kan een andere oorzaak hebben dan algemene vermoeiing: een keer een felle tik gehad door een kuiltje een steen tegen gekomen, een kerfje erin (tijdens produktie of gebruik), roest, te veel vervorming tijdens de montage,....
Een kapotte spaak zou ik altijd vervangen. En natuurlijk de spanning van alle spaken checken; de meeste spaken brekn omdat ze te slap gespannen zijn.
-
- Forum-lid
Ik zou gewoon eerst die ene spaak vervangen. Misschien heeft die ooit een tikje gehad. Als spaken blijven breken, kun je altijd nog alles laten herspaksn of een ander wiel kopen.