Standert racefiets?
-
- Forum-lid
Braun in Spijkenisse. Dichtbij en relatief betaalbaar. En om nog een paar andere opties te noemen: St Joris, Jaegher, RIH Sport (bestaan ze nog?)
- harry_sz
- Forum-lid
- Contact
Even wat vragen beantwoorden:
Ik zit vooral naar Standert te kijken omdat ik ze gewoon mooi vind.
En staal (of alu) rijdt wel comfortabeler dan carbon volgens mij.
Vroeger reed ik een stalen Pinarello en dat was minder hard dan mijn huidige carbon Pinarello bv.
Dat er ook carbon frames zijn die meer comfort bieden geloof ik. Zeker met de bredere bandenopties van tegenwoordig.
Maats heeft trouwens geen Standert te koop. Daarvoor moet je naar Berlijn (of online).
Ze hebben komende weken een event met Standert.
Pegoretti vind ik erg mooi, maar ook daar vraag ik me af hoeveel echte value for money je krijgt.
Hij is gewoon 1 van de weinigen die nog echt staal maakt in Italië, terwijl alle merken dat vroeger deden.
Maar dit is wel echt schitterend vind ik :
https://dariopegoretti.com/pegoretti-day-is-done
Wordt alleen wel heel snel een fiets van 10K en dan doe je nog zuinig aan met de onderdelen.
Ik zit vooral naar Standert te kijken omdat ik ze gewoon mooi vind.
Vroeger reed ik een stalen Pinarello en dat was minder hard dan mijn huidige carbon Pinarello bv.
Dat er ook carbon frames zijn die meer comfort bieden geloof ik. Zeker met de bredere bandenopties van tegenwoordig.
Maats heeft trouwens geen Standert te koop. Daarvoor moet je naar Berlijn (of online).
Ze hebben komende weken een event met Standert.
Pegoretti vind ik erg mooi, maar ook daar vraag ik me af hoeveel echte value for money je krijgt.
Hij is gewoon 1 van de weinigen die nog echt staal maakt in Italië, terwijl alle merken dat vroeger deden.
Maar dit is wel echt schitterend vind ik :
https://dariopegoretti.com/pegoretti-day-is-done
Wordt alleen wel heel snel een fiets van 10K en dan doe je nog zuinig aan met de onderdelen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Die eerste zin is echt wel achterhaald. En brede banden maken op elke fiets verschil, of die nu van alu/carbon/staal is.harry_sz schreef: ↑01 mei 2025 07:54
Je moet staal kopen ondat je het mooi vindt, elke andere reden is smoezen zoeken

Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
- thestudent
- Forum-lid HC
Pegoretti is wel weer een hele andere klasse fiets dan een standert. Overigens denk ik dat die standert stalen frames eigenlijk best prima zijn. Het is gewoon een columbus life/spirit mix frame, waarschijnlijk wel gelast in Taiwan, maar die taiwanezen kunnen prima lassen en zijn consistenter dan een Italiaan vlak na zijn eerste dubbele espresso van de maandagmorgen. In dat opzicht zal een Cinelli Nemo Tig niet veel anders rijden. Een standert trek je als het ware zo uit het schap op een Pegoretti zal je enkele maanden moeten wachten op levering en er ook flink voor moeten betalen. En dan maak je er ook een echt kunstwerk van. En dat terwijl de legende himself er niet meer is. Een custom fiets hoeft niet per se veel beter te rijden dan eentje in standaard maat.
De alu frames van Standert worden wel ergens in Italië gelast, dedacciai aluminium, lijkt me dezelfde plek als waar mijn Mason bokeh vandaan komt. De kwaliteit van afwerking en lakwerk van de Mason was bij mij zeer goed. Alleen de Bokeh is als gravelbike niet licht. En verkijk je er niet op. Die standert alu frames zijn knetterstijf en niet comfortabel. Die fiets wordt als criterium smijt machine in de markt gezet ( voor mensen die dan weer geen criteriums rijden )
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- thestudent
- Forum-lid HC
Staal rijdt wel anders. Zeker als het nog enigszins smalle niet te stijve buizen zijn.daniel1975 schreef: ↑01 mei 2025 08:07Die eerste zin is echt wel achterhaald. En brede banden maken op elke fiets verschil, of die nu van alu/carbon/staal is.harry_sz schreef: ↑01 mei 2025 07:54
Je moet staal kopen ondat je het mooi vindt, elke andere reden is smoezen zoeken![]()
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ik gooi mijn favoriete framebouwer er maar weer eens in!
Leesvoer: https://windcycleworks.nl/staal/
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
Persoonlijk vind ik dat die weer te veel slope heeft in zijn 'basis' frames.jwkeij schreef: ↑01 mei 2025 12:23 Ik gooi mijn favoriete framebouwer er maar weer eens in!
- harry_sz
- Forum-lid
- Contact
Ik had inmiddels wat meer gelezen over die Kreissage RS en dat lijkt idd een hardcore fiets te zijn.
Mss is een Triebwerk voor mij dan de betere optie. Maar mss is die wat aan de zware kant?
Bedankt voor alle tips en linkjes.
Veel van die kleine merken (zoals Braun. Fairlight en Wind) ken ik niet terwijl ze wel leuk spul maken.
Ik hou verder wel van de classic look van die stalen frames, maar wil wel graag zoveel mogelijk kabels door het frame en niet buitenlangs. Ik hou wel van die cleane look van sommige Canyons, waar je geen enkele kabel ziet bv.