Ik ben van plan om de groep op mijn campagnolo centaur te veranderen van 53/39 naar een compact groep van 50/34.
Wat kan/mag een dergelijke omschakeling mij kosten, zodat ik niet teveel betaal ?
De ene fietsenhandelaar raadt mij aan om een originele groep van Campagnolo te monteren, een ander stelt het merk Stronglight voor. Heeft iemand ervaringen met dit merk, positieve of negatieve ?
van 53/39 naar 50/34 compact
-
- Forum-lid
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 23 feb 2007 10:20
Misschien moet je wat meer gegevens neerzetten. bouwjaar, cassette, wat er eventueel nog versleten is.
Toevallig vorige week naar geïnformeerd. Om je een indicatie te geven de prijzen bij mijn fm en met mijn specificatie's. Van Veloce UT 10s-53/39 (Alu) > Centaur UT 10s-50/34 (Alu)
€195 incl. montage, lagercups maar zonder persoonlijke korting. Extra vermelding: huidige cassette 13-29 en achterderrailleur medium kunnen blijven. Kan overigens ook voor een Campagnolo triple crankstel (Alu) kiezen waarbij de prijs gelijk zal zijn.
€195 incl. montage, lagercups maar zonder persoonlijke korting. Extra vermelding: huidige cassette 13-29 en achterderrailleur medium kunnen blijven. Kan overigens ook voor een Campagnolo triple crankstel (Alu) kiezen waarbij de prijs gelijk zal zijn.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.
Je kunt toch ook gewoon een Centaur UT Compact crank kopen. Oude crank eraf en nieuwe erop is zo gebeurd met Ultra Torque. Even voorderailleur iets stellen (moet iets omlaag om dicht genoeg bij de kettingbladen te staan) en je bent klaar. Een Centaur UT Compact kost als je een beetje rondshopt iets van 125 euro (bijvoorbeeld hier: http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... ;orderby=2)
-
- Forum-lid
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 23 feb 2007 10:20
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Om teleurstelling qua functioneren te voorkomen, let s.v.p. bij het ombouwen op onderstaande punten. Aangezien je geen info geeft over bouwjaar van je onderdelen, noch over de gebruikte cassette, geef ik mogelijk ook wat in jouw geval niet relevante informatie.
Campa gebruikt t/m modeljaar 2007 voor de Compact-configuratie een special CT-voorderailleur (in 2007 van het QS-type). Wellicht dien je dus een nieuwe voorderailleur aan te schaffen om schakelproblemen te voorkomen. Vanaf modeljaar 2009 zijn de voorderailleurs voor zowel "normale" als voor CT-crankstellen te gebruiken, dus er is maar één type. Een QS-voorderailleur werkt overigens ook met een niet-QS Ergopower-greep, echter je dient dan in twee stappen op te schakelen (gaat in praktijk goed, heb ik zelf ook).
Als je een cassette t/m 29 tanden gebruikt, moet je "officieel" een medium-arm achterderailleur gebruiken. Misschien werkt een short-arm ook wel, daar heb ik geen ervaring mee, doch ik zou zelf de gok niet snel wagen. Rijd zelf sinds 2006 met de Centaur CT-groep. Bevalt goed, kom er goed mee "omhoog", ook lastige beklimmingen zoals de Ventoux, Mont du Chat, Furka e.d. Mijn advies is wel om goed bij elkaar passende componenten te kiezen, aangezien een compact-groep in het algemeen wat kritischer is bij het schakelen met de voorderailleur (geldt dus niet alleen voor Campa).
Succes!
Campa gebruikt t/m modeljaar 2007 voor de Compact-configuratie een special CT-voorderailleur (in 2007 van het QS-type). Wellicht dien je dus een nieuwe voorderailleur aan te schaffen om schakelproblemen te voorkomen. Vanaf modeljaar 2009 zijn de voorderailleurs voor zowel "normale" als voor CT-crankstellen te gebruiken, dus er is maar één type. Een QS-voorderailleur werkt overigens ook met een niet-QS Ergopower-greep, echter je dient dan in twee stappen op te schakelen (gaat in praktijk goed, heb ik zelf ook).
Als je een cassette t/m 29 tanden gebruikt, moet je "officieel" een medium-arm achterderailleur gebruiken. Misschien werkt een short-arm ook wel, daar heb ik geen ervaring mee, doch ik zou zelf de gok niet snel wagen. Rijd zelf sinds 2006 met de Centaur CT-groep. Bevalt goed, kom er goed mee "omhoog", ook lastige beklimmingen zoals de Ventoux, Mont du Chat, Furka e.d. Mijn advies is wel om goed bij elkaar passende componenten te kiezen, aangezien een compact-groep in het algemeen wat kritischer is bij het schakelen met de voorderailleur (geldt dus niet alleen voor Campa).
Succes!
60 x Ventoux
Met een 29 schakelen met korte kooi derailleur is geen probleem .Ik zou gewoon
het compact krankstel veranderen en dat gaat met een gewone voorderailleur .
Alleen als je snel wil schakelen van binnen naar buitenblad of andersom wil de ketting er wel eens af gaan .Ik heb het zo opgelost dat ik hier met een namaak 39 van TA rij samen met de 50 en dat geeft geen probleem .Als ik de bergen inga
gebruik ik de 34-36 en geeft dat schakelen geen probleem omdat ik dan niet snel moet schakelen .
het compact krankstel veranderen en dat gaat met een gewone voorderailleur .
Alleen als je snel wil schakelen van binnen naar buitenblad of andersom wil de ketting er wel eens af gaan .Ik heb het zo opgelost dat ik hier met een namaak 39 van TA rij samen met de 50 en dat geeft geen probleem .Als ik de bergen inga
gebruik ik de 34-36 en geeft dat schakelen geen probleem omdat ik dan niet snel moet schakelen .
Had standaard op mijn Chorus 11 speed een 11-25 cassette zitten, nu een 12-29 aangeschaft en op mijn Easton wielen gezet. Dit kan gewoon, de lengte van de derailleur achter is voldoende?
Nog een 2de vraag, nu heb ik 52/39 voor en wil ook een compact crank 50/34 aanschaffen.
Is het omzetten zelf te doen en kan mijn huidige voorderailleur dit ook aan?
Nog een 2de vraag, nu heb ik 52/39 voor en wil ook een compact crank 50/34 aanschaffen.
Is het omzetten zelf te doen en kan mijn huidige voorderailleur dit ook aan?