Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Binnenbandje wisselen

chassepatate
Forum-lid

Gebruikersavatar chassepatate 02 dec 2009 09:58

Tja, waar laat jij je huissleutels, mobiele telefoon, geld, energierepen, multitools, bandenpomp en je banaan dan?
Volgens mij gaat dat sowieso niet in een zadeltasje passen, wel een grappig gezicht lijkt mij, een zadeltasje met een banaan die er half uitsteekt.... ;-)

tiest
Forum-lid HC

tiest 02 dec 2009 10:14

Die ringetjes zijn gemaakt om weg te gooien...

En anders evt later monteren;).

utflecht
Forum-lid

utflecht 02 dec 2009 18:02

@Chasse Patate
huissleuteltje,10euro en 3 inbussleuteltjes gaan wel in dat Continentaltasje.
Multitool ooit nodig gehad onderweg?
telefoon mee...?
En repen en bananen vormen 'n prima airbag, haha.

jaapieo
Forum-lid

jaapieo 02 dec 2009 18:11

huissleuteltje,10euro en 3 inbussleuteltjes gaan wel in dat Continentaltasje. -maatje 1mX1m?
Multitool ooit nodig gehad onderweg?- jup, keer ketting door de midden en een keer een scheve voorderaileur gehad dus altijd handig!
telefoon mee...? - tot dat je een keer in de sloot ligt ja!
En repen en bananen vormen 'n prima airbag, haha.- Klopt, als je er daarna nog van wilt eten heb je een papje ala blender!

leuke vragenlijst ;)
mijn Flickr

utflecht
Forum-lid

utflecht 02 dec 2009 18:32

Tjee....ketting gebroken, scheve derailleur, de sloot in..pfftt..jij maakt nog s wat mee...
heb de afgelopen 25.000km 1 lek bandje gehad...;-))

Enne..dat past echt in zo'n Conti tasje...

chassepatate
Forum-lid

Gebruikersavatar chassepatate 02 dec 2009 21:14

Dan kan je dat ene bandje ook nog wel kwijt in 1 van je 3 achterzakken...

bibske
Forum-lid

bibske 04 dec 2009 13:55

Sleutels, multitool, mobiel, bandje, bandenlichters in een materiaalbidon, pomp naast de bidonhouder, eten en een regenjasje in achterzak.

morel
Forum-lid

morel 05 dec 2009 01:41

Vvoister schreef:Even een wat vreemde vraag misschien. Als ik een binnenband wissel draai ik voordat ik de binnenband oppomp eerst het ventiel helemaal vast op de velg dmv het ringetje. Is dat juist? Ik vraag me af of je misschien niet beter eerst de band op kan pompen en daarna het ringetje vast draaien. Wellicht dat er anders te veel spanning op het ventiel komt door de druk van de band? Of maakt het geen verschil?

Als ik ga fietsen pomp ik mijn band op naar 7 bar (ik weeg 90 Kg). Op welke spanning zetten jullie een band voor het fietsen?

Hoi,

het "ringetje" draai je er op (als je dat tenminste nodig vind) als je de band opgepompt hebt.
Als je de binnenband n.l. gemonteerd hebt moet je het ventiel eerst hellemaal even naar boven in de buitenband duwen, om er zeker van te zijn dat de binnenband ter hoogte van het ventiel niet tussen buitenband en velg geklemd zit.
Daarna pas pompen en indien je het nodig vind om het moertje aan te brengen dan doe je dat.
Michelin beveelt aan om géén moertjes te monteren omdat zij vinden dat de binnenband op die plaats vrij moet kunnen bewegen.
vandaar ook dat de bibjes van dat merk géén schroefdraad hebben om een moertje op te draaien.
Maar veel mensen hebben daar een andere mening over.............
Succes met het pompen.

Grtz,
Morel.

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 05 dec 2009 02:02

Morel schreef:
Vvoister schreef:Even een wat vreemde vraag misschien. Als ik een binnenband wissel draai ik voordat ik de binnenband oppomp eerst het ventiel helemaal vast op de velg dmv het ringetje. Is dat juist? Ik vraag me af of je misschien niet beter eerst de band op kan pompen en daarna het ringetje vast draaien. Wellicht dat er anders te veel spanning op het ventiel komt door de druk van de band? Of maakt het geen verschil?

Als ik ga fietsen pomp ik mijn band op naar 7 bar (ik weeg 90 Kg). Op welke spanning zetten jullie een band voor het fietsen?

Hoi,

het "ringetje" draai je er op (als je dat tenminste nodig vind) als je de band opgepompt hebt.
Als je de binnenband n.l. gemonteerd hebt moet je het ventiel eerst hellemaal even naar boven in de buitenband duwen, om er zeker van te zijn dat de binnenband ter hoogte van het ventiel niet tussen buitenband en velg geklemd zit.
Daarna pas pompen en indien je het nodig vind om het moertje aan te brengen dan doe je dat.
Michelin beveelt aan om géén moertjes te monteren omdat zij vinden dat de binnenband op die plaats vrij moet kunnen bewegen.
vandaar ook dat de bibjes van dat merk géén schroefdraad hebben om een moertje op te draaien.
Maar veel mensen hebben daar een andere mening over.............
Succes met het pompen.

Grtz,
Morel.

+1

Eindelijk iemand die zich houdt aan het onderwerp van deze topic.....het gaat om de vraag of je het ringetje vóór het oppompen vast hoort te draaien.
Ik sluit me volledig aan bij Morel, zo hoort het inderdaad.

Ik heb zelf ooit een keer de ervaring 'mogen meemaken' dat ik steenkouwe handen had en ik het ringetje met geen mogelijkheid meer loskreeg (zand/pekel) etc......sinds die tijd dus geen ringetjes meer.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

vvoister
Forum-lid

Gebruikersavatar vvoister 05 dec 2009 13:37

Dank voor de reacties. Ringetjes niet los krijgen..........daar heb ik niet eens bij stil gestaan. Ik draaide tot nu toe altijd eerst het ringetje van alvorens te gaan pompen. Ik denk dat ik ze er maar gewoon af laat. Thanks!
Specialized tarmac sl4 expert
Trek 2.5
Vainqueur du Géant de Provence

kome
Forum-lid

kome 05 dec 2009 19:28

Soms gebeurt het dat het ventiel een vervelend geluid veroorzaakt tegen de velg.
Dit is eenvoudig op te lossen door het ringetje er op te draaien.

morel
Forum-lid

morel 05 dec 2009 21:27

KOME schreef:Soms gebeurt het dat het ventiel een vervelend geluid veroorzaakt tegen de velg.
Dit is eenvoudig op te lossen door het ringetje er op te draaien.

Op Michelin bibjes heb je geen schroefdraad:rolleye:

Even het ventiel een jasje aandoen (intapen) helpt tegen rammelen !

grtz,
Morel

Plaats reactie