Tubes for Dummies
bobbel bij ventiel...zal met het gat te maken hebben. De ene band heeft minder canvas bij het ventiel dan de andere. Boortje 8mm en het gaatje iets ruimen. Maar moet je de band er wel weer afhalen. In de praktijk zul je het misschien niet merken.
Complimenten aan FdeGrove: dat Mastik One is echt super spul...veel beter dan de Conti kit. Smeert beter en plakt mooier. Heb er twee sprintertjes op liggen van Conti dat dan wel weer natuurlijk.... Kan niet wachten tot de zon....zucht......
Complimenten aan FdeGrove: dat Mastik One is echt super spul...veel beter dan de Conti kit. Smeert beter en plakt mooier. Heb er twee sprintertjes op liggen van Conti dat dan wel weer natuurlijk.... Kan niet wachten tot de zon....zucht......
ben vandaag een ritje gaan maken op heuvelachtig gebied gedurende een drietal uurtjes en heb eigenlijk geen hobbeltje gevoeld... er zat 9 bar in mijn tubes...
heerlijk gevoel zelfs, weinig rolweerstand, strak maar toch comfortabel en stukken meer grip tijdens het ruwere bochtenwerk in afdalingen dan bandjes (conti GP 4000s bijv...)
en de gele swisstops gaven een solide remwerking in combinatie met de sram force onderdelen...
geslaagde test dus!
heerlijk gevoel zelfs, weinig rolweerstand, strak maar toch comfortabel en stukken meer grip tijdens het ruwere bochtenwerk in afdalingen dan bandjes (conti GP 4000s bijv...)
en de gele swisstops gaven een solide remwerking in combinatie met de sram force onderdelen...
geslaagde test dus!
-
- Forum-lid
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 aug 2009 14:18
Hallo,
Ik heb een vraagje ivm die Vittoria Pitstop. Dat je het zowel preventief als na het lekrijden kan gebruiken weet ik al, maar hoe zit dit dan als je het erin hebt gedaan ?
Moet je gewoon wachten en verspreidt dat spul zich vanzelf binnen de tube of moet je rijden zodat het zich kan verspreiden ?
Ook heb ik al eens gehoord dat tubes vlugger lekrijden en minder lang meegaan dan gewone banden, iemand die hier iets over weet ?
mvg
Laurens
Ik heb een vraagje ivm die Vittoria Pitstop. Dat je het zowel preventief als na het lekrijden kan gebruiken weet ik al, maar hoe zit dit dan als je het erin hebt gedaan ?
Moet je gewoon wachten en verspreidt dat spul zich vanzelf binnen de tube of moet je rijden zodat het zich kan verspreiden ?
Ook heb ik al eens gehoord dat tubes vlugger lekrijden en minder lang meegaan dan gewone banden, iemand die hier iets over weet ?
mvg
Laurens
-
- Forum-lid
- Berichten: 945
- Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24
LaurensBMC schreef: Ook heb ik al eens gehoord dat tubes vlugger lekrijden en minder lang meegaan dan gewone banden, iemand die hier iets over weet ?
In tegendeel juist. Met tubes hoor je juist minder snel lek te rijden.
Over de pittstop ben ik ook wel benieuwd. Zie alleen niet de nut van in om het preventief te gebruiken.
Ik heb mij laatst ook een carbon setje aangeschaft voor tubes sonic ultra 1150gr door de fietsenhandel tubes laten op lijmen vredestein, dat bolt goed, licht.
Maar heb ook een setje sonic c-max 1350gr met ceramische lagers voor bandjes met daarop continental gp4000 en die bollen ook super, zo goed dat ik persoonlijk er geen verschil in voel.
Ik rijd geen wedstrijden wel lange cyclo's en dan blijft de keuze voor bandjes evident, zeker naar vervanging toe, want wat als ik in de marmotte die ik dit jaar rijd met de weliswaar lichte carbon ultra's platval en een reserve tube moet opleggen, een afdaling daarmee...
Met wat rijden de profs eigenlijk als ze gaan trainen, in een wedstijd met tubes, vallen ze plat, hup handje omhoog en een ander erin, als cylosportieve, als ik op 100km van huis zit...en het plaatsen van een tube bevalt je niet, dan voel ik mij zekerder om met bandjes te rijden, en zeg nu zelf zou die 200gram op een totale fiets het verschil maken voor ons ?
Graag raad en daad...
Groeten Calypo
Maar heb ook een setje sonic c-max 1350gr met ceramische lagers voor bandjes met daarop continental gp4000 en die bollen ook super, zo goed dat ik persoonlijk er geen verschil in voel.
Ik rijd geen wedstrijden wel lange cyclo's en dan blijft de keuze voor bandjes evident, zeker naar vervanging toe, want wat als ik in de marmotte die ik dit jaar rijd met de weliswaar lichte carbon ultra's platval en een reserve tube moet opleggen, een afdaling daarmee...
Met wat rijden de profs eigenlijk als ze gaan trainen, in een wedstijd met tubes, vallen ze plat, hup handje omhoog en een ander erin, als cylosportieve, als ik op 100km van huis zit...en het plaatsen van een tube bevalt je niet, dan voel ik mij zekerder om met bandjes te rijden, en zeg nu zelf zou die 200gram op een totale fiets het verschil maken voor ons ?
Graag raad en daad...
Groeten Calypo
Calypo, ik zit in dezelfde situatie als jij. Heb een Easton EC90SL wielset overgenomen van Casran. Het rijdt erg lekker, en fenomenaal met accelaratie, maar dit heeft ook grotendeels te maken met gewichtsbesparing. Ik merk wel een verschil met de Sprinter tubes en grand prixs.
Een geluk hier in Dubai is dat er vaak een support auto meerijdt. De wegen zijn hier ook heel goed, dus veel mensen rijden met tubes! Mocht pitstop niet helpen, dan kun je worst case de auto instappen.
Wanneer ik alleen train, dan vind ik persoonlijk een clincher fijner, maar meer omdat ik nog niet heel ervaren ben met tubes. Prof's trainen overigens ook overwegend gewoon op clinchers. Was van de week bij de start van Tour of Qatar en daar reden sommige teams gewoon met clincher wielen!?
De Marmotte ga ik dit jaar ook met clinchers rijden. Puur voor het gevoel en de angst dat je de afdaling in gaat met een nieuwe tub. Mocht je nl een tube moeten vervangen (omdat gat te groot is), dan mag je slechts hopen dat de laatste lijmresten de 'nieuwe' tub goed kan houden met 80km/u in een afdaling...
Een geluk hier in Dubai is dat er vaak een support auto meerijdt. De wegen zijn hier ook heel goed, dus veel mensen rijden met tubes! Mocht pitstop niet helpen, dan kun je worst case de auto instappen.
Wanneer ik alleen train, dan vind ik persoonlijk een clincher fijner, maar meer omdat ik nog niet heel ervaren ben met tubes. Prof's trainen overigens ook overwegend gewoon op clinchers. Was van de week bij de start van Tour of Qatar en daar reden sommige teams gewoon met clincher wielen!?
De Marmotte ga ik dit jaar ook met clinchers rijden. Puur voor het gevoel en de angst dat je de afdaling in gaat met een nieuwe tub. Mocht je nl een tube moeten vervangen (omdat gat te groot is), dan mag je slechts hopen dat de laatste lijmresten de 'nieuwe' tub goed kan houden met 80km/u in een afdaling...
Hoi,
Gek genoeg, of misschien net niet, voel ik me 100 keer meer gerustgesteld met tubes bij het afdalen aan 75km/u dan met clinchers.
Zelfs met een reserve tube.
Ook het vervangen van een tube doe ik veel liever dan een binnenbandje wisselen.
Oefening baart kunst.
Ciao,
Gek genoeg, of misschien net niet, voel ik me 100 keer meer gerustgesteld met tubes bij het afdalen aan 75km/u dan met clinchers.
Zelfs met een reserve tube.
Ook het vervangen van een tube doe ik veel liever dan een binnenbandje wisselen.
Oefening baart kunst.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 08 dec 2008 16:33
Zou iemand mij kunnen helpen ...
Ik ben op zoek naar een reservetube voor onderweg, velgen zijn 30mm hoog dus liefst ventiel van +/- 50mm en met verwijderbaar ventiel zodat ik no tubes kan toevoegen indien nodig. Ik ging bij Bike components het één en ander bestellen dus als ik daar mijn gading kan vinden zou dat fijn zijn. Als het elders is hoor ik het wel. Ik rij nu met Veloflex Carbon tubes (zaten er standaard op), wat een beetje boven mij stand is als gewone wielertoerist . Het mag dus een categorie lager zijn al weet ik niet goed wat te verwachten van een goedkopere tube. Het is ook niet de bedoeling om de goedkoopste tube erop te gooien want dan kan ik beter met bandjes rijden.
En een 2e vraagje, ik zie dat ze lijm hebben voor gewone velgen en voor carbonvelgen, is dat alleen marketing of vraagt een carbonvelg deze speciale lijm?
Ik ben op zoek naar een reservetube voor onderweg, velgen zijn 30mm hoog dus liefst ventiel van +/- 50mm en met verwijderbaar ventiel zodat ik no tubes kan toevoegen indien nodig. Ik ging bij Bike components het één en ander bestellen dus als ik daar mijn gading kan vinden zou dat fijn zijn. Als het elders is hoor ik het wel. Ik rij nu met Veloflex Carbon tubes (zaten er standaard op), wat een beetje boven mij stand is als gewone wielertoerist . Het mag dus een categorie lager zijn al weet ik niet goed wat te verwachten van een goedkopere tube. Het is ook niet de bedoeling om de goedkoopste tube erop te gooien want dan kan ik beter met bandjes rijden.
En een 2e vraagje, ik zie dat ze lijm hebben voor gewone velgen en voor carbonvelgen, is dat alleen marketing of vraagt een carbonvelg deze speciale lijm?
Stevens SLC Team Ultegra SL
Hoi,
Bij Bike-Components ga je niet veel vinden behoudens enkele dure Conti en Schwalbe tubes.
Persoonlijk neem ik een Schwalbe Montello (spotgoedkoop) mee of een gebruikte Veloflex Carbon.
Die speciale lijm van Conti is peperduur, kan je veel beter Vittoria Mastik One gebruiken. Die hecht prima op alu en carbon.
Ciao,
Bij Bike-Components ga je niet veel vinden behoudens enkele dure Conti en Schwalbe tubes.
Persoonlijk neem ik een Schwalbe Montello (spotgoedkoop) mee of een gebruikte Veloflex Carbon.
Die speciale lijm van Conti is peperduur, kan je veel beter Vittoria Mastik One gebruiken. Die hecht prima op alu en carbon.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 08 dec 2008 16:33
Ik heb eens gekeken voor die Montello maar dat ventiel is slechts 30mm lang, velg is 28mm. Op BC hebben ze een Conti Giro (maar daar lees ik geen goede dingen over), daarnaast hebben ze ook een Conti Sprinter voor 27 euro, dat ziet er al beter uit.
Iemand die met die Conti sprinter rijd of jou mening over deze tube fdegrove? Ik vind ook al nergens hoe lang dit ventiel is, het ziet er lang genoeg uit op deze foto maar zeker ben ik niet.
Ik ga bij BC een heel deel spullen voor de mtb bestellen dus zou daarom ook graag daar een tube meepikken voor het goede weer begint
Iemand die met die Conti sprinter rijd of jou mening over deze tube fdegrove? Ik vind ook al nergens hoe lang dit ventiel is, het ziet er lang genoeg uit op deze foto maar zeker ben ik niet.
Ik ga bij BC een heel deel spullen voor de mtb bestellen dus zou daarom ook graag daar een tube meepikken voor het goede weer begint
Stevens SLC Team Ultegra SL
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Net mijn Vittoria Evo CX'en binnen: 246 en 250 gr: keurig volgens spec dus.
Nu nog mijn wielen, moesten normaal al binnen zijn maar de bestickering was ineens compleet veranderd dus heb ik een setje onbestickerde laten komen.
Van zodra ik de wielen heb volgen foto's.
Nu nog mijn wielen, moesten normaal al binnen zijn maar de bestickering was ineens compleet veranderd dus heb ik een setje onbestickerde laten komen.
Van zodra ik de wielen heb volgen foto's.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.