Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubes for Dummies

alidoekoe
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 11 apr 2007 00:22

alidoekoe 12 mar 2010 11:50

ik heb net 2 vittoria evo cx op mijn amborsio velgen gekit maar wou ook vittoria's op mijn zipps leggen maar zie net dat er geen uitneembaar ventiel in zit , kan het dat nog wel ?
robertoo

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 12 mar 2010 13:51

Hoi,

Bij de nieuwe Vittoria kan je het ventiel in zijn geheel losschroeven.
Je kan dan zo'n verlenger gebruiken zoals in de foto hierboven.
Die monteer je dan op zijn kop en dan schroef je het originele ventiel van Vittoria er nog eens bovenop.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

alidoekoe
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 11 apr 2007 00:22

alidoekoe 12 mar 2010 14:02

oke bedankt !
robertoo

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 14 mar 2010 20:20

Hoi,

Voor de nieuwe Vittoria tubes zijn de ventielen los te verkrijgen in
42 mm. , 80 mm. en 110 mm. en hoef je derhalve verder géén verlengers meer te gebruiken.

Grtz,
Morel.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 14 mar 2010 22:52

Hoi,

Wel niet goedkoop zeg, die Vittoria verlengers.
Beetje rare maten ook.

De 42er is de Vittoria standaard (36mm is de normale maat bij de meeste fabrikanten van tubes) en dan in eens twee masten van formaat.

Ciao, ;)

PS. fdegrove groet Morel en een boel andere dingen....:D
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6369
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 23 mar 2010 12:49

Vandaag een nieuwe tube gelijmd op de Dura Ace C24 wieltjes. Oude Panaracer tube was slecht geworden door Joe's No Flats - wat ik er preventief had ingedaan afgelopen seizoen.

TIP: Nooit doen want over de afgelopen winter is dit spul toch hard geworden wat de latex binnenband die in de tube zat ontzettend stug en niet meer rekbaar heeft gemaakt. Met als gevolg dat bij het oppompen de latex biba is gescheurd. Tube opengeknipt en idd - de binnenband is geheel stug en lijkt wel droog kauwgum.

Nu de nieuwe tube geplakt met Continental tubelijm voor Carbon velgen en moet zeggen dat dit toch wel beter spul is dan de Vittoria mastik die ik eerst had. De Conti lijm trekt veel minder draden en smeert beter dan de Vittoria mastik. Het is wel een bruinige contactlijm net zoals die van Vittoria. Rij ervaring moet ik nog opdoen met de tube/lijm combi want toen ik de wielen kocht zaten de voorgaande tubes er nog op.

En voortaan neem ik wel een voorgelijmde reserve tube mee ipv Joe's No Flats of andere rotzooi die je tubes verzieken.

P.S> voor F de Grove.

Ik moet nog een tweetal of drietal tubes kopen voor reserve en twijfel tussen 2 of 3 stuks:

Veloflex Carbon 2009 > 50 Euro
Vittoria Corsa Evo CX 320 tpi > 45 Euro
Panaracer Extreme Jet > 45 Euro

Qua prijs maakt het niet veel verschil - wellicht is de Vittoria beter wat protectie betreft dan de andere twee.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

eric69
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 21 aug 2008 19:45

eric69 23 mar 2010 22:48

Hallo Rene,

Wat betreft lekbestendigheid denk ik dat er tussen de vittoria evo en veloflex carbon niet veel verschil zit.
Kijk je puur naar het het weggedrag gaat mijn voorkeur uit naar de veloflexen.
Misschien ook nog aan te raden is een vredestein fortezzza pro tricomp of een challenge forte.

groetjes,

Eric

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 23 mar 2010 23:22

Hoi,

Wat bedoel je met "reserve tube" ?

In mijn vocabularium is dat een tube die dient om mee te nemen als reserve in geval van lekrijden maar gezien je keuze betwijfel ik of je dat wel bedoelt.

Wat je keuze betreft, ik ben met Panaracer helemaal niet bekend maar vind de Veloflex Carbon ettelijke malen meer lekbestendig dan de Vittoria CX.
De nieuwe nog minder dan de oude trouwens.

Wat betreft je lijmkeuze, ik hou het bij Vittoria Mastik One. Echt wel de beste lijm, trust me. :D

Mocht je met reservetube dus een vervangtube bedoelen, ik neem gewoon een Schwalbe Milano, Montello of eventueel een nagenoeg versleten Veloflex Carbon mee.

Veloflex komt trouwens met een vernieuwde versie van de Servizio Corse, eentje met zwarte wang en eentje met natuurkleur. Allebei 22mm breed en 350 TPI als het goed is.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6369
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 24 mar 2010 03:06

fdegrove schreef:Hoi,

Wat bedoel je met "reserve tube" ?

In mijn vocabularium is dat een tube die dient om mee te nemen als reserve in geval van lekrijden maar gezien je keuze betwijfel ik of je dat wel bedoelt.

Ciao, ;)


Dat bedoel ik wel - eentje om mee te nemen als ik lek zal rijden maar dan wel als vervanging. De tube blijft er dus opliggen na opnieuw gelijmd te zijn als ik thuis ben. Ik ga geen goedkope tube meenemen voor alleen het lekrijden en ook wil ik 2 tubes thuis hebben op voorraad - voorgelijmd en wel.

Grtz Rene
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 24 mar 2010 03:35

Hoi,

In dat geval zou ik als reservetube gewoon voortborduren op wat je al liefst rijdt.
Stel dat je met Veloflex Carbon rijdt, neem je die ook mee als reserve.

Dat je die reserve dan later opneemt in het rijdend contingent na vakkundige verlijming thuis doet in se niet terzake.

Dus, ja, dat is in mijn ogen een gezonde handelswijze.

Beter dan wat ik doe met mijn goedkope reservetubes zou ik zo zeggen want dat blijkt uiteindelijk het enige wat je met je "el cheapo" tubes doet: je rijdt er uiteindelijk toch nauwelijks mee.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 24 mar 2010 16:08

fdegrove schreef:Hoi,

De nieuwe nog minder dan de oude trouwens.


Wat bedoel je hier precies?
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 24 mar 2010 18:06

Hoi,

Ik bedoel daar mee dat de nieuwe Vittoria CX nog minder lekbestendig zijn dan de oudere versie.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Plaats reactie