Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Software lactaatwaarde

trekkie
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 apr 2006 18:42

trekkie 27 nov 2009 08:59

Hallo,

Is er iemand die weet waar ik een free softwareprogramma (excel of dergerlijke) kan vinden om handmatig lactaatwaardes, HR en Wattage in te geven en zodoende de aerobe en anaerobe drempel te bepalen?

Bedankt

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 27 nov 2009 11:23

Geen idee, maar dat kun je toch ook gewoon zelf berekenen?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

janvr
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 feb 2009 13:32

janvr 30 nov 2009 17:38

[quote="trekkie"]
Is er iemand die weet waar ik een free softwareprogramma (excel of dergerlijke) kan vinden om handmatig lactaatwaardes, HR en Wattage in te geven en zodoende de aerobe en anaerobe drempel te bepalen?[/quote]

Excel is geen gratis programma. Wil je een gratis spreadsheetprog dan kun je dat vinden in OpenOffice.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 nov 2009 20:52

Ik denk dat trekkie meer een Excel sheet bedoeld. Ik kan me echter niet voorstellen dat die er gaat zijn. Ik zie de inspanningsfysiologen altijd gewoon naar de knik in de grafiek zoeken en de getalletjes die sommige programma's zelf verzinnen negeren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 30 nov 2009 20:55

Als ze zelf te berekenen zijn, kan het niet moeilijk zijn om een sheet te maken.



FacebookS3RSSite

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 30 nov 2009 21:38

Het probleem is de interpretatie van de lactaat uitkomsten met het test protocol. Alleen het invullen van je lactaat zegt niet veel.
What makes the boat go faster?

trekkie
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 apr 2006 18:42

trekkie 04 dec 2009 00:01

Wat ik zoek is ongeveer zoals dit programma:
http://lactate-express.com/
Maar 'k wil er gewoon geen 300euro aan hangen

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 04 dec 2009 00:10

[quote="trekkie"]Wat ik zoek is ongeveer zoals dit programma:
http://lactate-express.com/
Maar 'k wil er gewoon geen 300euro aan hangen[/quote]

Maar dat is een profi programmma voor oa bewegingswetenschappers etc. Dan is euro 300 niet duur. Mede gezien de know how en expertise ervan. Dit is niet geschikt voor hobbyisten. Waarom wil je speciaal een programma voor lactaat analyse? Er zijn toch ook andere methoden.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 dec 2009 00:40

Uit de screenshots kan je al wat getallen halen, 2 uurtjes knutselen met Excel en je hebt wel een basaal programma in elkaar zitten wat de meest basale functies bevat.

Maar wat wil je er mee trekkie? Testen bij jezelf uitvoeren? Clubgenoten testen? Of heb je commerciëlen plannen?

Omslagpunt zou ik bijv niet alleen uit lactaarwaardes proberen te halen. Je hebt altijd maar een zeer beperkt aantal meetpunten, terwijl je van de hartslagmeting bijna oneindig veel data hebt. Als je de lactaat waardes tegen het vermogen plot moet er theoretisch een sterke stijging rond het omslagpunt zijn. In de hartslag moet is ook een knik te vinden (als je iets als een Conconi test doet). Heb je ademgasanalyse gegevens dan kan je het respiratory quotient plotten als functie van het vermogen.
Heb je vermogensmeting omdat het een veldtest is en de persoon geen vermogensmeter heeft, schat dan een waarde voor 't frontaal oppervlak en bereken daarmee een theoretische vermogen. Effect hiervan is dat je de assen netjes lineaire houdt.

Kan je ook nog zaken doen als hartslag tegen lactaat uit zetten, geeft interessante grafiekjes. Maar goed als je bovenstaande niet zelf kan verzinnen, kan je van die grafiekjes ook weinig zinnigs aflezen vrees ik.

In de literatuur zijn tal van onderzoeken te vinden over lactaat bij ergometer en loop testen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie