Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Met wat wordt je fiets gepoetst ,

brekson
Forum-lid
Berichten: 1289
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 27 nov 2009 12:08

de zwarten schreef: Nee, serieus, ik weet niet met wat mijn vriendin hem poetst als ik na een regenbui fluitend onder de douche sta en het zand uit mijn oren spoel.


Haha , misschien wel met een schuursponske
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

brekson
Forum-lid
Berichten: 1289
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 27 nov 2009 12:09

tomkolkman schreef:Gewoon siliconen spray, je bent de vegen kwijt en je mat zwarte fiets gaat weer meer glimmen.


Mat moet wel mat blijven hé, dat is althans de bedoeling

Maar ik lees toch dat ik met mijn afwasmiddel niet slecht bezig ben.
Bedankt voor de reaktie's
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 27 nov 2009 13:03

Ik heb twee fietsen. Een mooie nieuwe witte carbon racer die ik altijd poets als die vies is. Gewoon met een sopje van lauw warm water en afwasmiddel. Daarna afspoelen met water en laten opdrogen.

De andere fiets is mijn vuil weer fiets. Die maak ik een paar keer per jaar schoon en het overgrote deel van het jaar is die gewoon vies.
Live fast; die young. mijn blog

bmiller
Forum-lid
Berichten: 752
Lid geworden op: 25 mar 2008 11:47

bmiller 27 nov 2009 14:45

[quote="thja14"]Ik fiets met elk weer en moet er dus regelmatig aan geloven. Sinds een aantal maanden een nieuwe manier van poetsen die me goed bevalt:
Fiets goed nat spuiten, dan met Dasty inspuiten (ontvetter van de Wibra (wel de ontvetterm, niet die ander twee varianten)). Tien minuten wachten, weer afspuiten met veel water (soms nog een enkel plekje met de spons.

Is dasty niet heel agressief?

Ik spuit mijn fiets als hij vies is af met een hoge drukspuit. Daarna even de fiets op de kop houd om het e.v.t. water wat er in is gekomen te laten ontsnappen. Daarna nog even met een lauw sopje en een sponsje. Daarna een emmer lauw water om het sop eraf te halen. Laten drogen en ketting behandelen.
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 27 nov 2009 16:43

Wassen met spons met regenwater en een scheutje detergent erin. Afspoelen met regenwater (laat geen sporen na, na het drogen) en laten drogen

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 27 nov 2009 16:50

Aangezien ik een matzwarte fiets heb, hoeft er niet gepoetst te worden! Alleen goed schoonmaken met warm water met wat afwasmiddel is voldoende. Wel een aardige klus als je met herfstweer fietst, maar ja, hoort erbij!
Eenvoud kenmerkt het ware.

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 27 nov 2009 16:53

Jakkel schreef:Wassen met spons met regenwater en een scheutje detergent erin. Afspoelen met regenwater (laat geen sporen na, na het drogen) en laten drogen


Top!
Ik wilde hier al vragen of er wel eens stilgestaan wordt bij de hoeveelheid (drink)water die gebruikt wordt. Puur uit nieuwsgierigheid, niet om te oordelen. Ik heb zelf ook een emmertje buiten staan. Een sopje waarmee de vloer is gedweild, hergebruik ik voor de schoonmaak van m'n fiets.

Verder gebruik ik afwasmiddel of allesreiniger. Wax en glansmiddeltjes vind ik ook te tijdrovend. Ik zit liever een uurtje extra op 't forum. ;)
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 27 nov 2009 16:59

kaj1500 schreef:
Jakkel schreef:Wassen met spons met regenwater en een scheutje detergent erin. Afspoelen met regenwater (laat geen sporen na, na het drogen) en laten drogen


Top!
Ik wilde hier al vragen of er wel eens stilgestaan wordt bij de hoeveelheid (drink)water die gebruikt wordt. Puur uit nieuwsgierigheid, niet om te oordelen. Ik heb zelf ook een emmertje buiten staan. Een sopje waarmee de vloer is gedweild, hergebruik ik voor de schoonmaak van m'n fiets.

Verder gebruik ik afwasmiddel of allesreiniger. Wax en glansmiddeltjes vind ik ook te tijdrovend. Ik zit liever een uurtje extra op 't forum. ;)




Ik heb een regenput met pomp. Da's heel handig, ook om de moto en de auto te wassen. ;)

cycling-patrick
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 okt 2009 23:10

cycling-patrick 27 nov 2009 17:07

Ik maak mijn fiets helemaal schoon met Cyclon Bionet erg goed spul

sprintbom
Forum-lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 13 aug 2008 11:04

sprintbom 27 nov 2009 17:12

Al meer dan dertig jaar kuis ik mijne fiets met het wonderprodukt "PLEDGE"!

geer
Forum-lid
Berichten: 1064
Lid geworden op: 21 dec 2005 16:29

geer 27 nov 2009 17:20

gebruik (ook) regenwater, beetje gefilterd door de regenton en Ecover afwasmiddel. Dit is ecologisch afwasmiddel en minder meuk dan Dreft en de hele rambam. Plus, ik poets mijn fiets altijd buiten in de tuin, dus is het wel zo vriendelijk om een biologisch afbreekbaar product te gebruiken.
Nou ja; van dat regenwater hoef ik niet uit te leggen...maar toch: het is minder 'hard' en het is minder verspillend. Amen.
De ketting met een klein beetje wasbenzine op een doek.
Voor de bling bling heb ik voor mijn ongelakte frames nog een potje Principia was staan en voor de gelakte fietsen Siliconen spray op een doek.

Ik vind poetsen aan de fiets altijd wel therapeutisch werken....en het resultaat is ook behoorlijk bevredigend.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 27 nov 2009 22:40

Na een rit door de regen was ik mijn fiets met autoshampoo. het vuil vliegt er dan af zelfs van de cassette en de ketting. Daarna opwrijven met een doek.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Plaats reactie