afstellen zitpositie mtb
ik ben ongeveer 1,85 met een binnenbeenlengte van 91 en rijd op een 19,5 inch Trek frame. dit zijn wel vrij lange frames, en ik heb een stuurpenlengte van 100, dus als je 1,91 bent en dan een 20 inch hebt, met een stuurpenlengte van 120 lijkt me dat niet zo heel gek hoor. ik zit zelf redelijk diep, zeker omdat het stuur best laag staat. mijn advies, probeer gewoon eens een paar stuurpenlengtes en hoogtes van de stuurpen tot je je prettigste zitpositie hebt gevonden, heeft mij ook wel wat tijd gekost om goed te zitten.
Wat betreft de zitpositie, waarom zijn vrijwel alle of heel veel mountainbikes zo afgesteld dat het stuur boven het zadel uitkomt ? Hoog stuur, laag zadel.
Ben nu hier aan het kijken, maar op veel andere sites zie ik ze eigenlijk ook allemaal zo afgesteld.
Ik heb zelf geen mtb en ook nooit echt serieus op gereden, maar zie mezelf eerder met een drop rijden eigenlijk.
Of is zo'n drop leuk totdat je moet gaan afdalen ?
Ben nu hier aan het kijken, maar op veel andere sites zie ik ze eigenlijk ook allemaal zo afgesteld.
Ik heb zelf geen mtb en ook nooit echt serieus op gereden, maar zie mezelf eerder met een drop rijden eigenlijk.
Of is zo'n drop leuk totdat je moet gaan afdalen ?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Heb vorig jaar een bg-fit meting gedaan van specialized bij aankoop van mijn wedstrijd-mtb en kreeg toen het advies om de zelfde afstelling op de racefiets te nemen. Als de afstand van je zadel tot je stuur niet uitkomt met een 120mm stuurpen kun je ook nog een setback zadelpen erbij nemen.
misschien dat je iets hebt aan een voorbeeld
[img=http://94.100.121.94/617500001-61755000 ... _JrW2.jpeg]
misschien dat je iets hebt aan een voorbeeld
[img=http://94.100.121.94/617500001-61755000 ... _JrW2.jpeg]
the older i get the faster i used to be
-
- Forum-lid
- Berichten: 3500
- Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11
AndreasG schreef:Enige tijd geleden via internet een mtb gekocht. Maar het probleem is dat ik nog niet echt een lekkere zit positie heb kunnen vinden. Moet ik gewoon dezelfde afstellingen nemen als mjin racefiets?? of gelden er juist voor de mtb iets andere regels wat de zit positie betreft.
Eventuueel een linkje of een goed adres bij een fietsenmaker in de kop van noordholland voor een prof. meting. In iedergeval graag hulp.
De vraag is ook wat je gaat doen op de mountainbike: kies je voor toeren of echt racen en wellicht wedstijden?
Bij toeren kan je het stuur wat hoger laten en het zadel lager zetten voor een aangenamere zit. Kies je voor racen dan zit ik liever hoger op het zadel en de stuurpen zo laag mogelijk. Liever een framemaat dan die iets kleiner is dan het advies van de FM.
Maar ook dat laatste is persoonlijk. Ik ben 1.74 meter en heb een framemaat van 45 cm.
Amclassic-fan schreef:Stuur staat gewoon lager dan 't zadel, behalve bij DownHill fietsen.
Ok, bedankt, op een gegeven moment ga ik toch twijfelen, op veel sites staat het zadel gelijk of lager (bij de FM nog niet op gelet..).
Zelfde afstelling als op de racefiets klinkt me ook wel goed in de oren, helpt me er ook aan herinneren dat ik die even moet vastleggen voordat ik een mountainbike ga kopen.erwinvr6 schreef:...zelfde afstelling op de racefiets te nemen. Als de afstand van je zadel tot je stuur niet uitkomt met een 120mm stuurpen kun je ook nog een setback zadelpen erbij nemen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 20 feb 2010 00:43
- Locatie: Duluth, MN, USA
Zonder jou in levende lijve te onderzoeken en op de fiets (stevig) te zine trappen kan niemand een goede pasvorm annbevelen.
er is geen enkel bewijs dat een bepaalde lengte stuurpen oid beter of slechter rijdt. Er is wel veel onderzoek dat aangeeft dat de positie op de fiets van invloed is op de prestatie. Ook is goede mtb techniek een zaak van extreem gewichts verplaatsen, van voor naar achter en omhoog en omlaag. Het is dus bij een mtb extra belangrijk om in het midden van de 'range of motion' te zitten.
Je kunt niet zomaar maten overnemen van een andere fiets, tenzij die hetzelfde zadel heeft(geen slecht idee), zelfde crankstel, pedalen schoenen en stuur.
Zo systeem met dingen opmeten geeft een aardig uitganspunt, als je geen aparte fysieke belemmeringen hebt kom je daarmee in ieder geval op het juiste frame.
Een echte pas sessie behelst echter geen centimeters op meetlinten ed!
Een correcte pas sessie krijg je door van te voren een physiek onderzoek te doen, en dan te kijken naar de fietser onder inspanning. Ik ben zelf BG-fitter Amerika en ik weet dat het ook in Nederland gedaan word. (zie ook vorige reaktie) Ga dan wel voor de 3D of XYZ meting, anders is het half werk.
er is geen enkel bewijs dat een bepaalde lengte stuurpen oid beter of slechter rijdt. Er is wel veel onderzoek dat aangeeft dat de positie op de fiets van invloed is op de prestatie. Ook is goede mtb techniek een zaak van extreem gewichts verplaatsen, van voor naar achter en omhoog en omlaag. Het is dus bij een mtb extra belangrijk om in het midden van de 'range of motion' te zitten.
Je kunt niet zomaar maten overnemen van een andere fiets, tenzij die hetzelfde zadel heeft(geen slecht idee), zelfde crankstel, pedalen schoenen en stuur.
Zo systeem met dingen opmeten geeft een aardig uitganspunt, als je geen aparte fysieke belemmeringen hebt kom je daarmee in ieder geval op het juiste frame.
Een echte pas sessie behelst echter geen centimeters op meetlinten ed!
Een correcte pas sessie krijg je door van te voren een physiek onderzoek te doen, en dan te kijken naar de fietser onder inspanning. Ik ben zelf BG-fitter Amerika en ik weet dat het ook in Nederland gedaan word. (zie ook vorige reaktie) Ga dan wel voor de 3D of XYZ meting, anders is het half werk.
erwinvr6 schreef:Heb vorig jaar een bg-fit meting gedaan van specialized bij aankoop van mijn wedstrijd-mtb en kreeg toen het advies om de zelfde afstelling op de racefiets te nemen. Als de afstand van je zadel tot je stuur niet uitkomt met een 120mm stuurpen kun je ook nog een setback zadelpen erbij nemen.
misschien dat je iets hebt aan een voorbeeld
[img=http://94.100.121.94/617500001-61755000 ... _JrW2.jpeg]
maar als je een setback neemt, komt toch ook je zadel verder naar achteren??
uitgangspunt is toch in eerste instantie de achterwaartse stand van je zadel tov je crank? En daarna de lengte van het zadel tot de stuurpen/stuur?