stuurpenlengte + fietspositiemeting??
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
54+120.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
![Afbeelding](http://www.corniel.nl/zzz/fora/smiley_campabinieri.gif)
-
- Forum-lid
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 20 okt 2009 18:14
In Den Bosch is het een 'fietsblessure consult', dus dat kun je in de meeste gevallen terugkrijgen van de verzekering.
-
- Forum-lid
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 17 mei 2007 17:05
Ik zou een 55 nemen met 11cm stuurpen (heb ik trouwens ook)
Maarja,bestaat mischien niet in het merk dat je graag had genomen.
Maarja,bestaat mischien niet in het merk dat je graag had genomen.
Vraag is niet echt te beantwoorden want je geeft zelf ook al aan dat de drop meegenomen moet worden. Een frame met 56 cm bovenbuis zal ook een langere balhoofdbuis hebben tov een 54 cm bovenbuis.
Als je de drop kan hebben zou ik een 54cm frame kiezen, dan kun je volgens mij makkelijker spelen met de stuurpen, 110 of 130mm. Bij een 56 cm bovenbuis zul je dan tussen 90mm en 110mm zitten waarbij een 90mm een heel ander stuurgedrag op gaat leveren.
Daarnaast zal een 120mm stuurpen ook wat meer stabiliteitsgevoel geven dan een 100mm pen (persoonlijke ervaring)
Wat betreft de eerder genoemde 160 euro om een fiets mee te kunnen krijgen om te testen. Ik neem aan dat je dit bedrag weer terug krijgt (korting) als je de fiets ook daadwerkelijk koopt.
Wat zijn de maten van je huidige fiets of heb je nog helemaal geen fiets?
Als je de drop kan hebben zou ik een 54cm frame kiezen, dan kun je volgens mij makkelijker spelen met de stuurpen, 110 of 130mm. Bij een 56 cm bovenbuis zul je dan tussen 90mm en 110mm zitten waarbij een 90mm een heel ander stuurgedrag op gaat leveren.
Daarnaast zal een 120mm stuurpen ook wat meer stabiliteitsgevoel geven dan een 100mm pen (persoonlijke ervaring)
Wat betreft de eerder genoemde 160 euro om een fiets mee te kunnen krijgen om te testen. Ik neem aan dat je dit bedrag weer terug krijgt (korting) als je de fiets ook daadwerkelijk koopt.
Wat zijn de maten van je huidige fiets of heb je nog helemaal geen fiets?
Ik weet niet waar de TS woont maar hij kan bijv bij het Canyon Testcentrum in Heerlen een afspraak maken om daar 2 uur op een Canyon te rijden. Kost je geloof ik 20 euro. Als je nu de afspraak maakt 2 verschillende fietsen te kunnen testen dan heb je met beide een uur en kun je redelijk goed uitzoeken wat voor maat bij jou het beste gaat passen. Je kunt de maten van de fietsen die je op het oog hebt vertalen naar de fietsen waar je eerder op hebt gezeten in Heerlen. Zo krijg je een redelijke indicatie. Van zowel de juiste lengte van een fiets als ook de meest geschikte balhoofdhoogte.
Natuurlijk kun je dit soort dingen ook afspreken met een FM in je buurt. Moet die wel én de bereidheid hebben je wat langer te laten proeffietsen én hij moet maar net 2 fietsen hebben staan die hij daar beschikbaar voor kan/wil stellen.
Natuurlijk kun je dit soort dingen ook afspreken met een FM in je buurt. Moet die wel én de bereidheid hebben je wat langer te laten proeffietsen én hij moet maar net 2 fietsen hebben staan die hij daar beschikbaar voor kan/wil stellen.
De lengte van je stuurpen maakt wel degelijk verschil, het heeft namelijk grote invloed op het stuurgedrag van je fiets. Profs kiezen meestal voor een framemaat kleiner dan welke volgens een meting eigenlijk bij ze zou passen. Ze doen dit om twee redenen:jva schreef:Maakt het eigenlijk een verschil of je met een fiets rijdt bovenbuis 540 + 120 stuurpen ten opzichte van een bovenbuislengte 560mm + 100mm stuupen.
Blijft de vraag : 540 + 120 of 560 + 100 ??
1). een kleiner frame is lichter en wendbaarder
2). op een kleiner frame monteren ze een langere stuurpen (soms wel 140 of 150 mm). Hierdoor krijg je een andere gewichtsverdeling met meer druk op je voorwiel. Dit resulteert in een grotere koersvastheid, waar je vooral bij afdalingen voordeel bij hebt.
Ik heb wel eens gehoord dat je de voornaaf van achter je stuur moet kunnen zien (dus zonder er overheen te hangen).
Blijft altijd de kwestie; wat vindt je zelf prettig rijden? Niet iedereen wil n.l. even diep en/of gestrekt zitten zoals de profs doen. De meeste van ons zijn toch immers maar gewone wielertoeristen...
Ik zou in jouw geval overigens kiezen voor 54 + 120, hiervoor heb je hooguit één extra spacer nodig t.o.v. een 56 cm-frame.
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende