Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Ongeveerd?

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 20 nov 2009 22:25

ikweetutnietmeer schreef: in dat opzicht is de zin, niet de noodzaak, van moderne veersystemen niet relatief maar aantoonbaar. we noemen dat vooruitgang.


Dat ben ik helemaal met je eens! Maar de discussie ging in eerste instantie over de noodzaak, omdat Z-Limburg niet te doen zou zijn met een starre fiets, het onveilig zou zijn etc.

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 20 nov 2009 22:37

KukeleKupers schreef:
tati schreef:Goede veering kun je volgens mij niet vergelijken met een starre mtb met 2.2/2.4 banden. Dan heb je misschien wel de vering, maar je mist nog het demping verhaal. Persoonlijk vind ik het rijden net alsof je op een goedkope wipkip rijdt.


Als je het gevoel hebt met een wipkip onderweg te zijn heb je denk ik nét iets te weinig lucht in de bandjes. Dan voelt het idd. net alsof op je springkussens rijdt.




Waar zit de demping dan in banden?

Vorken hebben een poot met vering en een poot met demping, als een band hetzelfde effect kan nabootsen waarom rijden we dan niet allemaal nog met vorken met elastromeren of alleen een luchtkamer?
Het geeft iets meer comfort een brede band maar je kunt het echt niet vergelijken met een goede vering.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

ikweetutnietmeer
Forum-lid
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 sep 2007 00:33

ikweetutnietmeer 20 nov 2009 23:16

KukeleKupers schreef: Jij hebt het 3 maanden geprobeerd, ik rijd al 13 jaar op MTB's zonder vering. Ik kan wel in Gulpen rijden zonder vering.

@kukelekupers
ik heb je, overigens hele sjieke niner met vaste voorvork, nog eens bekeken en betwijfel dat je ermee in gulpen zou kunnen rijden...
volgens mij is het gewoon een singlespeed :D kom je daar de steile heuveltjes op??

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 22 nov 2009 13:53

ikweetutnietmeer schreef: ik denk dat patmaessen en ik op zoek zijn naar het beste compromis in comfort, veiligheid en efficient (lees: prestatiegericht) rijden.
een niet verende voorvork past in ieder geval niet in dat compromis want da's niet veilig genoeg en zeker niet comfortabel.
een fully is qua comfort natuurlijk het ultieme maar omdat dit doorgaans minder efficient is, kiezen wij de hardtail.
aldus mijn antwoord op je vraag aan patmaessen.

Nogmaals ik fiets nooit toertochten, dus ik weet het niet zeker, maar ik ga er van uit dat je daar geen prestatie gaat neerzetten.
Anders hadden ze het wel een wedstrijd genoemd.
Fully's van tegenwoordig zijn harstikke efficient overigens, en op interessant terrein vlieg je er hardtails mee voorbij.
Ook als je prestaties neer wilt zetten ben je waarschijnlijk beter af met een fully, tenzij je heel goed kunt fietsen en een erg goed uithoudingsvermogen hebt.

tati schreef: Waar zit de demping dan in banden?

Vorken hebben een poot met vering en een poot met demping, als een band hetzelfde effect kan nabootsen waarom rijden we dan niet allemaal nog met vorken met elastromeren of alleen een luchtkamer?
Het geeft iets meer comfort een brede band maar je kunt het echt niet vergelijken met een goede vering.

Heb ik gezegd dat banden demping bieden? Dat doen je ellebogen ;)
Ik snap ook wel dat de paar centimeter veerweg die je krijgt met een comfortabel opgebouwde starre MTB niet kan tippen aan fatsoenlijke vering, maar het kan wel net genoeg zijn.
Niet iedereen heeft het beste van het beste nodig.


ikweetutnietmeer schreef:@kukelekupers
ik heb je, overigens hele sjieke niner met vaste voorvork, nog eens bekeken en betwijfel dat je ermee in gulpen zou kunnen rijden...
volgens mij is het gewoon een singlespeed :D kom je daar de steile heuveltjes op??


Het zal in ieder geval knap lastig worden :p
Als ik met deze Niner veel zou gaan klimmen had ik er wel versnellingen op gegooid.
De vork zou lekker blijven zitten. Of ik dan andere mensen inhaal, of ik wordt zelf continu ingehaald, dat maakt mij weinig uit.

oukie
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 nov 2009 13:52

oukie 22 nov 2009 19:09

Mensen bedankt allemaal voor jullie warme reactie. Ik ga het proberen: ongeveerd. Jawel! ik zal jullie berichten of dat met name in Gulpen en omgeving bevalt. Nu ga ik aan het werk om de nieuwe spulletjes voor mijn bike uit te zoeken.
Oukie

ikweetutnietmeer
Forum-lid
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 sep 2007 00:33

ikweetutnietmeer 22 nov 2009 23:44

oke oukie
laat effe wat weten hoe het gegaan is enne veel plezier is echt een heel toffe omgeving!

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 23 nov 2009 09:32

Dan kan ik je nog even geruststellen want het kan zeker.

Ik ben dit weekend met een aantal clubgenoten naar epen geweest en we hebben de route gulpen en valkenburg gereden en de volgende dag de epen route.
Een clubgenoot heeft dit gereden met een crossfiets (cyclo). Dit was tijdens afdalingen en ook een aantal hellingen (39/25) niet echt een pretje maar hij is overal beneden/boven gekomen. Op 1 glibberig pad na maar daar hadden ook heel veel mtb-ers moeite mee.

Ik zou het trouwens niemand adviseren om in z-limburg met een crossfiets te gaan rijden, maar het kan wel.

em
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 23 nov 2009 09:59

Als ex-fietscrosser (BMX) heb ik het idee dat je een ongeveerde fiets beter onder controle hebt dan een fiets met vering. Veren doe je gewoon met je benen/lichaam door te anticiperen op het terrein. Als je de techniek beheerst geeft een ongeveerde fiets gewoon meer vertrouwen. Er zit hier overigens wel een grens aan, want bij extreem terrein kan je nauwelijks meer anticiperen.

flintworm
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jun 2007 22:53

flintworm 23 nov 2009 16:57

Ik rij sinds een paar jaar weer met een vaste voorvork. En mijn ervaring is dat het verschil niet zo groot is of je nu met een HT rijdt of met een fully.
Ik heb in verleden met vanalles gereden. (Klein mantra, Giant MCM met vaste voorvork, GT zaskar met verende voorvork)
Heb met al deze fietsen ook wedstrijden gereden en je bent met bv een fully op ruwer terrein niet in één keer minuten sneller als een HT.

Groeten

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 23 nov 2009 18:37

flintworm schreef:Ik rij sinds een paar jaar weer met een vaste voorvork. En mijn ervaring is dat het verschil niet zo groot is of je nu met een HT rijdt of met een fully.
Ik heb in verleden met vanalles gereden. (Klein mantra, Giant MCM met vaste voorvork, GT zaskar met verende voorvork)
Heb met al deze fietsen ook wedstrijden gereden en je bent met bv een fully op ruwer terrein niet in één keer minuten sneller als een HT.

Groeten


Fully's van tegenwoordig zijn een bak beter als die van vroeger.
Als zelfs Bart Brentjens op een fully rijdt tijdens zware meerdaagse marathons dan kun je er wel vanuit gaan dat hij dat goed uit geprobeerd heeft.
Hij zei in afrika overigens dat hij enorm tevreden was over zijn fully, al rijdt hij in nederland gewoon rond op zijn hardtail.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

rubencornelisse
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45

rubencornelisse 07 dec 2009 14:26

Het laten leeglopen van banden geeft maar een klein beetje meer demping (en veerweg), en dit kan ook niet teveel anders gaan ze rollen over de wang in de snellere bochten.
Ik zou tegenwoordig niet meer kiezen voor een ongeveerde vork. In NL zal je best prima kunnen rijden maar je wil toch ook wel eens je fiets meenemen naar de bergen? en het is zeker niet aan te raden een alp af te raggen met een ongeveerde vork.

t-kops
Forum-lid
Berichten: 398
Lid geworden op: 17 feb 2009 23:09

t-kops 07 dec 2009 19:02

afgelopen zondag weer s een toertocht gereden op de mountainbike. ik rij nu driekwart jaar met een bontrager switchblade carbon vork. ik ben nu helemaal gewend aan deze vork en kan er inmiddels ook wel goed mee overweg. het was afgelopen zondag onwijs modderig, maar die vaste vork doet het erg goed in de modder, je kunt onwijs goed blijven sturen, zeker i.c.m. met rocket ron 2.1 bandjes, die zijn niet zo breed en geven ook onwijs goede grip.

ook qua comfort vind ik het geen probleem, ik heb probleemloos 2,5 uur gereden, alleen op het laatst een klein beetje last van mijn onderrug, maar niet echt storend ofzo. dat carbon dempt ook nog wel redelijk wat trillingen.
voor die modderritten is het ook fijn, omdat je die vork verder niet hoeft te onderhouden wat betreft binnenwerk e.d.

Plaats reactie