Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Tacx slecht voor je fiets?

flores
Forum-lid

Gebruikersavatar flores 12 nov 2009 11:21

Ik ga jouw ervaring niet bestrijden maar...
...daar hebben ze toch speciale covers voor en fietsend in de zomer dan?
Er vallen dan toch ook regelmaat wat transpiratiedruppels.
Tacx is dan niet slecht voor je fiets.
Wat ver gezocht allemaal lijkt me.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

watikjebrom
Forum-lid

watikjebrom 12 nov 2009 11:35

Ik gebruik nu inderdaad de zweetcover, maar .... berouw komt helaas na de zonde :-)

Uiteraard zweet je ook als je buiten op je fiets zit maar volgens vervliegt dit veel sneller door de rijwind en is daardoor niet of minder schadelijk.
"To conquer oneself is a greater victory than to conquer thousands in a battle"

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 12 nov 2009 12:27

Zweet = zout water = killing voor metalen (en vanwege de afwezigheid van rijwind binnen zweet je heel erg veel meer)
Of het slecht is voor je fiets weet ik niet (maar een materiaaldeskundige wellicht wel), maar in de tacx is er zeker weten meer vervorming, iig bij de overgang bracket-achtervork (komt omdat de achtervork ingeklemd zit op de tacx)

@livio: (OT) toeval dat je signature en avatar nu zo mooi bij elkaar passen ;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

sjefjanssen
Forum-lid

sjefjanssen 12 nov 2009 12:42

Ik gebruik sinds anderhalfjaar de flow zeer intensief.
Heb tot nu toe geen nadelen t.o.v. de fiets ondervonden.
Ter bescherming tegen het zweeten leg ik een handoek over de buis en het stuur.

ziggy
Forum-lid

ziggy 12 nov 2009 13:15

Bedankt voor de reacties,al ben ik er nog niet uit.
Ik merk van mezelf dat ik tijdens het trainen op de Tacx continu bezig ben om "netjes" te fietsen, dus om de fiets zo min mogelijk te laten schudden.

bleek
Forum-lid

bleek 12 nov 2009 13:34

[quote="ziggy"]Bedankt voor de reacties,al ben ik er nog niet uit.
Ik merk van mezelf dat ik tijdens het trainen op de Tacx continu bezig ben om "netjes" te fietsen, dus om de fiets zo min mogelijk te laten schudden.[/quote]

Want buiten zwabber je alle kanten op...? Zo komt je opmerking iig op mij over :)

Idd handdoekje op het stuur + stuk bovenbuis om zweet op te vakken, en nog een handdoek erbij om zweet weg te vegen in de herstel stukjes tussen de intervallen door. Want op een tacx moet je geen duurtrainingen doen.

petertcc
Forum-lid

petertcc 12 nov 2009 22:22

De handleiding van Cube bij een carbon frame is dat een tacx fietstrainer verboden is om te gebruiken. Dit is zeer slecht voor de achterbrug en kan breken.

Dus gewoon een stalen of aluminium frame gebruiken.

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 12 nov 2009 23:12

[quote="PeterTCC"]De handleiding van Cube bij een carbon frame is dat een tacx fietstrainer verboden is om te gebruiken. Dit is zeer slecht voor de achterbrug en kan breken.

Dus gewoon een stalen of aluminium frame gebruiken.[/quote]

Gewoon onzin.
What makes the boat go faster?

zweef
Forum-lid

zweef 12 nov 2009 23:20

De mechanische belasting op de tacx is niet echt heel anders dan wanneer je gewoon fietst, alleen als je bewust gaat "wrikken" belast je de fiets op een onnatuurlijke manier.
You should see me go downhill...

jandoedel
Forum-lid

jandoedel 13 nov 2009 23:30

[quote="Bleek"]Idd handdoekje op het stuur + stuk bovenbuis om zweet op te vakken, en nog een handdoek erbij om zweet weg te vegen in de herstel stukjes tussen de intervallen door. Want op een tacx moet je geen duurtrainingen doen.[/quote]

Op de site van Tacx staan diverse trainingen. Daar zitten ook trainingen bij voor het aerobe uithoudingsvermogen. Bij Tacx hebben ze al lang geleden erkend dat een duurtraining op de tacx niet haalbaar is.

De trainingen op de site van Tacx staan hier en zijn in pdf formaat. De trainingen voor de Cosmos/Fortius heb ik in bestandjes gezet die zo ingelezen kunnen worden. Wanneer mensen daar behoefte aan hebben dan kan ik die bestanden toesturen.

Die handdoeken zijn echt noodzakelijk wanneer je op de Tacx zit. Je fiets staat stil in de tacx, dus het zweet komt altijd op dezelfde plekken terecht.
Wanneer je buiten fietst dan zweet je ook, maar dat droogt meteen op door de rijwindkoeling. Wanneer ik buiten heb gefietst en ik ga daarna onder de douche dan zijn de eerste stralen die van mijn hoofd stromen altijd heel zout.

demonsternaar
Forum-lid

demonsternaar 12 jan 2010 20:46

[quote="PeterTCC"]De handleiding van Cube bij een carbon frame is dat een tacx fietstrainer verboden is om te gebruiken. Dit is zeer slecht voor de achterbrug en kan breken.

Dus gewoon een stalen of aluminium frame gebruiken.[/quote]

zegt misschien meer over de Cube dan over de Tacx trainer
To be Old and Wise You must first be Young and Stupid

mackworkheimer
Forum-lid

mackworkheimer 13 jan 2010 10:46

Uit het onderzoek in Tour magazine blijkt dat de belasting op de wegvaak hoger is dan op de tacx. Op de tacx valt het alleen meer op. Volgens mij hebben ze bij het onderzoek in Tour magazine met een hoge snelheidscamera opnames gemaakt om aan te tonen dat bij het aanzetten op de weg de achterbrug meer vervormd. Iemand heeft dit artikel ooit gepost op dit forum maar ook kan het nu niet vinden. Met zijwaartse bewegingen moet je wel uitkijken omdat je fiets nu eenmaal vast zit en niet op deze belasting gebouwd is.

Het is dus onzin om te zeggen dat je met een goede(carbon) fiets niet kan tacxen. Als je een andere fiets gaat kopen omdat je het gevoel hebt dat dit beter is dan doe je dit ter bevrediging van je gevoel en niet ter bescherming van je fiets.

Duurtrainen op de tacx kan trouwens ook prima. Gewoon een dvd opzetten en af en toe op je hartslagmeter kijken.

Ik zet meestal een koerspetje op om het zweet op te vangen. Na een uurtje doe ik een droog petje op. Als gevolg hiervan valt er geen druppel zweet op je fiets.

Plaats reactie