Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Poll: Foto\'s tijdens wielerevents

ken1984
Forum-lid

ken1984 24 mar 2011 11:41

Hallo fiets-leden, ik ben bezig met een klein marktonderzoek en had graag jullie hulp gehad. Alvast bedankt!

Wie kent ze niet: de fotografen langs de weg van een belangrijk of minder belangrijk recreatief wielerevent.

Nu vind ik hun prijzen nog aanvaardbaar, maar heb al vaak gehoord van mensen dat ze 't té vinden. Vandaar een poll: hoeveel vinden jullie een betaalbaar bedrag voor een foto van u op het stalen ros? Persoonlijk vind ik 5 euro kunnen en geef ik ook de voorkeur aan digitale versie. Zelf afdrukken is tegenwoordig spotgoedkoop.

Update: Laat misschien best een reactie met bijkomende poll-keuzes, want je kan slechts 1tje kiezen en wellicht zijn er meerdere mogelijk (bijvb. digitaal of print, hoeveel voor 1, hoeveel voor alle.

Mijn persoonlijke keuze (ben zelf ook wielertoerist):
Ik vind 4 euro voor een goede foto, digitaal, aanvaardbaar. Als er bijvb meerdere foto's zijn binnen een bepaald event, zou ik wel niet meer willen geven dan 10 euro voor alle foto's.

ken1984
Forum-lid

ken1984 24 mar 2011 12:25

Als je kiest voor < 4 euro, kan je dan ajb kort toelichten hoeveel euro wel? Ook of je zou kiezen voor een volledig pakket (3-5 foto's) voor hoeveel euro en of je digitaal of print wenst.
Alvast bedankt!

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 24 mar 2011 13:18

2 tot 4 euro voor een jpeg vind ik aanvaardbaar. Meer dan 5 euro vind ik belachelijk. Ik ben dit jaar op de Ventoux ge-fotografeerd door een lokale fotograaf. De fotos kost 20 euro per stuk (13*18 cm); digitaal was nog duurder. Ik begreep de strategie van die fotograaf niet. Als die een lagere prijs, vraagt verkoopt hij meer fotos. Nog meer vragen en hij verkoopt niets meer. Ergens is er een optimum waar aantal*prijs maximaal is voor de fotograaf. Maar ik kan me moelijk voorstellen dat het optimum bij zijn tarieven ligt
Live fast; die young. mijn blog

marcvmegroot
Forum-lid

marcvmegroot 24 mar 2011 13:28

Meer dan € 4,- vind ik teveel. Als ik een pak papier koop bijvv 13 x 18 voor € 9,- voor 50 vel. In grootverpakking is dit per velletje nog veel minder dan 20 cent. Dus minder dan 4 euro is aanvaardbaar, bijv 2,- voor een 13 x 18
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

ken1984
Forum-lid

ken1984 24 mar 2011 13:50

Het probleem bij die prints (vb. 13 x 18) lijkt mij niet de verwerkingskost, maar wel de verzending die snel hoog kan oplopen.

@ rob, digitaal nog duurder is inderdaad een zeer slechte strategie lijkt mij. Persoonlijk vind ik 4 euro voor een digitale foto in een degelijk formaat (minimum 3 megapixels) aanvaardbaar. Je kan er dan zelf goedkoop foto's van laten ontwikkelen.

Rob, dat optimum is wat ik wil benaderen met de poll ;). 4 euro per stuk en maximum 10 euro (zelfs voor bijvb 10 foto's, want het gaat tenslotte telkens om dezelfde persoon, locatie, samengevat: moeite voor de fotograaf) vind ik optimum.

sunitram
Forum-lid

Gebruikersavatar sunitram 24 mar 2011 13:54

[quote="marc v megroot"]Meer dan € 4,- vind ik teveel. Als ik een pak papier koop bijvv 13 x 18 voor € 9,- voor 50 vel. In grootverpakking is dit per velletje nog veel minder dan 20 cent. Dus minder dan 4 euro is aanvaardbaar, bijv 2,- voor een 13 x 18[/quote]

De fotograaf had die dag toch niets te doen en moest daar toevallig ook ter plaatse zijn en al z'n foto apperatuur heeft hij ook voor niets gekregen zeker.
Liefhebber Nederlandse stalen racefietsen

marcvmegroot
Forum-lid

marcvmegroot 24 mar 2011 14:05

[quote="Sunitram"][quote="marc v megroot"]Meer dan € 4,- vind ik teveel. Als ik een pak papier koop bijvv 13 x 18 voor € 9,- voor 50 vel. In grootverpakking is dit per velletje nog veel minder dan 20 cent. Dus minder dan 4 euro is aanvaardbaar, bijv 2,- voor een 13 x 18[/quote]

De fotograaf had die dag toch niets te doen en moest daar toevallig ook ter plaatse zijn en al z'n foto apperatuur heeft hij ook voor niets gekregen zeker.[/quote]

Ik heb in de tijd van de DOKA zelf nog bruidsreportages gedaan. De kosten waren voor de gehele reportage in kleur en zwart wit, alles hand afgedrukt, gesneden en ingeplakt Hfl 750,-. De beroeps vroeg er toen Hfl 2200,- voor.
Moet zeggen, ik had toen een hele goede dag voor mijn portemonnee.
De apparatuur heeft hij de fotograaf niet voor niets gekregen maar kunnen bij de belastingdienst in mindering worden gebracht (beroepskosten). Verder hoeft de beroepsfotograaf geen BTW af te dragen over zijn inkopen dus het enige wat hij eigenlijk in mijn ogen investeert is dus tijd.
En als je werkt kost dat tijd, ook voor de fotograaf.
Meer dan 2 Euro voor een 13x18 is pure diefstal in mijn ogen. Als ik bijv.kijk naar de schoolfoto's die sturen we ook ongeopend terug vanwege de te hoge kosten.
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

ken1984
Forum-lid

ken1984 24 mar 2011 14:09

Marc,
Hoeveel heb je dan over voor een digitale foto? Deze kan je dan zelf afdrukken zo groot je wilt tegen foto.com-prijzen :)

apexrider
Forum-lid

Gebruikersavatar apexrider 24 mar 2011 14:16

Als ik meedoe aan een toertocht waarvoor ik €25 of meer moet betalen, dan zou wat mij betreft de foto gewoon gratis moeten zijn. Ik heb er echter geen moeite mee om €25 euro aan Griffe over te maken voor een foto op de Ventoux. Zo vaak kom ik daar niet en die foto's zijn over het algemeen toch wel erg fraai.
Afbeelding

ken1984
Forum-lid

ken1984 24 mar 2011 15:49

Probleem om in zo'n prijs een foto inclusief te maken is natuurlijk het feit dat er altijd renners aan de lens van een fotograaf zullen ontglippen. Deze zullen dan teleurgesteld zijn achteraf.

corniel
Forum-lid HC

corniel 24 mar 2011 16:05

IK mis een mogelijk antwoord: Niet.

Zelf heb ik nog nooit een foto gekocht. De foto's zijn doorgaans heel saai (compositie), een vaak ook nog slecht belicht.

Voor een écht goede foto van een bijzondere tocht (tochten als de Witte Kruis, Joop Zoetelmelk, JJ Classic niet dus) zou ik wel zo'n 10 euro overhebben. Maar die combi ben ik nog nooit tegen gekomen.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 mar 2011 20:08

Er zijn wel fotograven die mooie foto's maken. Sportograf maakt bijv best aardige plaatjes, vaak wel wat overdreven qua belichting, maar niet verkeerd. Per foto zijn ze alleen erg duur, maar als je alles bij elkaar besteld is 't prima te doen. Van de DM zie ik ook altijd hele mooie foto's, daar zijn fotograven die net als Sportograf ook foto's in afdalingen maken. Een foto in een klim moet wel heel bijzonder goed zijn wil ik die kopen. Koud kunstje om die zelf te maken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie