handgespaakte wielen
Na een eerdere vraag over Mavic Ksytium of Campa Eurus, heb ik toch besloten om voor een setje handgespaakte wielen met 32 spaken te kiezen?
Als velgen zou ik kiezen mavic open pro.
Maar welke naven en welke spaken kunnen jullie aanbevelen, rekening houdende met mijn gewicht van ongeveer 90 kg?
Als velgen zou ik kiezen mavic open pro.
Maar welke naven en welke spaken kunnen jullie aanbevelen, rekening houdende met mijn gewicht van ongeveer 90 kg?
-
- Forum-lid
Shimano Ultegra/Dura-ace
Om de paar maanden even nieuw vet er in en klaar.
Om de paar maanden even nieuw vet er in en klaar.
Edco, Hope, Chris King, DT Swiss, Shimano Ultegra/Dura-Ace of Campa Record, leveren allemaal schitterende naven. Spaken van DT Swiss of Sapim en je hebt, als ze vakkundig in elkaar worden gezet, een paar topwielen...
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!
Hoewel ik dat eerlijk gezegd betwijfel heeft de achternaaf ook een ongemakkelijke geometrie (weinig offset aan de cassettekant), minder geschikt voor zware mensen.Trek(er) schreef:Edco super G naven. Die draaien zeg, daar kan geen naaf tegen op!
@ LVGH
Samen met Chris King heeft Edco m.i. de beste naven van de gehele markt. Ik denk ook dat deze zeker het gewicht van 90 kg aan zouden moeten kunnen al ben ik het wel met je eens dat er weinig offset aan de cassettekant is.
Samen met Chris King heeft Edco m.i. de beste naven van de gehele markt. Ik denk ook dat deze zeker het gewicht van 90 kg aan zouden moeten kunnen al ben ik het wel met je eens dat er weinig offset aan de cassettekant is.
How faster your spin, how faster you go
Een sterkte van een wiel wordt in hoge mate bepaald door de bouwer. Als het met zorg gespaakt is en zorgvuldig op spanning gebracht zal het niet snel stuk gaan. Door een hoge(re) stabiele velg te kiezen wordt het wiel nog sterker (dp18, cxp33, dtswiss rr585). Mijn inziens voldoen double butted spaken (dtswiss competition, sapim race) altijd.
Zelf een gemiddelde naaf van een fabrikant (ultegra, dtswiss370 etc) zal, mits goed onderhouden, de velg overleven.
Volgens mij maken Bikexperto en Bikeboosting mooie wielen voor een goede prijs, en kunnen je alles vertellen over materialen en bouw. En nee, ik heb geen aandelen in voornoemde bedrijven...
Zelf een gemiddelde naaf van een fabrikant (ultegra, dtswiss370 etc) zal, mits goed onderhouden, de velg overleven.
Volgens mij maken Bikexperto en Bikeboosting mooie wielen voor een goede prijs, en kunnen je alles vertellen over materialen en bouw. En nee, ik heb geen aandelen in voornoemde bedrijven...