Heb mij nooit zo verdiept in baanfietsen, maar het valt mij op dat veel van die frames aan de achterkant van die buis een uitsparing hebben zitten voor het achterwiel.
Waarom is dat?
Het gekke is dat ik dit bij mijn gewone (Poolse) racefiets ook heb en ik dit niet bij andere racefietsen zie.
uitsparing voor achterwiel in zitbuis baanfiets
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
[quote="Foosho"]aerodynamischer[/quote]
Helemaal juist.. heeft te maken met het verminderen van de wervelingen van de lucht tussen frame en achterwiel.. meestal in combinatie met horizontale pads.. (ook bij versnellingsfietsen) om de ruimte bij verschillende banden maten minimaal te houden ..
Helemaal juist.. heeft te maken met het verminderen van de wervelingen van de lucht tussen frame en achterwiel.. meestal in combinatie met horizontale pads.. (ook bij versnellingsfietsen) om de ruimte bij verschillende banden maten minimaal te houden ..
Cannondale F4000 SL , Stevens Gran Turismo , NYC-Bikes fixie , GT fixie
-
- Forum-lid
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 01 mei 2009 00:52
- Locatie: Geleen
daarnaast is het ook zo dat de wielen een horizontaal pad hebben en dus in die richting dichter of verder van de zitbuis staan en het gat dus wel handig is
Het was voor een kortere wielbasis en daardoor een wendbaardere fiets. Je zag het ook bij wegfietsen zoals de Gazelle Champion Mondial AA-super bedoeld voor criteriums. Bij carbon frames is het vaak gewoon nodig omdat de buis zo oversized is dat het wiel te ver naar achteren komt.