Oke, een dwaas idee en avontuur!
Voeten in de zee en naar de top van Damavand (hoogste berg van Iran, 5.671 hoger dan basiskamp Mount Everest en Mont Blanc :p. Beginnen aan Kaspische zee (-25meter) en dan naar de top, dus echt de hele hoogte! Tot 3.500 schijnt redelijk te doen te zijn, dan sleuren, slepen etc. dus MTB. Heel misschien (....) een overnachting op 4.400. Weinig tijd om te acclimatiseren helaas. Vertrek ligt vast iig 25 julie dus vlak daarna ergens omhoog...We blijven een week, er gaat een groep mee die gaat wandelen, ik wil alles (wat mogelijk is) fietsen. Heb al contact met wat lokale MTB-ers die tips geven etc. Misschien wel zo leuk als iemand meefietst (gedeelde lol, nou ja lol...). Oke, fietsmaatje moet wel goed passen: ik ben 48, geen keigoede fietser, wel een doorpakker. Indicatie: Claude Criquelion zilver, Marmotte 10 uur, Mulhacen Spanje alleen gedaan 0 naar 3.482 en o.a. Scanuppia gedaan http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=8199 steilste klim
Gewoon drukke baan, gezin en eigenlijk veel te weinig tijd om te trainen.
Dus bij deze een oproep!
Damavand 5.671 met MTB wie gaat mee?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
[quote="jero2"]Tja, weet ook niet of het slim is....en duurt nog ff voor het zover is. Kan nog van alles tussenkomen, maar iig nu al de lol van gehad! Suggesties zijn ook heel erg welkom, er zijn vast bikkels die al eens zoiets gedaan hebben. [/quote]
Diamox als sponsor?
Serieus, ik denk dat je ernstig rekening moet houden met hoogteziekte en zeer beperkte medische support bij gezondheidsproblemen. Teheran is niet vlakbij, en beschikbaarheid van een traumaheli zou ik niet van uitgaan.
Off-road lijkt het mij zeer zwaar boven de 3000m, zeker zonder acclimatisatie (wat weken kost).
Mijn "record" is van 0-2440m op La Palma met een crappy gehuurde mtb. Dat was op (matig) asfalt aan het einde, en was zwaar genoeg voor me. Dit bij vergelijkbare "fietscapaciteiten" als die je opnoemt.
Diamox als sponsor?
Serieus, ik denk dat je ernstig rekening moet houden met hoogteziekte en zeer beperkte medische support bij gezondheidsproblemen. Teheran is niet vlakbij, en beschikbaarheid van een traumaheli zou ik niet van uitgaan.
Off-road lijkt het mij zeer zwaar boven de 3000m, zeker zonder acclimatisatie (wat weken kost).
Mijn "record" is van 0-2440m op La Palma met een crappy gehuurde mtb. Dat was op (matig) asfalt aan het einde, en was zwaar genoeg voor me. Dit bij vergelijkbare "fietscapaciteiten" als die je opnoemt.
@rhalff shirtsponsor zoeken we nog .
Iran is (in tegenstelling tot wat je in de media ziet) een ontwikkeld en gastvrij land (nee beter: gastvrije mensen!). Tuurlijk zijn er politiek problemen en ligt een aantal zaken gevoelig. Het kan dus zo zijn dat er ineens een visum nodig is of zelfs geen toegang
@reason
Ja, acclimatiseren is ook voor mij een serieus punt. Vanaf circa 3.500 hebben we wrs. ook een gids. Dit onderschat ik ook zeker niet, maar wat je al aangeeft: in een paar dagen acclimatiseren werkt niet, sterker nog dan herstel je zelfs minder. En vanaf 3.500 niet alleen (zou onverantwoord zijn). Ook al contact met lokale MTB'er en gids die de berg goed kennen, die denken ook mee. En ja, het is een avontuur, terecht wat je terecht aangeeft met niet echt een super-status...maaaar wel erg veel zin in.
Iran is (in tegenstelling tot wat je in de media ziet) een ontwikkeld en gastvrij land (nee beter: gastvrije mensen!). Tuurlijk zijn er politiek problemen en ligt een aantal zaken gevoelig. Het kan dus zo zijn dat er ineens een visum nodig is of zelfs geen toegang
@reason
Ja, acclimatiseren is ook voor mij een serieus punt. Vanaf circa 3.500 hebben we wrs. ook een gids. Dit onderschat ik ook zeker niet, maar wat je al aangeeft: in een paar dagen acclimatiseren werkt niet, sterker nog dan herstel je zelfs minder. En vanaf 3.500 niet alleen (zou onverantwoord zijn). Ook al contact met lokale MTB'er en gids die de berg goed kennen, die denken ook mee. En ja, het is een avontuur, terecht wat je terecht aangeeft met niet echt een super-status...maaaar wel erg veel zin in.
Het kan nog, we hebben geboekt maar er is nog plaats voor een klimmer die van vreemde uitdagingen houdt!
Ik ben in ieder geval begonnen aan mijn eerste kuurtje Diamox
Ps. over rare plannen gesproken: geruchten dat Scanuppia op 25 april voor een dag weer wel open is voor de echte steilklimmers (>20%)! Mag je natuurlijk echt niet missen!
Ik ben in ieder geval begonnen aan mijn eerste kuurtje Diamox
Ps. over rare plannen gesproken: geruchten dat Scanuppia op 25 april voor een dag weer wel open is voor de echte steilklimmers (>20%)! Mag je natuurlijk echt niet missen!