Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Teen overlap / Cervelo R3

jeroenr
Forum-lid
Berichten: 582
Lid geworden op: 07 okt 2008 21:17

jeroenr 02 nov 2009 22:05

Last is in deze een groot woord, maar als je in de stad kleine bochten moet draaien met zeer weinig snelheid (tussen hekjes door bijvoorbeeld), dan moet je (ik) er wel op letten. Nog niet onderuit gegaan, maar twee keer scheelde het niet veel :).
Cervélo & Cannondale

janhaakma
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 nov 2009 17:57

janhaakma 04 nov 2009 14:05

Dank voor alle reply's, de koop is rond!!

cubeagree
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 sep 2009 15:49

cubeagree 04 nov 2009 16:17

Nu nog een foto van je fiets....
Cube is the best!

janhaakma
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 nov 2009 17:57

janhaakma 05 nov 2009 11:05

Die komt z.s.m.! Vrijdag wordt'ie gebracht. Heb'm gekocht bij cc5311, op http://www.cc5311.nl staat bij occasions wel een foto...

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 05 nov 2009 12:05

Hoi,

Ik wil hier nog even aangeven dat het per pedaal systeem kan variëren.
Heb het b.v. niet met Speedplay maar had het tijdens een testje van SPD-SL weer wel .

Maar denk ook dat mensen die met een grote schoenmaat eerder last hebben dan iemand met kleine maat.
Alhoewel ik zelf een 45 draag (is dat groot ?) heb ik bijna nooit last.

Verder is het natuurlijk ook afhankelijk van de aantal graden waarmee de balhoofdbuis in het frame geplaatst is.
En de voorsprong (buiging) van de vork scheelt ook nog al eens.
Als dat allemaal een beetje tegen zit dan heb je prijs natuurlijk.

Grtz,
Morel

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 nov 2009 12:17

Wat heeft het pedaalsysteem er nu mee te maken? Je zet het plaatje toch gewoon onder je voet zodat de bal van je voet op de pedaal as zit?

Geometrie en schoenmaat zijn gewoon de oorzaak. Het kan eigenlijk geen kwaad, het is alleen zonde als je nieuwe schoenen hebt en daar een dikke streep met je band op zet. Bij kleine frames met 700C wielen raak je 't voorwiel gewoon snel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 05 nov 2009 12:17

Als je je speedplay plaatje hetzelfde afstelt als je SPD-SL plaatje dan is de positie van je schoen toch gelijk t.o.v. de pedaalas? Het pedaalsysteem maakt dus niks uit voor teen-overlap. Verschillen t.g.v. vorksprong en balhoofdshoek zijn maximaal een paar milimeter, dus dat zal alleen iets uitmaken als het gaat om nét wel of nét geen overlap. Hoe het ook zij, het is in de praktijk bijna nooit een echt probleem :)

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 05 nov 2009 14:06

Amclassic-fan schreef:Wat heeft het pedaalsysteem er nu mee te maken? Je zet het plaatje toch gewoon onder je voet zodat de bal van je voet op de pedaal as zit?

Geometrie en schoenmaat zijn gewoon de oorzaak. Het kan eigenlijk geen kwaad, het is alleen zonde als je nieuwe schoenen hebt en daar een dikke streep met je band op zet. Bij kleine frames met 700C wielen raak je 't voorwiel gewoon snel.

perik schreef:Als je je speedplay plaatje hetzelfde afstelt als je SPD-SL plaatje dan is de positie van je schoen toch gelijk t.o.v. de pedaalas? Het pedaalsysteem maakt dus niks uit voor teen-overlap. Verschillen t.g.v. vorksprong en balhoofdshoek zijn maximaal een paar milimeter, dus dat zal alleen iets uitmaken als het gaat om nét wel of nét geen overlap. Hoe het ook zij, het is in de praktijk bijna nooit een echt probleem :)


Als je m'n post goed leest dan zie je dat ik het zelf heb ervaren.
Vermits de pedaal systemen in kombinatie met het monteren van de plaatjes en de vestelbaarheid daarrvan tov elkaar dermate schelen kan je wel eens in de problemen komen ja .
Aangezien de positie van de gaten (voor het monteren van de SPD plaatjes b.v.) al scheelt bij de verschillende onderling schoenmerken zegt al genoeg.
Ik had pas nog bij een schoenmerk (twee dezelfde maat 45) een verschil van de gaten van 5 mm gemeten ten opzichte van de voorkant schoen.
Ik hoef er toch geen tekeningetje van te maken waar dit toe lijd hé ?
Daarbij in acht genomen kan je b.v. een speedplay systeem over een ruimere marge verstellen dan b.v. spd.
M.a.w. kan ik het systeem van shimano in combinatie van sommige schoenmerken voor mezelf niet optimaal afgesteld krijgen.
Duidelijk ? ;)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 nov 2009 17:21

Maar normaal heb je de plaatjes helemaal niet op een maximale positie onder je schoen gemonteerd, dus dan zijn de verschillen tussen schoenen geen issue. Hetzelfde geldt voor de verschillende pedaalsystemen. Zolang je maar gewoon zorgt dat de bal van je voet boven de pedaalas zit veranderd er niets aan de teen overlap met andere schoenen of een ander pedaalsysteem.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 05 nov 2009 18:05

Amclassic-fan schreef:Maar normaal heb je de plaatjes helemaal niet op een maximale positie onder je schoen gemonteerd, dus dan zijn de verschillen tussen schoenen geen issue. Hetzelfde geldt voor de verschillende pedaalsystemen. Zolang je maar gewoon zorgt dat de bal van je voet boven de pedaalas zit veranderd er niets aan de teen overlap met andere schoenen of een ander pedaalsysteem.



Precies mijn gedachte. Het is alleen zo dat de ene schoen net 2 mm vrij kan hebben en de andere schoen misschien net 2 mm je band raakt omdat die schoen een fractie groter uitvalt aan de voorzijde.


Mensen met overlap geef eens aan wat is bij jullie de:
- afstand tussen de as van het pedaal en de band (in mm)
- schoenmaat

jeroenr
Forum-lid
Berichten: 582
Lid geworden op: 07 okt 2008 21:17

jeroenr 05 nov 2009 18:14

- Maat: 46 (Sidi)
- Afstand Storm (wel overlap): 55.5 cm
- Afstand Colnago (geen overlap): 58.5 cm
- Lengte trapas: 172.5

Deze afstand is de afstand tussen de trapas en de as van mijn voorwiel. Ik ga er hier even vanuit dat de grootte van het wiel even groot is bij iedereen. Ik zal de andere afstanden ook nog even opmeten (was iets te snel met lezen ;)).

Edit:
Afstand trapas - de voorband:
Colago : 26 cm
Storm : 23 cm
Cervélo & Cannondale

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 05 nov 2009 18:23

Amclassic-fan schreef:Maar normaal heb je de plaatjes helemaal niet op een maximale positie onder je schoen gemonteerd, dus dan zijn de verschillen tussen schoenen geen issue. Hetzelfde geldt voor de verschillende pedaalsystemen. Zolang je maar gewoon zorgt dat de bal van je voet boven de pedaalas zit veranderd er niets aan de teen overlap met andere schoenen of een ander pedaalsysteem.

-Divo- schreef:
Amclassic-fan schreef:Maar normaal heb je de plaatjes helemaal niet op een maximale positie onder je schoen gemonteerd, dus dan zijn de verschillen tussen schoenen geen issue. Hetzelfde geldt voor de verschillende pedaalsystemen. Zolang je maar gewoon zorgt dat de bal van je voet boven de pedaalas zit veranderd er niets aan de teen overlap met andere schoenen of een ander pedaalsysteem.



Precies mijn gedachte. Het is alleen zo dat de ene schoen net 2 mm vrij kan hebben en de andere schoen misschien net 2 mm je band raakt omdat die schoen een fractie groter uitvalt aan de voorzijde.


Mensen met overlap geef eens aan wat is bij jullie de:
- afstand tussen de as van het pedaal en de band (in mm)
- schoenmaat


Fout !

Ik heb zelfs van een paar schoenen de SPD gaten een centimeter moeten verboren om het voor sommige voeten passend te krijgen.
En die voeten waar het om gaat hoeven echt niet op de kermis te gaan staan om dat die zo bijzonder zijn .
Verder is dat regeltje van de bal van je voet boven de pedaalas natuurlijk blsht want de een heeft de pedaal liever wat verder naar voor, of zelfs wat meer naar achter !
Het is maar wat je gewent bent lijkt mij.
Het is toch ook niet zo dat je het zadel van je fiets volgens de regels moeten zetten die een ander aangeeft of wel soms.
Grtz,
Morel

Plaats reactie