Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Voorrem monteren probleem met veer

aleko
Forum-lid

aleko 29 okt 2009 17:29

Hallo,

Ik heb gisteren mijn voorrem er compleet afgehaald aangezien de blokjes niet meer terug kwamen van de velgen. Issue opgelost maar toen ik de rem terug wilde zetten had ik een probleem om de rem in elkaar te zetten ivm de spanning van deveer die erin zit. Deze schoot uiteindelijk terug in zijn goede positie maar hier zit normaal een klein zwart blokje het uiteinde van de veer. Deze heb ik niet meer terug kunnen plaatsen. Is dit problematisch?

Maak me beetje zorgen dat straks de rem het opeens niet doet als ik in de afdaling van de Kruisberg door dat bochtje over het spoor moet....

Alvast bedankt!

tungsten
Forum-lid

tungsten 23 nov 2009 21:34

Toevallig heb ik mijn achterrem vandaag helemaal schoongemaakt en ingevet op alle draaiende delen. Ik had hetzelfde probleem, dat de remklauwen bleven hangen. Doet het nu weer prima.

Bij mij zat onderaan de veer ook een zwart hulsje. Dit hulsje zit in een soort uitsparing of nokje.
De veer kan heen en weer bewegen in het zwarte hulsje. Ik neem aan, dat het bedoeld is om slijtage aan de veer en het nokje te voorkomen. Metaal op metaal veroorzaakt slijtage.

Het ontbreken van dit zwarte hulsje zal geen acute remproblemen geven, maar op den duur wel wat slijtage aan de veer en nok.

Bij mij lukte het plaatsen van het zwarte hulsje wel. Maar ik moet zeggen, dat ik wel een handige klusser ben. Makkelijk gaat het inderdaad niet.

tungsten
Forum-lid

tungsten 24 nov 2009 20:45

Ik bedenk me nog wat. Stel dat tijdens het remmen de veer los schiet of breekt. Dan is er nog niets aan de hand. Je kan gewoon remmen. Alleen doordat de veer stuk mis, komen de blokjes niet meer los van de velg. Dat geeft wat extra weerstand.

Als de remkabel breekt, dan heb je wel een probleem. Maar dat was niet de vraag.

Heeft iemand dat overigens weleens meegemaakt? Ik zelf in vele jaren nog nooit.

Plaats reactie