Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Conditie behouden

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 20 okt 2009 15:54

[quote="patmaessen"]Was ik ook van plan, tot ik zag wat een setje 'fatsoenlijke' noren kost.... :-([/quote]

Peanuts vergeleken bij een racefiets ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 20 okt 2009 16:26

[quote="Scepticus"][quote="patmaessen"]Was ik ook van plan, tot ik zag wat een setje 'fatsoenlijke' noren kost.... :-([/quote]

Peanuts vergeleken bij een racefiets ;)[/quote]

mijn schaatsen waren anders duurder dan mn racefiets :D

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 20 okt 2009 16:52

[quote="mao"]Hoe vaak \ veel moet je in de winter trainen om je conditie te behouden.
Uiteraard mag er wel wat minder wezen dan in de zomer maanden, zeg dat je op +/- 80% wil blijven om in februari weer de draad op te pakken.
Is bijvoorbeeld 1x per week 1 uur spinnen + zondag,s 2 uur D1 genoeg?
Thanks for the input
[/quote]

Ik zou zeggen blijf jij deze winter maar eens lekker op de bank zitten dan hebben wij het weer een stuk rustiger ;)

Zonder gekheid: ik denk dat 1x/week spinnen en 2 uur D1 (maar dan ook echt!)
genoeg is. Dan aan het begin van het seizoen weer gewoon rustig opbouwen ook met veel D1.

Soms is iets compleet anders doen ook heel zinvol zoals buiten rennen (ik heb er een hekel aan maar er zijn mensen die het leuk vinden...) en zwemmen of schaatsen. Zelfs van extra krachttraining/fitness (met veel herhalingen en lagere gewichten) en/of coretraining kun je veel profijt hebben in de rest van het seizoen.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4930
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 20 okt 2009 19:29

@mrcoffee
Je weet me ook overal te vinden ;-) , probeer ik stiekem van de winter mijn conditie op peil te houden, om niet een te grote achterstand te hebben van het voorjaar , word dat ook al opgemerkt.
Misschien is kracht training er bij wel aan te bevelen , kom ik ook eens vooraan boven :-)

eelcoz

eelcoz 20 okt 2009 19:38

[quote="maus_1990"] Als ik naar mezelf kijk dan voer ik mijn trainingen in een relatief korte periode op van niks naar meer dan 30uur in de week![/quote]

Wow, meer dan 30 uur per week. Ben je prof ofzo?

Zelf ben ik van plan om deze winter sowieso ieder weekend een uurtje of 3 buiten te fietsen (eventueel zondags ook nog een kort ritje) en dan doordeweeks een avondje Tacxen (uurtje ofzo). Verder loop en schaats ik ook nog af en toe.

claude
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 aug 2009 09:29

claude 20 okt 2009 19:41

Ik heb de afgelopen maanden van maart tot september 3500 km gefietst (inclusief trip naar Alpen). Ben in die periode 6 kg afgevallen.
Begrijp ik het nu goed dat ik met 2/3 keer in de week spinnen en soms een uurtje tacxen voldoende in conditie blijf?

hansdarmstrong
Forum-lid
Berichten: 410
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:50

hansdarmstrong 20 okt 2009 20:48

In conditie is niet het problem, die kg's wel. Ik spreek uit ervaring!
Ik doe waar ik in in heb (zwemmen, fitness, lopen, wandelen) en probeer standaard in het weekend 2 uur te MTB'en (toertochten).

Is voldoende om de draad weer op te nemen.

Doordat ik minder sport, wel heel goed op mijn eten letten, anders pak ik een kg of 4-5 bij en dat is teveel

thomas1974
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 29 apr 2007 00:27

thomas1974 20 okt 2009 21:25

1x in de week een duurtraining van 3-4 uur D1 en 1x in de week 2 uur D1/D2 en soms een stukje D3 is voor mij genoeg om weer snel te kunnen opbouwen. Er is ook wel eens een week dat ik 1x fiets, of lekker helemaal niks doe :).

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 20 okt 2009 21:34

[quote="maus_1990"] Als ik naar mezelf kijk dan voer ik mijn trainingen in een relatief korte periode op van niks naar meer dan 30uur in de week![/quote]

30:6 (1rustdag mag wel) =5uur. 5x30km/h(minstens met jou trainingsintensiteit en koerstalent)=150.

150x6=900. Knappe jongen met 900km/week! Nu nog winnen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 okt 2009 22:24

Maus zal wel net zo dom gedaan hebben zoals vele andere wielrenners ieder jaar weer doen. Met nauwlijks in Nederland trainen op trainingskamp gaan en daar dan idioot veel fietsen. Redelijk vaak is het resultaat dat ze een goede week later ziek beginnen te worden.

Op trainingskamp wil meer dan 30 uur per week trainen overigens best wel, maar als je verstandig bent zorg je wel dat je met een fatsoenlijke basis er aan begint en qua intensiteit het rustig houdt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

patmaessen
Forum-lid
Berichten: 1790
Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22

patmaessen 20 okt 2009 23:07

[quote="GastheerG"][quote="patmaessen"]Was ik ook van plan, tot ik zag wat een setje 'fatsoenlijke' noren kost.... :-([/quote]

Dat valt wel weer mee zeg. Als het alleen om te trainen is kan je gewoon een setje Viking II nemen en die gaan echt jaren mee. 150 Euro denk ik[/quote]

Klopt, maar net als met fietsen wil ik toch graag net ietsje meer van mijn materiaal en dan zit je snel tegen de 6 a 7 honderd (Kun je ten minste het materiaal niets verwijten als de prestatie achter blijft :-)).
Maar klopt voor minder heb je ook al schaatsen.

maus_1990
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:23

maus_1990 21 okt 2009 22:20

[quote="TiesT"][quote="maus_1990"]of in de training en drie uur met 1 bidonnetje doen) zijn de kilo's er zo vanaf![/quote]

Slechtste advies wat ik ooit heb gelezen! Lekker jezelf uitputten. heerlijk lekker kramp krijgen terwijl dat niet nodig is. Dat vocht heb je helemaal niet nodig:([/quote]

Ja als de kilo's eraf moeten... hoe denk jij dat boksers ed het doen ;) ik weet niet, maar die gaan allemaal in zweetpakken,,, exact hetzelfde effect heb je dan alleen veel sneller ;) Kramp krijgen heb ik echt er nog nooit mee gehad ;) zou het is proberen Rob ;)


[quote="TiesT"][quote="maus_1990"] Als ik naar mezelf kijk dan voer ik mijn trainingen in een relatief korte periode op van niks naar meer dan 30uur in de week![/quote]

30:6 (1rustdag mag wel) =5uur. 5x30km/h(minstens met jou trainingsintensiteit en koerstalent)=150.

150x6=900. Knappe jongen met 900km/week! Nu nog winnen.

[/quote]

Jonge, ik weet echt niet wat jij praat he, maar merk duidelijk dat je zelf niet op Elite niveau koerst! met max 20 trainingsuurtjes kom je er niet, en die 30 uur bereik ik ook niet in 6 dagen maar gewoon in de volle 7! Weekenden wat langere trainingen dan doordeweeks en trainingsdiversiteit inplannen. Zit je niet 30uur a 30per uur constant op de fiets, maar de ene keer interval dat je terug komt met een gemiddelde van 34 minimaal, de andere keer rustige duur, dan weer flink beulen voor een X aantal uur dat je ook rond de 36 terug komt,,, en in de weekenden lekker lange toertochten gaan maken. kom je zo aan de 30 uur zonder dat het vervelend word ;)

Winnen moet jij zeggen XD je kan niet eens fatsoenlijk cyclo's rijden! XD Winnen spelen meerdere factoren mee, en wat voor de één is winnen op het hoogste schavotje staan, voor de ander is het misschien een koers in het peloton uitrijden. Ligt er maar net aan welke ambities je heb en welke taak je in de koers krijg.
Afbeelding

Plaats reactie