Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Is een fully wel nodig??

robrijen
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jan 2008 16:31

robrijen 18 okt 2009 15:45

Hoi allemaal,

Ik stap van een cyclocrossfiets over op een mountainbike.
Belangrijkste reden hiervoor is dat ik tijdens de wekelijkse veldtoertochtjes meer comfort heb tijdens het rijden.
Nu wordt mij geadviseerd om dan te gaan voor een fully.
Maar is alleen een verende voorvork niet voldoende?
Is een mountainbike op zich al comfortabeler dan een crossfiets tijdens veldtoertochtjes?
Wat is jullie ervaring hiermee?

Groetjes, Rob.

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 18 okt 2009 16:04

mountainbike is zeker al een stuk comfortabeler als een crossfiets.
Wil je met die mountainbike nog de bergen in dan zou ik zeker voor een fully gaan. Als je gewoon wat toertochtjes in nl wilt rijden zou ik gewoon een hardtail pakken.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

Gebruikersavatar
racedoc
Forum-lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 10 nov 2008 18:04

Gebruikersavatar racedoc 18 okt 2009 16:08

Heb geen ervaring met een cyclocrossfiets, rij zelf op een MTB hard tail (alleen vering voor) en een carbon racefiets.

Ik ben van mening dat een hard tail voldoet voor NL, voordeel hiervan is ook dat de kracht die je overbrengt niet verloren gaat in de achtervering. Beleving op een hard tail schijnt ook heftiger te zijn dan een fully (omdat veel hobbels geabsorbeerd worden lijkt het alsof je minder hard gaat), maar dat is niet jouw reden.

Als je inderdaad voor comfort gaat dan is een fully nu eenmaal comfortabeler dan een hard tail.

Ik denk echter als je van een cyclocrossfiets over gaat op een hard tail dat je al veel meer comfort ervaart.

Gebruikersavatar
geertjan5
Forum-lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:41
Locatie: Friesland, nabij Sneek

Gebruikersavatar geertjan5 18 okt 2009 16:21

jou cyclo tegen mijn mtb? :-)
Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht heeft al verloren.

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 18 okt 2009 19:41

nogal wat fully's hebben een heel goede lock out of pro pedal stand waardoor inveren tijdens aanzetten bijna weg is. de tractie is sowieso beter doordat de vering de band veel beter aan de grond houdt. een parcours met veel hobbels en stronken is ideaal voor een fully, lange vlakke stukken gaan met de lichtere cyclocrosser natuurlijk sneller, accelleraties ook. het parcours maakt het veel uit gewoon. en ook hoe sterk je bent en hoe lang een wedstrijd duurt: een cyclocrosser op een slecht parcours vergt veel kracht en energie: dat moet je wel hebben dan.
succes met kiezen
rein
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13995
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 okt 2009 22:51

Een belangrijk asspect hoeveel geld wil je uitgeven??

Mijns inzins zal je voor een goede fully toch minimaal 1800 - 2000 euro moeten neertellen. Als je hier 's winters toertochten gaat rijden, lijkt me een hartail voldoende.

Ik ben persoonlijk van mening dat een fully bv fijn is op banen zoals schoorl, loonse drunse duine, misschien nogwel meer als in de alpen.

misternochain
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 08 dec 2008 16:33

misternochain 18 okt 2009 23:06

wasbeer2006 schreef:Een belangrijk aspect hoeveel geld wil je uitgeven??


Inderdaad niet onbelangrijk. Boven de 2000 euro zou ik zelf nooit nog een hardtail kopen, tenzij je in een omgeving rijd waar je met een crossfiets ook overweg kan. Een fully is zoals een carbon wielsetje van 1200gram in een koersfiets, het geeft een totaal andere dimensie aan het fietsen die je echt niet gemist wil hebben.
Stevens SLC Team Ultegra SL

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 okt 2009 23:29

Mister No Chain schreef:
wasbeer2006 schreef:Een belangrijk aspect hoeveel geld wil je uitgeven??


Inderdaad niet onbelangrijk. Boven de 2000 euro zou ik zelf nooit nog een hardtail kopen, tenzij je in een omgeving rijd waar je met een crossfiets ook overweg kan. Een fully is zoals een carbon wielsetje van 1200gram in een koersfiets, het geeft een totaal andere dimensie aan het fietsen die je echt niet gemist wil hebben.


In Nederland is een fully compleet nutteloos voor iedereen die sportief wil fietsen. Ik kan me in de toertochten overal zonder enige probleem met de CX redden, met een HT gaat het al helemaal makkelijk. Als je meer comfort wilt dan een CX (wat idd nog al eens tot gestuiter leidt) dan zou ik een HT nemen met 2,4 inch brede banden met lekker lage druk.

Een fully zou ik zelf pas aan denken voor in het buitenland waar ze wel rotsen en drops hebben.

Een fully is als 30 mm tubes op 5 bar om je carbon wielsetje van 1200 gram ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 18 okt 2009 23:59

Van alles is niet nodig, maar wel lekker.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 19 okt 2009 03:54

Fully's heb je er in verschillende soorten. Een XC fully heeft dezelfde geometrie als een HT.
Een fully is altijd duurder bij gelijkwaardige afmontage (en zwaarder, tenzij je er nóg een smak geld tegen aan gooit). In Nederland heb je het in principe niet nodig (dat wist je al als crosser ;)), maar ga het gewoon eens proberen zou ik zeggen, een HT en een XC fully. Een HT is comfortabeler dan een crosser, een fully nog wat meer.

Ik denk dat je als crosser zéker bij een HT uitkomt, maar who knows ;)

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 19 okt 2009 20:36

'In Nederland is een fully compleet nutteloos voor iedereen die sportief wil fietsen'.

van een moderator had ik iets meer nuancering verwacht: ik fiets 5 keer per week op een fully, mijn gem. snelheid is beslist sportief te noemen, net zoals van andere fully-rijders. sommige tracks zijn zo hobbelig dat ik hardtails en cyclocrossers moeite met snelheid houden zie hebben. Maar dan nog: zelf proberen en de eigen voorkeur zijn volgens mij bepalender.
Een fietskennis kocht vorige week een bmc fully voor 800 euro in belgie, zijn commentaar: 'ik had veel eerder aan een fully moeten beginnen'.
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie