Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsvakantie in februari

koenraad
Forum-lid

koenraad 10 okt 2009 14:07

In februari zit ik met een lesvrije week en samen met een paar vrienden zouden we dan misschien eens een fietsvakantie inlassen. Natuurlijk is het dan nog maar februari dus vroeg ik me af of er streken zijn (in Zuid-Frankrijk ofzo) waar de temperaturen toch al aangenaam zijn en het landschap mooi is om te fietsen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 10 okt 2009 14:24

Mallorca misschien?

spook
Forum-lid

spook 10 okt 2009 14:28

Goeie vraag! Ik wil deze winter ook een leuke start maken, zat te denken aan zuid-Spanje, Mallorca of de Canarische Eilanden.

Iemand ervaring?

En was er niet ooit een special van Fiets "Waar overwinteren de Profs?"
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

deverhelst
Forum-lid

deverhelst 10 okt 2009 20:14

Marina Alta, Costa Blanca.
Favoriete trainingsplek van zowat alle profclubs en woonplaats
van Kolobnev en nog een andere Rus vanwie mij de naam ontsnapt.
Freire heeft er zijn stek en ook Ulrich werd er voor een paar jaar gespot.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 okt 2009 03:21

De enige plek in 'Europa' waar je gegarandeerd goed weer is zijn de Canarische eilanden en qua fietsen kom je dan uit bij Gran Canaria en Tenerife. In de rest van Zuid-Europa kan je ook prima weer hebben, maar als het tegen zit heb je een week regen bij 12 graden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 11 okt 2009 21:09

[quote="Amclassic-fan"]De enige plek in 'Europa' waar je gegarandeerd goed weer is zijn de Canarische eilanden en qua fietsen kom je dan uit bij Gran Canaria en Tenerife. In de rest van Zuid-Europa kan je ook prima weer hebben, maar als het tegen zit heb je een week regen bij 12 graden.[/quote]

en niet te vergeten Lanzarote ( en eventueel fuenteventura).

Moest je met de auto gaan dan is ticino een mogelijkheid (lago maggiore-lugano) waar je met wat geluk temperaturen tot 20 graden kunt hebben. 't kan ook heel wat minder zijn met wat tegenslag.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 okt 2009 21:25

Doe mij dan maar Tenerife of Gran Canaria. Die eilanden zijn een stuk groter waardoor er meer verschillende routes mogelijk zijn, maar vooral is dat op die 2 eiland tot veel grotere hoogte geklommen kan worden. Op Tenerife zelfs tot 2300 meter (vanaf 3 kanten) en op Gran Canaria tot 1900 meter.
Afbeelding

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 11 okt 2009 23:08

[quote="Amclassic-fan"]Doe mij dan maar Tenerife of Gran Canaria. Die eilanden zijn een stuk groter waardoor er meer verschillende routes mogelijk zijn, maar vooral is dat op die 2 eiland tot veel grotere hoogte geklommen kan worden. Op Tenerife zelfs tot 2300 meter (vanaf 3 kanten) en op Gran Canaria tot 1900 meter.[/quote]

Tenerife is wel het mooiste eiland, ooit ( 1978) stond ik op de top van de teide op 3.717m hoogte: onvergetelijk. Vraag is wel of iedereen in een groep klaar is in februari om zulke hoogteverschillen te overwinnen. Ook vraag ik mij af of het eiland wel ingesteld is op fietsers. 'k heb er ook al willen naar toe gaan maar vond weinig binfo over verhuur van fietsen en georganiseerde tochten.

Gran canaria moet ook wel fantastisch zijn om in rond te fietsen. Al moet je daar ook wel over een goede conditie beschikken.
Lanzarote heeft dan wel als voordeel dat het op het fietsen ingesteld is en er meer dan voldoende accommodatie aanwezig is.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 okt 2009 23:29

Ik ben vorig jaar in Februari op Tenerife geweest. Heel veel fietsers waren er niet, maar ik kwam wel regelmatig andere fietsers tegen. Zo nu en dan nog eens een verdwaalde profrenner. De Spanjaarden rijden heel netjes (de bejaarde toeristen halen wel zo nu en dan idiote acties uit), de wegen zijn over het algemeen in uitstekende staat (paar stukjes wel heel slecht).

Maar wat ik een voordeel van Tenerife vind is voor andere in februari inderdaad waarschijnlijk wel een nadeel. Steeds ong 40 km lang klimmen om 2300 hoogtemeters te overbruggen is vrij extreem. De kleine weggetjes zijn ook niet echt fiets vriendelijk voor de nog minder getrainde fietser (zeker als je niet een klimmer bent), want je komt regelmatig stukken van boven de 20% tegen. Ik vond het geweldig al was m'n 39x25 niet altijd even fijn, maar als je vlakker wilt fietsen is het eiland vrij waardeloos.

Dit jaar 9 dagen naar Gran Canaria.

Overigens valt het aan te bevelen om zowel op Tenerife als Gran Canaria in het voorjaar een accomodatie in het zuiden van de eilanden te zoeken. Daar regent het namelijk bijna niet, terwijl het in het noorden aan de andere kant van de bergen veel vaker bewolkt is en regent.
Afbeelding

moustache
Forum-lid

moustache 12 okt 2009 00:00

@am-fan:
Mag ik dan vragen hoe je dit regelt? Jij waarschijnlijk met je ploeg? Maar anders?
Losse vlucht, los hotel boeken, fiets huren? Combinatie van vlucht en hotel? Etc. etc?

Wil ook graag eens daarheen in de 'winter', maar wat is handig?

Tips zijn welkom.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 okt 2009 01:37

Appartement zoeken, goedkope tickets zoeken (Ryanair vanaf Weeze is meestal goedkoopst) en de hele boel boeken. Ik neem mijn eigen fiets mee, ik ga niet trainen op een andere fiets. Ben in de loop van de tijd veel te kieskeurig geworden, het duurt op z'n minst een paar dagen voor ik m'n draai op een andere fiets vind, dat vind ik zonde van de tijd dat ik daar ben.

Van vliegveld naar 't appartement neem je gewoon een taxi.

Buiten de schoolvakanties zijn de tickets erg goedkoop mits je vroeg boekt. Alleen het tarief voor het meenemen van je fiets is nog al fors gestegen. Het was €30 per enkele vlucht en nu is het €40. Appartementen zijn er van goedkoop tot erg aan de prijs. Boek je een heel goedkoop appartement dan kom je tussen de tokkies terecht in het massa toerisme.
Afbeelding

moustache
Forum-lid

moustache 12 okt 2009 10:37

Ok, bedankt.

Ik blijf het lastig vinden met m'n eigen fiets. Ik heb een Kuota Kredo met zo'n gezellig verlengde staande buis en ik vraag me af of die in zo'n koffer past. (tas is geen optie)

Plaats reactie