Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Hoe kettingblad monteren

rolandm
Forum-lid

rolandm 09 okt 2009 00:27

Ik heb de kettingbladen eraf gehaald om de slijtage goed te controleren.
Het gaat om een Triple van Shimano.
Echter, nu wil ik de bladen er weer op zetten maar hoe om.
Ik heb netjes de handleiding gelezen en die spreekt over markeringen voor het middelste en het kleinste tandwiel welke naar binnen moeten wijzen en bij het grootste tandwiel naar buiten.
Echter ik zie geen markering op het kleinste en middelste kettingblad.
En wat betekent naar binnen wijzen. Naar de crank toe neem ik aan?
Wie kan mij in duidelijke taal uitleggen waar ik op moet letten bij het monteren van de 3 tandwielen?
Bij voorbaat dank,

niekgeerts
Forum-lid

niekgeerts 09 okt 2009 01:05

- Het kleinste tandwiel moet met de tekst (30t oid) naar binnen. (richting het frame wijzend dus.)
- Het middelste tandwiel moet met de stijghulpjes en de tekst naar binnen.
- Het grootste tandwiel moet ook met de stijghulpjes naar binnen.

Voor de stijghulpjes zie op de foto nummer 2
Verder moet je zorgen dat van alle 3 de tandwielen de 'bultjes' op de foto bij nummer 1. Precies onder de crankarm komen

Afbeelding

ter attent; Op de foto zie je de stijghulpjes vanaf de achterkant, aan de kant die je op de foto NIET ziet zitten dus de stijghulpjes. Dus op de manier zoals je nu tegen het blad aan kijkt, zo dient hij ook op de fiets te worden gemonteerd.

Hoop dat het lukt zo!

rolandm
Forum-lid

rolandm 09 okt 2009 11:45

Top: Bedankt voor de moeite !!

rolandm
Forum-lid

rolandm 09 okt 2009 15:09

Kan het kloppen dat het bultje (markering) van het kleinste kettingwiel niet 100% recht in lijn staat met de andere 2. Met andere woorden dat hij iets scheef staat ten opzichte van de middelste het het grote tandwiel?

niekgeerts
Forum-lid

niekgeerts 09 okt 2009 18:35

Ja, dat kan mogelijk zijn! Bijvoorbeeld als je een niet origineel tandwiel hebt. Maar ook als hij wel origineel is, en een klein beetje uit de lijn staat t.o.v. de andere bladen is dat niet erg!

Plaats reactie