Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Ghost SE 5000 2010

drentel
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 mei 2008 23:40

drentel 07 okt 2009 22:46

Hallo,

Ik wil komende winter gaan mountainbiken, aangezien ik de racefiets dan niet veel ga gebruiken. Ik wil graag een nieuwe mountainbike kopen voor 5 a 600 euro. Een fietsenmaker heeft me nu een Ghost SE 5000 2010 aangeboden voor 650 euro (normaal 799,-). Dit is overigens ook wel het maximum dat ik nu aan een fiets wil besteden.

Hieronder de kenmerken;
Type: SE 5000 mtb 2010
Maten: 34-40-44-48-52 en 56 cm
Kleur: 1 Black 2 Blue Matt
Voorvork: RST First Air 100 mm met lock out
Wielen: Alex DP20 velgen met Shimano 475 Disc naven
Remmen: Avid Juicy 3S Schijfremmen 160 mm
Crankset: Shimano M442 22-32-44t 175mm
Versnellingen: Shimano XT a-der , Deore v-der en Deore shifters
Stuur: Ghost Low Rizer 620 mm
Stuurpen: Ritchey
Zadelpen: Ghost Light 31.6mm
Zadel: Ghost VL 1376
Banden: Schwalbe Smart Sam 26*2.25+Black Jack
pedalen: Ghost Light
Gewicht: 12.3 klg

Het model spreekt me wel aan en het is weer wat anders dan Cube of Hai-bike.
Is dit een goed aanbod voor het geld? Weet iemand iets over het merk Ghost en de onderdelen die er op de fiets zitten? RST voorvork, Avid Juicy remmen?

drentel
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 mei 2008 23:40

drentel 08 okt 2009 20:12

Niemand?
Voor dat geld (650,-) kan ik ook een vergelijkbare fiets van Hai-bike met deore/slx, suntour voorvork en Tektro remmen kopen, maar ik weet niet hoe de onderdelen (voorvork, remmen enz) zich verhouden met die van de Ghost ...


Alvast bedankt!

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 09 okt 2009 09:50

Voor dat geld is het natuurlijk prima allemaal. bij intensief gebruik zul je wat sneller dingen moeten vervangen. en ik weet niet hoe zwaar je bent. de velgen en naven (en lagerafdichting) ken ik niet en zullen wellicht - gezien de prijs- sneller aan vervanging toe zijn, maar 1 winter zal wel lukken.
het gewicht van de fiets is hoog voor een hardtail: waar hem dat in zit weet ik niet. Als je dat minder van belang vindt. Gezien de lage respons kennen niet veel mtbérs het frame -ik ook niet-.
toch succes met je afweging,
groet
rein
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

drentel
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 mei 2008 23:40

drentel 09 okt 2009 14:32

Bedankt voor je reactie!
Ik weeg 80 kilo en zal de fiets ongeveer 1 keer per week gebruiken voor een rondje van ongeveer 1,5 uur. In de zomer misschien weer wat vaker.
Moet ik met mijn gewicht erg letten op de velgen e.d.?
Heeft iemand ervaring met Ghost fietsen?

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 10 okt 2009 17:51

de velgen zullen met jouw gewicht - en kracht vooral- meer dan een jaar meegaan, zeker als je droge omstandigheden treft. je zult wel vrij snel hobbels op je velg krijgen, maar ja, soms is dat niet zo heel erg als je 1 keer per week fietst. En als het over tijdje wel moet kun je paar goede stijve velgen van mavic crossride kopen 190 euro of crosstrail 350 euro. Met name die laatste heeft hele goede afdichting, maar dat kan later altijd nog toch?
ik zou de fiets gewoon even proberen, en voelen hoe stijf het frame is: zwabber bij aanzetten (staan op pedalen), en tegen een stoeprand op knallen (even toestemming vragen: als ie het niet goed vindt weet je meteen dat er iets niet stevig is: op mtb tochten krijgt ie veel zwaardere klappen te verwerken!) Een beetje met beleid rijden en schoonmaken doet wonderen.
groet
rein
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

drentel
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 mei 2008 23:40

drentel 11 okt 2009 00:21

Bedankt voor je reactie.
Vandaag nog even wezen kijken, maar de SE 5000 2010 was er nog niet. Wel heel even op een SE 8000 gezeten (buiten budget) maat 56 en SE 6000 2009 maat 52 gezeten. Ik dacht dat ik gezien mijn lengte (racefiets heb ik maat 60/62 afhankelijk van de specifieke maten) wel een maat 56 frame moest hebben. Maar op de fiets van maat 52 zat ik goed en die reageerde erg direct. Op de 56 merkte ik dat het vooral wat comfortabeler zat.
Ik heb vrij lange benen en een 'normaal' bovenlichaam, dus volgens mij is die langere bovenbuis van een maat 56 niet zo zeer op mij van toepassing. Nu heb ik maar heel erg kort op de fietsen gezeten, maar wat raden jullie aan?
Zijn er meer 'langere' mensen die toch voor een maat 52 hebben gekozen?

Tevens een aanbieding gekregen voor de SE 6000 2009 voor 650,-

Produktname: Ghost SE 6000 Mountainbike 2009
Saison: 2009
Material: Rahmen: Aluminium 7005 T6
Gewicht: ca. 119 Kilogramm
Rahmen: 7005 T6 DB LTS
Steuersatz: Ritchey
Gabel: RST First Platinum Air LO, 100mm
Vorbau: GID
Lenker: GID 620mm
Sattel: Ghost VL 1205
Sattelstütze: GID 31.6mm
Kurbel: Truvativ Firex
Innenlager: Truvativ Firex
Umwerfer: Shimano SLX
Schaltwerk: SRAM X.9
Schalthebel: SRAM X.7 Trigger
Kassette: Shimano Deore
Bremsen: Avid Juicy 5 Scheibenbremsen 185mm
Felgen: Alex DP 17
Naben: Shimano 475
Reifen: Schwalbe Smart Sam 2.1
Pedale: Ghost light

Wat vinden jullie van deze aanbieding?

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 11 okt 2009 09:50

je geeft aan dat de fiets goed voelt: dat is wel belangrijk. de speciale meetapparatuur heeft soms marges van wel 4 cm, dus je moet alsnog gaan finetunen. wil je heel racy zitten of meer compact of rechtop. kies je eigen voorkeur.ik zou niet een te lange stuurpen nemen ivm indirect stuurgedrag: kort geeft meer vertrouwen in snelle bochten.
Ik blijf het een zware fiets vinden, maar voor dat geld moet je over een pondje meer of minder niet zeuren lijkt me. als je zelf een kilo afvalt heb je een lichte combi. afmontage is beter als van die vorige: scheelt wat schakelplezier en iets langer onderhoudsinterval. je kan nog vragen om gripshifters: stukken lichter en goedkoper (liefst sram X9), de remmen zijn prima.
succes met kiezen
rein
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie